زمان مطالعه: 3 دقیقه

ورود ۲ هزار اتوبوس برقی و خرید ۱۳۰۰ واگن مترو در تهران/ آیا ناوگان برقی مشکل آلودکی هوا را حل می کند؟

تهران در شرایط حاضر با گره کور و جدی در حوزه آلودگی و ترافیک دست به گریبان است که مدیریت شهری برای برون رفت از آنها به دنبال ورود ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی و خرید ۱۳۰۰ واگن مترو است.
10 دی 1402
شناسه : 102070
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/102070
127+
بالا
تهران در شرایط حاضر با گره کور و جدی در حوزه آلودگی و ترافیک دست به گریبان است که مدیریت شهری برای برون رفت از آنها به دنبال ورود ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی و خرید ۱۳۰۰ واگن مترو است.

حادثه 24 - تهران در شرایط حاضر با گره کور و جدی در حوزه آلودگی و ترافیک دست به گریبان است که مدیریت شهری برای برون رفت از آنها به دنبال ورود ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی و خرید ۱۳۰۰ واگن مترو است.

 آمارها حکایت از آن دارند که بیش از ۸۵ درصد از اتوبوس‌های تهران فرسوده هستند. به گفته مسئولان شهری اتوبوس‌های درون شهری تهران سال هاست به سن فرسودگی رسیده‌اند و باید به حال آنها چاره‌ای جدی اندیشید. فرسودگی حمل و نقل عمومی اگرچه موضوع تازه‌ای محسوب نمی‌شود و سالهاست در دوره‌های مختلف شهری به آن پرداخته شده اما حالا با اراده شورا و شهرداری تهران و تامین اعتبارهای لازم از سوی دولت سیزدهم به صورت جدی به آن پرداخته شده است.

درحال حاضر تعداد اتوبوس‌های تهران شامل ۳ هزار دستگاهی می‌شود که بخش قابل توجهی از آن‌ها فرسوده بوده و از استانداردهای یورو ۵ برخوردار نیستند. در راستای جبران فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری، شهردار تهران از ورود اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل و نقل تهران خبر داد که حالا زمان زیادی تا اجرایی شدن این وعده باقی نمانده است. تاجایی که نائب رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» از ورود ۲ هزار اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تا ماه آینده خبر داد.

مسئولان شهری همچنین، امیدوارند با نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران، فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی ترویج پیدا کرده و کمک ویژه‌ای به کاهش آلودگی هوا در تهران شود. چراکه، این وسایل باید کارآمدی لازم را داشته باشند تا مردم به استفاده از آن‌ها تشویق شوند.

به گفته اعضای شورای شهر تهران ورود ناوگان برقی باید خیلی زودتر از این‌ها اجرایی میشد و دلیل تاخیر در اجرای آن بدعهدی خودروسازان بوده است. موضوعی که پرویز سروری، نائب رئیس شورای شهر تهران نیز به آن اشاره کرد و گفت: متاسفانه تولیدکنندگان داخلی طبق وعده‌های خود عمل نکردند و نتوانستند به تعهداتی که دادند به طور کامل عمل کنند. به طور مثال اگر قرار بود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل دهند تنها ۵۰ عدد تحویل دادند که همین مساله باعث تاخیر در اجرای این طرح شد. خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شده قرار است این طرح در بهمن ماه در تهران اجرایی شود تا شاهد ورود ۲ هزار اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل تهران باشیم.

سروری با تاکید بر اینکه نوسازی حمل و نقل عمومی در دو سال گذشته یکی از مهم‌ترین موضوعات شورای شهر تهران بوده است، افزود: اراده و توجه شورا به این موضوع آنقدر زیاد بود که بیش از ۴۵ درصد از اعتبارات خود را به حمل و نقل اختصاص داد. همچنین، شهرداری نیز اکثر منابع خود را مصروف مساله حمل و نقل کرد که اقدام بزرگی در مدیریت شهر تهران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: پرداختن به مساله نوسازی ناوگان حمل و نقل مساله راحتی نیست. چراکه این دستگاه‌ها را نمی‌شود به راحتی در بازار دریافت کرد. بنابراین، در ابتدا باید به مرحله تولید برسند. برهمین اساس از تمام ظرفیت داخلی در کنار حفظ استانداردهای جهانی و قابل قبول استفاده کردیم.

نائب رئیس شورای شهر تهران درباره قراردادهای وارداتی با کشور چین در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز گفت: قراردادهای گسترده‌ای در این زمینه منعقد کرده‌ایم تا سوخت بنزین و گازوئیل را به برقی تبدیل کنیم.
وی همچنین از ورود ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی، ون و تاکسی به ناوگان حمل و نقل تهران خبرداد و افزود: همه این‌ها نشان می‌دهد که ما از تمام ظرفیت‌های موجود برای نوسازی حمل و نقل استفاده کردیم تا این معضل به طور اساسی در شهر تهران حل شود.

سروری درباره خریداری واگن‌های مترو نیز یادآور شد: درحال حاضر از مرحله تفاهم عبور کردیم و وارد مرحله قرارداد شدیم. به طوریکه خط قراردادی ما با چین درباره مترو شروع شده و در سال آینده اولین محموله واگن‌های مترو تهران که شامل حدود ۱۳۰۰ واگن است وارد حمل و نقل عمومی خواهند شد.

آخرین اخبار اجتماعی را در صفحه اخبار اجتماعی حادثه 24 بخوانید.

ارسال نظر