زمان مطالعه: 3 دقیقه

علت افت شاخص بورس اعلام شد

شاخص کل بورس تهران در مبادلات امروز ۱۰۸ واحد رشد کرد و ارزش کل بازار سهام نیز ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت با این حال ارزش معاملات خرد با افت سنگین ۳۰ درصدی مواجه شد که نشان می دهد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بورس احتیاط بیشتری در پیش گرفته اند.
20 آذر 1402
شناسه : 101186
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/101186
112+
بالا
شاخص کل بورس تهران در مبادلات امروز ۱۰۸ واحد رشد کرد و ارزش کل بازار سهام نیز ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت با این حال ارزش معاملات خرد با افت سنگین ۳۰ درصدی مواجه شد که نشان می دهد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بورس احتیاط بیشتری در پیش گرفته اند.

حادثه 24 - شاخص کل بورس تهران در مبادلات امروز ۱۰۸ واحد رشد کرد و ارزش کل بازار سهام نیز ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت با این حال ارزش معاملات خرد با افت سنگین ۳۰ درصدی مواجه شد که نشان می دهد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بورس احتیاط بیشتری در پیش گرفته اند.

 رشد شاخص های بورس در ۱۰ روز گذشته در کنار افزایش ارزش معاملات، سهامداران را نسبت به تداوم روند صعودی بورس امیدوار کرده است. این رشد بعد از آن آغاز شد که سازمان بورس اعلام کرد قصد دارد برنامه های تازه ای را برای تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها آغاز کند و هلدینگ ها و بانک ها به عنوان گزینه نخست انتخاب شدند.

به طور طبیعی سهام شرکت هایی که دارایی های خود را تجدید ارزیابی می کنند با افزایش تقاضا مواجه می شوند، به همین دلیل اغلب تحلیل گران اعتقاد دارند برنامه های جدید سازمان برای تجدید ارزیابی گسترده در بورس می تواند منجر به رشد شاخص ها شود.

در چنین شرایطی بازار سهام ظرف ۱۰ روز گذشته با رشد مواجه شده است اما از ابتدای هفته شتاب روند نزولی کمتر شده و حتی در روز شنبه شاخص بورس با اندکی نزول مواجه شد. امروز هم شاخص کل بورس در ابتدای صبح با نزول مواجه شد اما بعد از آن با افزایش تقاضا از سوی سهامداران شاخص کل با ۱۰۸ واحد رشد به کار خود پایان داد.

با وجود رشد شاخص کل، ارزش کل معاملات خرد که یکی از مهمترین نماگر های بازار سرمایه است با افت ۳۰ درصدی مواجه شد. در مبادلات امروز جمعا ۴ هزارو ۳۸۷ میلیارد تومان سهام توسط سرمایه گذاران خرد دادو ستد شد که نسبت به روز شنبه ۱۸۵۶ میلیارد تومان کاهش نشان می دهد. این کاهش ارزش معاملات در صورتی که ظرف روز های آینده تداوم یابد می تواند به معنای آن باشد که روند صعودی بورس ادامه نخواهد یافت.

با این حال با توجه به معاملات انجام شده ظرف روزهای گذشته به نظر می رسد هر نوع اتفاقی می تواند دوباره منجر به رشددوباره ارزش معاملات خرد شود و روند صعودی شاخص بورس ادامه یابد. با همه اینها باید توجه کرد که فعلا عامل بنیادین پرقدرتی که بتواند منجر به تحرک شاخص های بورس در بلند مدت شود در بازار وجود ندارد و سهامداران باید با احتیاط بیشتری در بورس سرمایه گذاری کنند.

آخرین اخبار اقتصادی را در صفحه اخبار اقتصادی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

کلمات کلیدی:
ارسال نظر