زمان مطالعه: 12 دقیقه

گفتگوی بدون سانسور با یک کارآگاه خصوصی / خیانت همسران را برملا می کنم

با وجود اینکه برای انجام کارش مجوز ندارد اما می‌گوید هیچ کار غیرقانونی انجام نمی‌دهد. از تحقیق درباره خیانت همسران تا وصول چک برگشتی و پیدا کردن افراد گمشده و... همه کاری از او ساخته است و حتی ادعا می‌کند که در یک پرونده قتل، توانست بعد از 6سال قاتل را به دام بیندازد. گفت‌وگوی جذاب ما با این کارآگاه خصوصی را از دست ندهید.
18 آذر 1402
شناسه : 101066
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/101066
100+
بالا
افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کنند که کارآگاه خصوصی هستند. حتی عده‌ای از آنها مدعی هستند که با پلیس و دستگاه قضایی ارتباط دارند و می‌توانند کار را زودتر جلو ببرند. حتی عده‌ای از آنها برای انجام کار تضمین هم ارائه می‌دهند و بابت این کار پول‌های کلانی می‌گیرند؛ اما اغلب‌شان کلاهبردار هستند و در ادامه یا فراری می‌شوند یا بابت پولی که دریافت کرده‌اند هیچ کاری نمی‌کنند.
با وجود اینکه برای انجام کارش مجوز ندارد اما می‌گوید هیچ کار غیرقانونی انجام نمی‌دهد. از تحقیق درباره خیانت همسران تا وصول چک برگشتی و پیدا کردن افراد گمشده و... همه کاری از او ساخته است و حتی ادعا می‌کند که در یک پرونده قتل، توانست بعد از 6سال قاتل را به دام بیندازد. گفت‌وگوی جذاب ما با این کارآگاه خصوصی را از دست ندهید.

حادثه 24 - با وجود اینکه برای انجام کارش مجوز ندارد اما می‌گوید هیچ کار غیرقانونی انجام نمی‌دهد. از تحقیق درباره خیانت همسران تا وصول چک برگشتی و پیدا کردن افراد گمشده و... همه کاری از او ساخته است و حتی ادعا می‌کند که در یک پرونده قتل، توانست بعد از 6سال قاتل را به دام بیندازد. گفت‌وگوی جذاب ما با این کارآگاه خصوصی را از دست ندهید.

شما برای انجام کارتان از چه نهادی مجوز می‌گیرید؟

ما برای انجام کارمان مجوز نداریم. یعنی در قانون ایران چنین شغلی پیش‌بینی نشده است. اما در آن سوی ماجرا هم این نکته وجود دارد که کار ما غیرقانونی هم نیست.

اصلا چطور شد که شما به کارآگاه خصوصی بودن علاقه‌مند شدید و چرا سراغ این کار رفتید؟

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که من جز این کار هیچ شغل دیگری نداشتم و از روز اول کارآگاه خصوصی بودم. من این کار را از سن 25سالگی شروع کردم و حالا که 40سال دارم، حدود 15سال است که کارآگاه خصوصی هستم. من از بچگی به فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی علاقه داشتم و دوست داشتم روزی به آرزویم برسم که خوشبختانه اینطور شد و به آرزویم رسیدم. حالا هم از کاری که دارم خیلی راضی هستم.

به فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی اشاره کردید. وقتی این برنامه‌ها را نگاه می‌کردید خودتان را در قالب کدام یک از کارآگاهان می‌دیدید؟

واقعیتش را بخواهید من اغلب این کارآگاهان را دوست داشتم. مثل شرلوک هولمز، پوآرو، درک و... اما باید قبول کرد که همه آنها فیلم و ساختگی بودند و در دنیای واقعیت کارآگاهان شرایط دیگری را تجربه می‌کنند. از طرفی همه این فیلم‌ها خارجی بودند و شرایطی که در فیلم‌ها و سریال‌های خارجی دیده می‌شود با شرایط کشور ما متفاوت است. بنابراین من تلاش کردم که در این راه خودم باشم.

برای کارآگاه شدن آیا دوره یا آموزش خاصی هم دیده‌اید؟

نه من هیچ آموزشی ندیده و در هیچ دوره‌ای هم شرکت نکرده‌ام. من این کار را به شکل تجربی یاد گرفتم و هرچه که می‌گذرد تجربه‌ام در کار بیشتر و بیشتر می‌شود.

شما معمولا چه خدماتی‌به مردم ارائه می‌کنید؟

طیف خدماتی که من ارائه می‌کنم واقعا گسترده است. از تلاش برای شناسایی کلاهبردار تا تحقیق درباره خواستگار. خیلی از افراد، هم زن و هم مرد تماس می‌گیرند و می‌گویند که به همسرشان شک دارند و می‌خواهند درباره اینکه او خیانت می‌کند یا نه تحقیق کنم. یا مثلا زن و شوهری از یکدیگر جدا شده‌اند و بر سر حضانت فرزندشان با یکدیگر مشکل دارند. یا اینکه مثلا یکی از طرفین فرزند را برده و من تلاش می‌کنم تا ردی از بچه پیدا کنم. یا مثلا مواردی وجود دارد که برایم چک‌های برگشتی می‌آورند که مربوط به افراد کلاهبردار است که من با شگردهای کارآگاهی می‌توانم مخفیگاه این افراد را پیدا کنم. مورد دیگر پیدا کردن افراد گمشده است. ممکن است بعضی از خانواده‌ها به دلایل مختلف یکی از اعضای خود را گم کرده باشند. آنها معمولا وقتی که راه‌های مختلف را طی می‌کنند و نمی‌توانند او را پیدا کنند سراغ من می‌آیند و من هم تلاش می‌کنم گمشده را پیدا کنم. مردم برای موارد مختلفی به من و سایر کارآگاهان خصوصی مراجعه می‌کنند.

اینجا را بخوانید:

همه چیز درباره کارآگاه خصوصی / از دستمزد تا چگونگی برملا کردن خیانت همسران و تحقیق قبل از ازدواج و نقد کردن چک

آیا شما خودتان هم در این مواردی که گفتید اقدام عملی می‌کنید؟

نه به هیچ وجه. چنین کارهایی فقط از پلیس برمی‌آید. من فقط تحقیق می‌کنم و اطلاعات به‌دست می‌آورم و این اطلاعات را در اختیار مشتری‌ام قرار می‌دهم. کارهای عملی با خودشان است و معمولا باید از پلیس کمک بگیرند.

مثلا درباره مورد خیانت که به آن اشاره کردید بیشتر توضیح دهید. در این مورد شما دقیقا چه کاری انجام می‌دهید؟

این موارد چون معمولا درباره زندگی خصوصی افراد است و نیاز به تجسس زیادی دارد من قبول نمی‌کنم و زیاد هم راغب نیستم که درباره آن صحبت کنم.

درباره اختلاف بین زوجین چطور؟

مثلا موردی بود که زن و شوهری در حال طلاق گرفتن بودند و به‌خاطر املاک و بچه و موارد دیگر اختلاف داشتند. زن بچه را با خود برده بود و معلوم نبود که کجا است. تا چند روز بچه مفقود شده و معلوم نبود که چه بلایی بر سرش آمده است که من تلاش کردم و بعد از چند روز جایی را که بچه در آنجا نگهداری می‌شد‌ شناسایی کردم و توانستم او را برگردانم.

برای به‌دست آوردن این اطلاعات از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کنید؟

یک‌سری اطلاعات اولیه از صاحب کار دریافت می‌کنم مثلا آدرس محل کار و زندگی همسر، آدرس مدرسه محل تحصیل فرزند، محل زندگی پدر و مادر و... و در ادامه با شگردهای خاص کارآگاهی که در این سال‌ها به‌صورت تجربی آموخته‌ام قدم به قدم به هدف نزدیک می‌شوم.

برای چنین کارهایی حتما دستمزدهای زیادی هم دریافت می‌کنید؟

در مقابل کاری که انجام می‌دهم، دستمزدی که دریافت می‌کنم خیلی زیاد نیست. دستمزد این کارها به زمان و انرژی ‌ای‌که صرف کار می‌شود بستگی دارد. مثلا برای کارهایی که زحمت کمی دارد کمتر و کارهایی که زمان بیشتری نیاز دارد بیشتر. بین 5تا 30میلیون تومان.

شما درباره وصول کردن چک برگشتی هم صحبت کردید. برای نقد کردن چک چه کاری انجام می‌دهید؟

این کار کمی زمانبر است اما غیرممکن نیست. ابتدا اطلاعات اولیه صاحب چک را دریافت می‌کنم. در ادامه آدرس محل کار و اعضای خانواده طرف را به‌دست می‌آورم. این کار کمی وقت گیر است و گاهی ممکن است چند‌ماه طول بکشد. چرا که اغلب افرادی که چک‌های‌شان برگشت می‌خورد کلاهبرداران حرفه‌ای هستند. با وجود این چون من یک جستجوگر هستم هر طور که شده از طریق تلفن همراه، کارت سوخت، کارت بانکی و... ردشان را می‌زنم و آنها را پیدا می‌کنم.

بر فرض که بتوانید یک کلاهبرداری که چکش برگشت خورده را پیدا کنید. چطور طلب را از او وصول می‌کنید؟

همانطور که گفتم کار من به‌دست آوردن اطلاعات است و به هیچ‌وجه کار عملی و برخورد فیزیکی و... انجام نمی‌دهم. بالاخره در این راه از دوستانی که دارم هم کمک می‌گیرم تا زودتر به نتیجه برسم. در این سال‌ها تجربیات زیادی در این‌باره به‌دست آورده‌ام که از این تجربیات استفاده می‌کنم.

برای وصول کردن چک برگشتی چقدر دستمزد دریافت می‌کنید؟

دستمزد بستگی به مبلغ چک و زمانی که برای وصول آن صرف می‌شود، دارد. به‌خاطر همین ابتدا مبلغ چک را می‌پرسم. اگر مبلغ کم باشد اصلا برای طرف مقابل صرف نمی‌کند. مثلا چکی که 100میلیون تومان باشد باید حدود 50میلیون تومان به‌عنوان دستمزد به من پرداخت شود و معمولا رقم‌های کم را قبول نمی‌کنم. اما چک‌ها و طلب‌های میلیاردی بهتر است. چون با دستمزدی که من دریافت می‌کنم، مبلغی هم برای دریافت‌کننده چک باقی می‌ماند.

ظاهرا یکی دیگر از خدماتی که شما ارائه می‌کنید تحقیق درباره خواستگاران دختران جوان است. در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهید؟

بله یکی از مواردی که زیاد به من پیشنهاد می‌شود تحقیق است. معمولا وقتی برای دختران جوان خواستگار می‌آید یکی از دغدغه‌های خانواده‌های‌شان تحقیق درباره او است. اینکه او چطور جوانی است و اصلا به درد ازدواج می‌خورد یا نه و... خیلی برای‌شان مهم است. البته با شرایطی که وجود دارد حق هم دارند. آنها یک‌سری اطلاعات اولیه به من می‌دهند و من هم تحقیقاتم را شروع می‌کنم. اینکه شغل طرف مقابل چیست. محل تحصیلش کجاست. خانواده‌اش چطور افرادی هستند و در محل زندگی مردم درباره‌شان چه می‌گویند و... ابتدا به‌صورت میدانی تحقیق می‌کنم. البته طوری که به گوش طرف مقابل نرسد و مشکلی برایش پیش نیاید. اگر لازم باشد چند روز او را تعقیب می‌کنم که بدانم اهل سیگار، مواد‌مخدر و... است یا نه. حسن خلق دارد، به چه چیزی شهرت دارد و... و در نهایت سعی می‌کنم یک گزارش بی‌طرفانه به فردی که کار را سفارش داده بدهم که او بتواند درست تصمیم‌گیری کند.

این مطلب را هم از دست ندهید:

همه چیز درباره کاراگاه خصوصی/ از تحقیق قبل از ازدواج تا برملا کردن خیانت همسر

آیا خدماتی که شما به مردم ارائه می‌کنید تضمین دارد؟

سعی می‌کنم اطلاعاتی که با کارفرمایان ارائه می‌کنم دقیق باشد. گه گاه شاید اشتباهی هم پیش بیاید اما بالای 80درصد اطلاعاتی که به‌دست می‌آورم صحیح است. همانطور که بارها گفتم من فقط اطلاعات طرف مقابل را به‌دست می‌آورم و به صاحب کار ارائه می‌کنم و او باید خودش از طریق قانونی عمل کند.

با وجود اینکه گفتید کار شما مجوز قانونی ندارد آیا تابه حال از طرف نهادهای انتظامی و... با شما برخوردی انجام شده است؟

من مجوز ندارم اما کارم غیرقانونی نیست و هیچ کار خلاف قانونی انجام نمی‌دهم. با وجود این یک مرتبه از من شکایت شد که بدون مجوز کار می‌کنم و... اما به جایی نرسید. من در این سال‌ها تا به حال حتی یک مورد شاکی خصوصی هم نداشته‌ام.

شما در کنار کارآگاه خصوصی بودن آیا شغل دیگری هم دارید؟

نه من به‌طور حرفه‌ای فقط کارآگاه خصوصی هستم و شغل دیگری ندارم. سال‌هاست که این کار را انجام می‌دهم و از کاری که می‌کنم راضی هستم. کارم هم هیجان دارد و هم می‌توانم از این طریق به مردم کمک کنم. به همین دلیل به شغلم علاقه دارم.

مشتریان چطور شما را پیدا می‌کنند؟

معمولا از طریق آگهی‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌کنم افراد من را پیدا می‌کنند و بعد از تماس اولیه و دیدار حضوری کار را شروع می‌کنیم. البته متأسفانه مدتی است تعداد افرادی که ادعا می‌کنند کارآگاه خصوصی هستند زیادشده و مردم باید در این‌باره هوشیار باشند.

یعنی کارآگاه‌های خصوصی قلابی هم وجود دارند؟

بله، دقیقا می‌خواستم به همین نکته اشاره کنم. افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کنند که کارآگاه خصوصی هستند. حتی عده‌ای از آنها مدعی هستند که با پلیس و دستگاه قضایی ارتباط دارند و می‌توانند کار را زودتر جلو ببرند. حتی عده‌ای از آنها برای انجام کار تضمین هم ارائه می‌دهند و بابت این کار پول‌های کلانی می‌گیرند؛ اما اغلب‌شان کلاهبردار هستند و در ادامه یا فراری می‌شوند یا بابت پولی که دریافت کرده‌اند هیچ کاری نمی‌کنند و صاحب کار را سرگردان می‌کنند. به همین دلیل مردم باید هوشیار باشد و سراغ هر کسی نروند. آنها می‌خواهند با کمک کارآگاه خصوصی مشکلی که دارند برطرف شود اما ناخواسته در یک مشکل بزرگ‌تر گرفتار می‌شوند.

با توجه به اینکه شما مجوز کار ندارید، وقتی برای انجام تحقیق می‌روید اگر فردی از شما کارت شناسایی بخواهد و سمت شما را بپرسد، شما چه کار می‌کنید؟

من هیچ جا خودم را کارآگاه خصوصی معرفی نمی‌کنم. من معمولا جور دیگری برخورد می‌کنم و می‌گویم مثلا از طرف فلان شرکت آمده‌ام و برای استخدام این فرد تحقیق می‌کنم. اگر مشکلی پیش بیاید سریع محل را ترک کرده و از راه دیگری وارد می‌شوم. چون به هیچ وجه اهل دردسر و درگیری نیستم.

در این سال‌ها مهم‌ترین پرونده‌ای که داشته‌اید درباره چه موضوعی بوده است؟

درباره یک پرونده قتل بود که به مشکل برخورد کرده بود و قاتل شناسایی نمی‌شد. اما من با استفاده از تجربه‌ای که داشتم توانستم قاتل را شناسایی کنم.

یعنی ادعا می‌کنید پلیس نتوانست قاتل را شناسایی کند اما شما توانستید؟

بله همینطور است. در بعضی از پرونده‌ها شواهد کم است و وقتی زمان طولانی شود کار سخت می‌شود. مأموران پلیس زحمات زیادی می‌کشند و اغلب پرونده‌ها توسط آنها کشف می‌شود و در این موضوع تردیدی وجود ندارد اما باید توجه کرد که حجم پرونده‌ها زیاد است اما من کار زیادی ندارم و همه وقتم را روی پرونده می‌گذارم. گاهی هم شانس می‌آورم و به این ترتیب پرونده کشف می‌شود.

درباره پرونده قتلی که شما کشف کردید بیشتر توضیح می دهید.

این پرونده برای حدود 6، 7سال قبل بود. مردی به قتل رسیده بود اما هیچ‌کس نمی‌دانست که قاتل چه‌کسی است و این قتل با چه انگیزه‌ای اتفاق افتاده است. من با درخواست اولیای دم مقتول حدود 2سال روی این پرونده کار کردم. کار خیلی سختی بود. بعد از 2سال تحقیق و تلاش موفق شدم راز این جنایت را کشف کنم. بررسی‌هایی که انجام دادم نشان داد که همسر مقتول با همدستی چند نفر دیگر شوهرش را به قتل رسانده است و با اطلاعاتی که در اختیار خانواده مقتول قرار دادم، قاتل و همدستانش بعد از 2 سال دستگیر شدند.

همانطور که گفتید حدود 15سال است که کارآگاه خصوصی هستید. این کار چه مشکلاتی دارد؟

باور کنید ما همه تلاش‌مان کمک به مردم و برطرف کردن مشکلات‌شان است. پلیس به‌دلیل حجم بالای پرونده‌ها ممکن است نتواند به همه پرونده‌ها رسیدگی کند. اگر به ما برای کار مجوز بدهد مطمئن باشید که دست‌مان باز‌تر شده و می‌توانیم از پرونده‌های بیشتری رازگشایی کنیم.

آخرین اخبار اجتماعی را در صفحه اخبار اجتماعی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر