زمان مطالعه: 3 دقیقه

چطور جان یک انسان را نجات دهیم؟ / اطلاعات حیاتی درباره گازگرفتگی

دکتر مریم اخگری، رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور برای شناخت پدیده گازگرفتگی و راه‌های پیشگیری از وقوع آن راهکارهای ساده، مفید و در عین حال حیاتی دارد.
18 آذر 1402
شناسه : 101064
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/101064
153+
بالا
دکتر مریم اخگری، رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور برای شناخت پدیده گازگرفتگی و راه‌های پیشگیری از وقوع آن راهکارهای ساده، مفید و در عین حال حیاتی دارد.

حادثه 24 - دکتر مریم اخگری، رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور برای شناخت پدیده گازگرفتگی و راه‌های پیشگیری از وقوع آن راهکارهای ساده، مفید و در عین حال حیاتی دارد.

منواکسیدکربن چطور تولید می‌شود؟

منواکسیدکربن گازی بی‌رنگ، بی‌بو و فاقد اثرات تحریکی است به همین دلیل اگر در محیطی تولید شود به هیچ عنوان متوجه وجود آن نخواهیم شد. همه وسایلی که پدیده احتراق در آنها رخ می‌دهد درصورت نبود اکسیژن کافی می‌توانند عامل تولید‌کننده گاز منواکسیدکربن باشند. همچنین از احتراق ناقص گاز شهری و سایر عواملی که به‌عنوان سوخت  به کار می‌روند مثل زغال و چوب که در شومینه استفاده می‌شوند از منابع تولید گاز منواکسیدکربن هستند.

چگونه از مسمومیت با گاز پیشگیری کنیم؟

بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز مسمومیت با این گاز وجود جریان کافی هوا در محیط است. اگر در محیطی از وسیله گرمایشی استفاده می‌کنیم حتما باید جریان هوای کافی در آن فضا وجود داشته باشد.

دقت و توجه به داغ‌بودن دودکش روشی برای آزمایش کارکرد مناسب دودکش است. اگر لوله دودکش بخاری سرد است دلیل آن خارج‌نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودپکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص، به‌طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره به تهویه هوا و خروج گازهای سمی از محیط کمک کنید.

همچنین درصورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به‌ویژه اتاق خواب مسدود شود. همچنین از نصب آبگرمکن در حمام و روشن‌کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه‌داشتن محیط داخل خانه، جدا خودداری شود.

علائم مسمومیت با منواکسید‌کربن

علائمی که در مراحل ابتدایی مسمومیت با منواکسید کربن برای فرد رخ می‌دهد، مانند حالت‌ خستگی ناشی از فعالیت روزانه است و ممکن است فرد آن را به‌عنوان حالت طبیعی تلقی کند. معمولا تظاهرات بالینی در فرد مسموم با گاز منواکسیدکربن با علائم غیراختصاصی نظیر تهوع و استفراغ شروع شده و فرد دچار خواب‌آلودگی و لتارژی یا بی‌قراری، درد و ضعف عضلانی می‌شود؛ درصورت تداوم تماس با گاز مذکور فرد دچار کاهش سطح هوشیاری، کما، تشنج، ایست قلبی و در نهایت مرگ خواهد شد.

مشاهده علائمی شبیه به آنفلوآنزا مانند بدن درد، خواب آلودگی، کوفتگی و درد عضلانی که به شکل یکباره و به‌خصوص در تمامی افرادی که در یک محیط قرار دارند ایجاد می‌شود را به‌عنوان یکی از نشانه‌های مسمومیت با گاز منواکسیدکربن درنظر بگیرید.  زمانی که علائم مذکور با خروج از محیط بهبود ‌ یا تخفیف می‌یابند شک به مسمومیت با گاز منواکسیدکربن قوی‌تر می‌شود.

با فرد مسموم چه کنیم؟

بهترین راهکار در هنگام برخورد با بیمار مسموم با گاز منواکسید کربن خارج‌کردن مصدوم از محیط حادثه است. بلافاصله باید بیمار را در هوای آزاد و در معرض اکسیژن قرار داده و سریع او را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی رساند. باز‌کردن پنجره‌ها و ایجاد تهویه در محیط از مسمومیت سایر افراد جلوگیری خواهد کرد.

آخرین مطالب مشاوره را در صفحه مشاوره حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر