زمان مطالعه: 5 دقیقه

فروش داروی سقط جنین در سوپرمارکت‌های کردستان

مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان با بیان اینکه داروی سقط جنین در سوپرمارکت‌های کردستان هم در دسترس است گفت: باوجود اینکه دستیابی به آمار سقط جنین به راحتی ممکن و قابل رصد است اما آمار دقیقی از سقط جنین در کردستان نداریم.
13 آذر 1402
شناسه : 100882
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/100882
138+
بالا
مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان با بیان اینکه داروی سقط جنین در سوپرمارکت‌های کردستان هم در دسترس است گفت: باوجود اینکه دستیابی به آمار سقط جنین به راحتی ممکن و قابل رصد است اما آمار دقیقی از سقط جنین در کردستان نداریم.

حادثه 24 -  مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان با بیان اینکه داروی سقط جنین در سوپرمارکت‌های کردستان هم در دسترس است گفت: باوجود اینکه دستیابی به آمار سقط جنین به راحتی ممکن و قابل رصد است اما آمار دقیقی از سقط جنین در کردستان نداریم.

زینب زاله،‌ صبح امروز در جلسه قرارگاه جوانی‌ جمعیت که در استانداری کردستان برگزار شد، به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این قرارگاه پرداخت و اظهار داشت: قانون حمایت از جوانی جمعیت مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و باید اجرایی شود.

وی با اشاره به کاهش جمعیت در کشور و به تبع آن در استان از 2.1 به 1.57، گفت: یکی از مسائلی که در کاهش جمعیت تأثیر دارد سقط جنین است که به دلیل قبح‌زدایی از آن، انجام می‌شود. طبق گزارشات در کشور سالانه 500 هزار سقط جنین در کشور صورت می‌گیرد.

مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان با تأکید بر اینکه باید با سقط عمدی و غیرقانونی برخورد شود، تصریح کرد: با هماهنگی ستاد خانواده و جوانی جمعیت باید از گروه‌ها و خانواده‌ها فعال در حوزه پیشگیری از سقط جنین حمایت کرد. جلوگیری و کاهش سقط، برخورد با متخلفان و فراهم‌ کردن زمینه اجرای قانونی جوانی جمعیت یکی از برنامه‌های اولویت‌دار این قرارگاه است.

درعین سهولتِ کار، آماری از سقط جنین در کردستان نداریم

 وی خواستار پیگیری قضائی و ورود دستگاه‌های نظارتی و مدعی‌العموم برای برخورد با متخلفان و مراکز غیرمجاز و زیرزمینی و شبکه‌های فضای مجازی مبلغ انجام سقط جنین شد و افزود: متأسفانه آمار دقیقی از میزان سقط جنین در استان نداریم هر چند دستیابی به این آمار به راحتی ممکن و قابل رصد است.

زاله اذعان داشت: علی‌رغم تمام بازرسی‌ها و نظارت‌هایی که از مطب‌ها و عطاری‌های استان کردستان می‌شود اما شاهد انجام گسترده سقط جنین توسط پزشکان، ماماها و عطاری‌ها هستیم که باید با آنان برخورد شود.

وی مدعی شد: داروهای سقط جنین به صورت گسترده و سازمان‌یافته در استان توزیع می‌شود، به طوری‌که این داروها در سوپرمارکت‌های این شهر قابل دسترسی است!

مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان به فعالیت شبکه‌های مجازی فعال در حوزه توزیع داروهای مرتبط با سقط جنین اشاره کرد و یادآور شد: در برخی از استان‌ها شاهد تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های سقط جنین هستیم اما این موضوع هنوز در کردستان انجام نشده که انتظار می‌رود رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با این موضوع در اولویت قرار گیرد.

بیشتر آمار سقط جنین مربوط به زنان تحصیل‌کرده است!

سرهنگ مسعود ولی‌ئی، معاون اجتماعی سپاه بیت‌المقدس استان کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: هر جایی که حضرت آقا دغدغه داشته‌اند، ما بر خلاف آن عمل کرده‌ایم چراکه آن تفکر جا نیفتاده و احساس مسئولیت ایجاد نشده است.

وی گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، بیش از 93 درصد سقط‌های صورت گرفته در چارچوب قانونی عنوان شده و بیشترین دلیل آن فرهنگی اجتماعی بوده و مشکل اقتصادی نیست.

معاون اجتماعی سپاه بیت‌المقدس استان کردستان با اشاره به اینکه بیشترین سقط جنین میان زنان تحصیلکرده است، تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌‌های آموزشی جلوگیری از سقط جنین در نقاط حاشیه‌نشین، شناسایی 7 مامای متخلف و معرفی به دانشگاه علوم پزشکی و اعلام پایان فعالیت، شناسایی 2 پزشک متخلف و راه‌اندازی مرکز مشاوره خانواده مهر در 4 شهر استان با رویکرد اسلامی و ارائه مشاوره رایگان به جوانان و زوجین از جمله اثدانات سپاه برای اجرای طرح جوانی جمعیت در استان بوده است.

ولی‌ئی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی از سقط جنین بسیار ضعیف بوده و آمار دقیقی در این بخش نداریم، خاطر نشان کرد: 30 درصد از وظایف شهرداری باید به کارهای فرهنگی و این حوزه اختصاص داده شود که در بیلبورد و فضاسازی سطح شهر، چنین چیزی نمی‌بینیم که امیدواریم این ضعف برطرف شود.

 آخرین اخبار «حوادث کردستان» را در صفحه حوادث کردستان و حوادث سنندج حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر