زمان مطالعه: 4 دقیقه

کمک به کمپ ترک اعتیاد به جای رفتن به زندان در بیرجند

دادگستری بیرجند در استان خراسان جنوبی در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها با توجه به فقدان سابقه کیفری متهم مجازات حبس وی را تعلیق و رای جایگزین صادر کرد.
11 آذر 1402
شناسه : 100787
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/100787
82+
بالا
دادگستری بیرجند در استان خراسان جنوبی در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها با توجه به فقدان سابقه کیفری متهم مجازات حبس وی را تعلیق و رای جایگزین صادر کرد.

حادثه 24 -  دادگستری بیرجند در استان خراسان جنوبی در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها با توجه به فقدان سابقه کیفری متهم مجازات حبس وی را تعلیق و رای جایگزین صادر کرد.

در اجرای سند تحول قضایی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها شعبه اول دادگاه انقلاب بیرجند با توجه به فقدان سابقه کیفری متهم و وجود جهات تخفیف از جمله سن متهم و اقرار وی به حمل و نگهداری مواد مخدر، مجازات حبس متهم را تعلیق و رای جایگزین صادر کرد.

احمد قاسمی رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب بیرجند گفت: متهم علاوه بر اظهار ندامت و تعهد به عدم ارتکاب بزه و همچنین با توجه به اینکه وی فاقد سابقه تحمل حبس حکم جایگزین دریافت کرد.

وی ادامه داد: الصاق برچسب زندانی به مرتکبین بزه، سبب درونی شدن این عنوان در مرتکب و کاهش اصلاح و بازپروری آن‌ها را سبب خواهد شد و نتیجه‌ای که از اعمال کیفر زندان قرار است در این پرونده حاصل شود همانند تعلیق مراقبتی اجرای مجازات به دست خواهد آمد؛ بدون آنکه مضرات اجرای مجازات حبس وجود داشته باشد.

قاسمی افزود: یکی از دلایل اصلی ارتکاب جرم در اینگونه پرونده ها، مشکلات اقتصادی حاکم در جامعه بوده و جرم نیز ناشی از نابسامانی‌های فردی و اجتماعی مرتکب است. با توجه به ضرورت توسل به مجازات متناسب و عادلانه به عنوان پاسخی قابل توجیه بر مبنای اصل حداقل بودن، دارای چنان قابلیت توجیهی باشد که آنرا به مثابه پاسخی متناسب و عادلانه بدانیم و نظر به این که جرم ارتکابی مستوجب مجازات درجه پنج است.

رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب بیرجند با اشاره به مواد قانونی گفت: بنا بر مبانی و توجیهات مذکور و با احراز شرایط ماده ۴۰ و به استناد مواد، ۵۲، ۴۹،۴۸، ۴۶، ۴۳، ۴۲، ۴۱، ۵۳ و ۵۴ قانون مجازات اسلامی مصوب، ۱۳۹۲ تمام مجازات موضوع دادنامه متهم را به مدت پنج سال به حالت تعلیق مراقبتی در آورده تا با توجه به تعهد وی مبنی بر انجام دستور دادگاه در طی ده روز از تاریخ قطعیت دادنامه و در راستای افزایش احساس نوع دوستی که خود یک نوع آموزش اخلاقی جهت ارتقاء و ترویج روش صحیح زندگی در اجتماع است نسبت به موارد ذیل اقدامند.

۱. کمک به آموزش و پرورش سرایان نسبت به تجهیز نمازخانه دبیرستان دخترانه طباطبایی یزدی شهرستان سرایان به مبلغ حداقل دویست و پنجاه میلیون ریال و تحویل آن به مراجع ذیربط (آموزش و پرورش سرایان)

۲. کمک به آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی نسبت به تهیه وسایل مورد نیاز دانش آموزان و مدرسه نمونه کاشی نیلوفر) به مبلغ دویست میلیون ریال و تحویل آن به مرجع ذیربط (تحویل به مدرسه کاشی نیلوفر) جهت استفاده دانش آموزان و دبیران

۳. کمک به هلال احمر استان خراسان جنوبی نسبت به تهیه وسایل مورد نیاز مردم مظلوم غزه از جمله مواد غذایی و خوراکی (برنج حداقل به مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال جهت ارسال برای مردم بی خانمان غزه)

۴. کمک به قشر آسیب پذیر خانواده زندانیان مورد حمایت انجمن حمایت زندانیان شهرستان بیرجند نسبت به تهیه سبد غذایی به مبلغ حداقل پانصد میلیون ریال و تحویل آن به مراجع ذیربط) انجمن حمایت زندانیان شهرستان بیرجند

۵. کمک به قشر آسیب پذیر زندانیان ابن سبیل (آیه ۴۱ سوره انفال) در راه مانده و زاد و توشه مسافرت ندارد. مورد حمایت انجمن حمایت زندانیان استان نسبت به پرداخت کرایه راه زندانی که آزاد شده و پولی جهت رفتن به شهرستان خود ندارد به هرنفر در راه مانده در سفر به میزان کرایه مسیر و هزینه سفر وی با نظارت دادستان مرکز استان یا قاضی ناظر زندان جمعا به مبلغ حداقل پانصد میلیون ریال و تحویل آن به مراجع ذیربط (انجمن حمایت از زندانیان شهرستان بیرجند)

۶. کمک به کمپ ترک اعتیاد جوانه زندگی شهرستان فردوس نسبت به تهیه لوازم مورد نیاز مددجویان از جمله تخت و تشک به مبلغ حداقل دویست میلیون ریال و تحویل آن به اداره کل بهزیستی استان

۷. همچنین وی مکلف است در مدت تعلیق دو نوبت گواهی ترک اعتیاد و سلامت خود را از مرجع ذیصلاح اخذ و به اجرای احکام ارائه کند، تا در صورت عدم ارتکاب جرم عمدی و انجام دستورات دادگاه و رعایت تدابیر قانونی محکومیت وی بلااثر شود. در غیر این صورت چنانچه نامبرده در مدت تعلیق مرتکب یکی از جرایم عمدی موجب حد، قصاص، دیه  ویا تعزیر تا درجه هفت شود، علاوه بر مجازات جرم اخیر مجازات معلق نیز درباره وی اجرا خواهد شد.

معاون قضایی و رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب بیرجند ادامه داد: همچنین در آیین اهداء لوازم گرمایشی (بخاری) به نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد اقلام و لوازم خریداری شده پیرو رای شعبه اول دادگاه انقلاب طی مراسمی با حضور دادستان مرکز استان به همراه تعدادی سبد غذایی تحت پوشش نهاد‌های حمایتی به نیازمندان تحویل شد.

آخرین اخبار «حقوقی و قضایی» را در صفحه حقوقی و قضایی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر