زمان مطالعه: 5 دقیقه

آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان

هسمان سازی حقوق بازنشستگان همچنان با مشکلات فراوانی همراه است تا رسیدن به مقصد نهایی فاصله بسیاری وجود دارد.
27 آبان 1402
شناسه : 100450
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/100450
170+
بالا
هسمان سازی حقوق بازنشستگان همچنان با مشکلات فراوانی همراه است تا رسیدن به مقصد نهایی فاصله بسیاری وجود دارد.

حادثه 24 -  هسمان سازی حقوق بازنشستگان همچنان با مشکلات فراوانی همراه است تا رسیدن به مقصد نهایی فاصله بسیاری وجود دارد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و چند صندوق بیمه‌ای دیگر همچنان در کش و قوس‌های فروانی قرار دارد و تا رسیدن به سر منزل مقصود فاصله‌ای بسیار در پیش رو دارد.

اولویت نخست بازنشستگان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی با جامعه آماری چهار تا پنج میلیون نفر همین موضوع همسان‌سازی حقوق است، اما در برنامه هفتم توسعه این مساله نه تنها رسیدگی نشد بلکه به یک مشکل تبدیل شده و به نوعی از دستور رسیدگی و بررسی توسط خانه ملت خارج شده است. اما به تازگی خبر‌هایی از بررسی دوباره این موضوع در مجلس شورای اسلامی به گوش می‌رسد که بازنشستگان امیدوار به پیگیری این حق قانونی خود برای رسیدن به نتیجه نهایی و اجرای دقیق آن برای همه افراد بازنشسته هستند.

همسان‌سازی حقوق در صندوق‌های بازنشستگی در چه مرحله‌ای است؟

از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری انجام شد که به همین منظور حقوق افراد بازنشسته باید ۹۰ درصد دریافتی شاغلان همتراز و هم گروه باید باشد که این موضوع تا سال ۱۴۰۰ رخ داد

۱۸ صندوق بازنشستگی با حدود ۵ تا ۶ میلیون بازنشسته اکنون ۷۳ درصد جامعه را خدمات‌رسانی می‌کنند که سازمان تأمین اجتماعی با چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته، صندوق بازنشستگی با یک میلیون و ۳۲۸ هزار بازنشسته و دیگر صندوق‌ها تعداد دیگری از بازنشستگان را تحت پوشش دارند که در صورت همسان‌سازی حقوق، میزان حقوق دریافتی این افراد نیز به اندازه ۹۰ درصد شاغلان خواهد رسید و بخشی از مشکلات آنان در زمینه معیشت و تأمین هزینه‌های زندگی با این افزایش روند مطلوب‌تری پیدا خواهد کرد.

آخرین اقدامات در راستای اجرای این موضوع نشان می‌دهد که در بخش قوانین و مقررات تا سال ۱۳۸۶ قانون نظام هماهنگ پرداخت، بحث حفظ و نگهداشت نیروی انسانی اجرایی شد و از سال ۱۳۸۶ به قانون نظام هماهنگ کشوری تبدیل می‌شود و تامین حقوق و مستمری بازنشستگان در این قانون آمده است که به موضوع تامین هزینه زندگی بازنشستگی، در ماده ۱۰۱ اشاره شده است. از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ اتفاقاتی می‌افتد که ترمیم حقوق یا متناسب‌سازی به شکل قانونی اجرایی نشده است.

موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در طول برنامه هفتم توسعه به یک مشکل تبدیل شده است چندین بار در طول بررسی این برنامه، موضوع همسان‌سازی مطرح شد، اما در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وجود تصویب این لایحه، دیگر نامی از این طرح را برای بازنشستگان به میان نیاوردند.

اکنون نیز که تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه به نتیجه نهایی رسیده همچنان برخی از کانون‌های بازنشستگان و تشکل‌ها مرتبط با حوزه بازنشستگی در نشست‌هایی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موضوع را دوباره مطرح کرده‌اند تا شاید از این طریق موضوع داغ همسان‌سازی به صورت جداگانه در مجلس مطرح شود و بازنشستگان به حق قانونی خود برسند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز درباره تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشگری و تأمین اجتماعی در برنامه هفتم توسعه، گفت: بودجه سال ۱۴۰۳ بر این مبنا عمل می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی» اظهار داشت: رییس مجلس شورای اسلامی، رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در این زمیه نشستی برگزار کرده و توافق‌های لازم در راستای این موضوع انجام شده است بنابراین مسیری برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان فراهم می‌شود.

حال با این تصمیم مجلس شورای اسلامی، جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی در انتظار اجرای طرح همسان‌سازی حقوق خود برابر با ۹۰ درصد حقوق شاغلان دستگاه‌های اجرایی هستند از این طریق گوشه‌ای از مشکلات معیشتی این جامعه هدف برطرف شود.

آخرین اخبار اقتصادی را در صفحه اخبار اقتصادی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر