زمان مطالعه: 3 دقیقه

گذشت خانواده ابهری از خون فرزندشان

یک خانواده ابهری با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و برخورداری از روحیه جوانمردی از حق قانونی خود مبنی بر قصاص قاتل گذشتند.
13 آبان 1402
شناسه : 100158
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/100158
112+
بالا
یک خانواده ابهری با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و برخورداری از روحیه جوانمردی از حق قانونی خود مبنی بر قصاص قاتل گذشتند.

 حادثه 24 - یک خانواده ابهری با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و برخورداری از روحیه جوانمردی از حق قانونی خود مبنی بر قصاص قاتل گذشتند.

یکی از مواردی که در دین مبین اسلام به آن توجه ویژه‌ای شده است، احترام به جان انسان‌هاست تا جایی که کسی حق ندارد عمدا بر جان دیگری صدمه بزند اما گاهی متاسفانه در جامعه شاهد هستیم که یک عصبانیت آنی یا یک کینه قدیمی سبب وقوع حوادثی شده و در نهایت جان انسان‌ها را نشانه می‌گیرد.

 آدم‌کشی در موارد ناحق از گناهان بسیار بزرگ و خطرناکی است که با کمال تاسف از دیرباز دامن‌گیر بشر شده و انسان‌های بسیاری را بی‌خانمان و تیره‌بخت ساخته است. قابیل فرزند حضرت آدم (ع) تا قیامت مورد لعن و نفرین است؛ چرا که برادرش هابیل را کشت و این خصلت شوم را پایه‌گذاری کرد.

خداوند متعال در «آیه ۱۲۷ سوره بقره» قصاص را یک حق شرعی و قانونی برای اولیای دم مقتول دانسته و حتی در آن حیات و زندگی را برای جامعه پیش‌بینی کرده است تا ضمن به رسمیت شناختن حق قصاص از دشمنی‌های بی‌حد و حصر جلوگیری کرده و میزانی را در این خصوص معرفی کند.

در کنار این آیه خداوند در آیه ۲۶ سوره نحل و در چندین سوره دیگر نیز عفو و گذشت از قصاص و اشتباهات عمدی دیگران را دارای پاداش بسیار و حتی کفاره گناهان دانسته و اثرات بسیار مفید و انسان‌سازی را در آن برشمرده است که رسیدن به مقام تقوا یکی از آنهاست.

اولین و شدیدترین مجازات برای قتل عمد قصاص است تا جایی که طبق ماده ۳۸۱ قانون مجازات اسلامی مصوبه ۱۳۹۲ مجازات قتل عمدی در صورت تقاضای ولی‌دم و وجود سایر شرایط مقرر در قانون، قصاص می‌شود اما در کنار این ماده‌ در قانون کشورمان عفو و گذشت از قاتل مورد توجه قرار گرفته تا جایی که یکی از شرایط اعدام نشدن قاتل بخشش ولی‌دم اعلام شده است؛ تصمیمی که در واقع چهره زیبای ایثار و گذشت را در جامعه بیش از پیش نمایان می‌کند.

ایثار و فداکاری همواره جزو بهترین اعمال در هر جامعه بوده و در دیدگاه همه انسان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد؛ روایات و احادیث زیادی از معصومین (ع) وارد شده که ارزش ایثار را در دید مردمان نمایان ساخته است؛ از جمله حضرت علی (ع) فرمودند: ایثار و از خودگذشتگی بالاترین درجه ایمان است.

یکی از جلوه‌های زیبای ایثار و از خودگذشتگی این روزها در شهرستان ابهر با گذشت ولی‌دم از حق قانونی خود مبنی بر قصاص قاتلان رقم خورد، گذشتی که آوازه آن در نقطه به نقطه شهرستان پیچیده است.

آغاز ماجرا این قصاص به سال ۱۴۰۱ برمی‌گردد، هنگامی که ۲ شخص برای تملک یک قطعه زمین کشاورزی با هم درگیر شدند و در این میان یکی ناخواسته قربانی خشم دیگری شد و حدود یک سال است که دو خانواده از هم پاشیده شده و امیدهای مادری رنگ باخته است.

با توجه به اینکه مردم شهرستان ابهر مردمی ایثارگر و فداکار هستند، خانواده مرحوم بختیاری تصمیم گرفتند به جای قصاص که با انجام آن جوان‌شان به زندگی باز نمی‌گردد گزینه ایثار و گذشت از حق قانونی خود از قصاص را انتخاب کنند تا بدین‌وسیله به یک جوان که بر اثر خشم دست به یک انتخاب اشتباه زده است، زندگی دوباره ببخشند.

 آخرین اخبار «حوادث زنجان» را در صفحه حوادث زنجان حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر