کارگزینی وزارت آموزش و پرورش احکام جدید رتبه بندی را برای شهریور ۱۴۰۲ صادر کرد.
حادثه 24 - کارگزینی وزارت آموزش و پرورش احکام جدید رتبه بندی را برای شهریور ۱۴۰۲ صادر کرد.
احکام رتبه بندی معلمان که از هفته اول شهریور توسط کارگزینیهای وزارت آموزش و پرورش شروع شده بود، صادر شد. معلمان توجه داشته باشند که تا پایان شهریور ۱۴۰۲ به مرور رتبهبندی ها به ادارات ارسال میشود و می توانند در سامانه نتایج نهایی رتبه بندی را ببینند و مد نظر داشته باشند که از مراجعه حضوری یا تماس تلفنی خودداری فرمایید. براساس گزارشات قبلی که در اندیشه معاصر تهیه شده بود؛ چنانچه حکمی برای شما صادر شده باشد در سامانه مای مدیو قابل رویت است بنابراین نیاز به مراجعه حضوری به ادارات نیست.
از روز ۵شنبه لیست تاییدیه برخی رتبه های ۴ هم از طریق سیستم امور اداری شهرستانها دریافت و احکام مربوطه صادر و یا درحال صدور می باشد. در روزهای آینده تاییدیه رتبه های ۵ هم ارسال خواهد شد. به گزارش نواندیش از فرهنگیان، معلمان برای اطلاع از نتیجه رتبه بندی خود با مراجعه به سامانه https://my.medu.ir در قسمت حکم شاغلین می توانند احکام اصلاحیه رتبه صادر شده را ملاحظه و نیازی به تماس و یا مراجعه به کارشناسی های امور اداری ندارند.
جدول نهایی رتبه بندی معلمان ۱۴۰۲
اجرای این طرح بزرگ نیازمند همکاری ویژه تمام فرهنگیان گرامی می باشد که شرایط حضور در آن را دارند و مدارک امتیاز آور و فرم های مربوطه خود مانند تقدیرنامه ها، گواهی ثبت نام دوره های ضمن خدمت فرهنگیان ۱۴۰۲، گواهی شرکت در مسابقات و جشنواره ها و… را در چهار مرحله مهم که در جدول زیر اشاره شده است، در سامانه رتبه بندی معلمان به آدرس rtb.medu.ir تکمیل و ارسال نمایند.
آیتم های رتبه بندی معلمان در سامانه
|
شایستگی های عمومی |
شایستگی های تخصصی |
شایستگی های حرفه ای |
تجربه |
خوداظهاری |
خود اظهاری |
خود اظهاری |
سنوات خدمت |
—- |
مدرک تحصیلی |
کسب مقام در مسابقات، رویداد ها و جشنواره ها |
سابقه تدریس به همکاران |
—- |
دستاورد ها و خلاقیت های نو آوری |
طرح های آموزشی |
دریافت تقدیر نامه |
—- |
تالیف و تدوین کتاب |
مشارکت در کارگاه ها و شورا ها |
دوره ضمن خدمت |
—- |
تالیف و تدوین مقاله |
یادگیری مداوم، خلاقیت و نو آوری |
ارزشیابی عملکرد سالیانه |
جدول امتیازبندی شماره ۱: ابعاد و عناوین شایستگی های عمومی |
ابعاد |
عنوان شایستگی |
تعریف شایستگی |
مراجع ارزیابی نهایی |
مراجع اظهارنظر و ارزیابی اولیه |
صفات و ویژگی های شخصیتی فرد
(۱۸۰)
|
ارتباط و تعامل موثر
(۶۰)
|
برقراری ارتباط کارآمد و مناسب با دیگران |
ارزیابان حرفه ای |
مدیر مستقیم |
مهارت تفکر و حل مسئله
(۶۰)
|
استفاده از مهارت های تفکر برای ارائه، ارزیابی و اجرای راه حل ها در مواجهه با مشکلات و مسائل آموزشی و تربیتی |
خلاقیت و تحول خواهی
(۶۰)
|
الهام بخش بودن برای دیگران و ایجاد راه حل های خلاقانه برای تحوب و رشد |
باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور و پایبندی به ارزش های اسلامی و انقلای اسلامی، قوانین و مقررات
(۱۲۰)
|
باور به ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی، روحیه جهادی
(۷۰)
|
پایبندی به ارزش های اسلامی-ایرانی و انقلاب اسلامی و تلاش در جهت صیانت از آن ها |
رعایت اخلاق اسلامی
(۲۵)
|
رعایت و حفظ تمامی شئون اسلامی و معلمی ( اخلاق، پوشش، حفظ کرامت و..) |
گزینش |
مدیر مستقیم |
قانون گرایی و قانون مداری
(۲۵)
|
پایبندی به قوانین و مقررات اداری و آموزشی در راستای وظایف شغلی |
حراست |
مدیر مستقیم |
جدول امتیازبندی شماره ۲: ابعاد و عناوین شایستگی های تخصصی |
ابعاد |
عنوان شایستگی |
تعریف شایستگی |
مراجع ارزیابی نهایی |
مراجع اظهارنظر و ارزیابی اولیه |
تسلط بر فرایند و برایند دانش تخصصی ( موضوع تدریس)، دانش تربیتی و حوزه های دانشی مرتبط با یاددهی-یادگیری
(۱۲۰)
|
تسلط بر دانش تخصصی موضوعی
(۴۰)
|
تسلط بر دانش تخصصی و حوزه های آن، حسب اقتضای برنامه درسی و حوزه های یادگیری در برنامه درسی |
ارزیابان حرفه ای |
سرگروه ها ( با اخذ نظر از گروه آموزشی مربوطه) یا راهبران آموزشی یا مدیر مستقیم برحسب مورد |
تسلط بر دانش یاددهی-یادگیری
(۳۰)
|
تسلط بر دانش یاددهی-یادگیری و آشنایی با روش های کاربست آنها در موقعیت های آموزشی و شعلی متناسب با شرایط مخاطبان |
ارزیابان حرفه ای |
معلم |
تسلط بر دانش تربیتی
(۳۰)
|
تسلط بر دانش تربیتی و آشنایی با روش های کاربست آن در موقعیت های منتاسب با شرایط مخاطبان |
ارزیابان حرفه ای |
معلم |
تسلط بر استاد بالادستی
(۲۰)
|
نشان دادن دانش عمیق در خصوص سیاست های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش، سند تحول و مبانی حاکم بر آن، برنامه درسی ملی، اهداف دوره های تحصیلی و آیین نامه اجرایی مدارس |
ارزیابان حرفه ای |
معلم |
دستاوردها و خلاقیت و نوآوری علمی
(۳۰)
|
پیشنهاد تولید و ساخت
(۳۰)
|
طراحی، تولید و ساخت نرم افزار، تجهیزات و ابزارهای آموزشی، پرورشی ، کمک آموزشی و اداری |
ارزیابان حرفه ای |
معلم |
توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش
(۳۰)
|
پژوهش های مرتبط با بهبود عملکرد معلم، تالیف و تدوین متب و مقالات مرتبط (۳۰) |
اقدام پژوهی، درس پژوهی، روایت پژوهی؛ هر مورد ۳امتیاز
تالیف، تدوین یا ترجمه کتاب در زمینه آموزشی و تربیتی؛ هرمورد ۵امتیاز
مقاله چاپ شده در نشریات علمی معتبر و مرتبط با آموزش و پرورش؛ هر مورد ۵امتیاز
|
ارزیابان حرفه ای |
معلم |
آخرین مدرک تحصیلی
(۸۰)
|
مدرک تحصیلی اخذ شده
(۸۰)
|
دکتری: ۸۰امتیاز
کارشناسی ارشد: ۶۰امتیاز
کارشناسی: ۴۰امتیاز
کاردانی: ۳۰امتیاز
دیپلم: ۱۰امتیاز
اخذ مدرک از دانشسرا و مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی: ۲۰امتیاز
|
هیئت ممیزه توسط امور اداری |
معلم |
جدول امتیازبندی شماره ۳: ابعاد و عناوین شایستگی های حرفه ای |
ابعاد |
عنوان شایستگی |
تعریف شایستگی |
مراجع ارزیابی نهایی |
مراجع اظهارنظر و ارزیابی اولیه |
به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت های تحصصی و تربیتی
(۱۲۰)
|
کاربست مهارت های یاددهی-یادگیری
(۶۰)
|
مهارت های تدریس اثربخش در رشته های تخصصی یا کاربست تلفیقی دانش و مهارت های معلمی یا ایجاد موقعیت های یاددهی-یادگیری متناسب با شرایط دانش آموزان ( مهارت های اثربخش در شغل) |
ارزیابان حرفه ای |
معلم، مدیر مستقیم ( با اخذ نظر از شورای مدرسه، انجمن اولیا مربیان، ستاد تربیتی) |
مهارت های تربیت (۶۰) |
مهارت های اثربخش تربیتی با کاربست اصوب تعلیم و تربیت اسلامی و دانش روانشناسی در موقعیت های تربیتی، متناسب با اهداف، نیازها و ویژگی های فراگیران |
ارزیابان حرفه ای |
معلم، مدیر مستقیم ( با اخذ نظر از شورای مدرسه، انجمن اولیا مربیان، ستاد تربیتی) |
عملکرد رقابتی در موقعیت آموزشی و پرورشی
(۱۲۰)
|
مشارکت در شوراها و امور مدرسه و مراکز آموزشی، تربیتی و اداری
(۶۰)
|
حضور فعال در شوراهای آموزشی پرورشی، اداری، کارگروه ها، انجمن ها، پایگاههای بسیج، اردوهای جهادی و .. |
ارزیابان حرفه ای |
معلم، مدیر مستقیم ( با اخذ نظر از شورای مدرسه، انجمن اولیا مربیان، ستاد تربیتی) |
یادگیری مستمر
(۳۰)
|
بهره گیری از دانش روز یا کسب مهارت های لازم جهت رشد خود و دیگران مرتبط با عناوین شغلی |
ارزیابان حرفه ای |
معلم، مدیر مستقیم ( با اخذ نظر از شورای مدرسه، انجمن اولیا مربیان، ستاد تربیتی) |
کسب مقام در مسابقات و رویدادها و جشنواره های تابغع وزارت و معتبر ملی
(۳۰)
|
رتبه ۱ تا ۳ در مسابقات و جشنواره های منطقه ای، ناحیه ای و شهرستان: ۵ تا ۳ امتیاز
رتبه ۱ تا ۳ در مسابقات و جشنواره های استانی : ۸ تا ۱۰ امتیاز
رتبه ۱ تا ۳ در مسابقات و جشنواره های کشوری:۱۳ تا ۱۵ امتیاز
(سقف ارائه مقام های کسب شده ۲۰امتیاز)
معلم، پژوهشگر و کارمند نمونه منطقه ای: ۱۰امتیاز
معلم، پژوهشگر و کارمند نمونه منطقه ای: ۱۵امتیاز
معلم، پژوهشگر و کارمند نمونه منطقه ای: ۲۰امتیاز
|
ارزیابان حرفه ای |
معلم |
جدول امتیازبندی شماره ۴ : ابعاد و عناوین شایستگی های تجربه |
ابعاد |
عنوان شایستگی |
تعریف شایستگی |
مراجع ارزیابی نهایی |
مراجع اظهارنظر و ارزیابی اولیه |
توانمندی های کسب شده در طول سال های خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی
(۲۰۰)
|
سنوات خدمتی
(۶۰)
|
به ازای هر سال سابقه خدمت تجربی: ۲ امتیاز |
هیئت ممیزه |
امور اداری |
ارزیابی عملکرد سالانه آموزشی و اداری
(۳۰)
|
میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد دو سال آخر اشتغال، به ازای هر نمره بالاتر از ۷۰، ۱امتیاز |
هیئت ممیزه |
امور اداری |
گواهی های ضمن خدمت
(۶۰)
|
عمومی حداکثر ۱۰۰ساعت ( هر ۵ساعت ۱امتیاز)
تحصصی خداکثر ۲۰۰ساعت ( هر ۵ساعت ۱امتیاز)
|
هیئت ممیزه |
امور اداری |
سابقه تدریس به همکاران
(۳۰)
|
تدریس در کارگاه های تخصصی و کلاس های آموزش خانواده: هر مورد ۱ امتیاز
تدریس در دوره ضمن خدمت یا در دانشگاه های وابسته به وزارت: هر ۱۰ ساعت تدریس ۱ امتیاز
|
ارزیابان حرفه ای |
معلم |
دریافت تقدیرنامه مرتبط با آموزش و پرورش
(۲۰)
|
رئیس جمهور: هرمورد ۳/۵ امتیاز
معاون رئیس جمهور و وزیر: هر مورد ۳ امتیاز
استاندار، معاون وزیر یا رئیس سازمان یا همتراز آن ها: هرمورد ۲/۵ امتیاز
مدیرکل: هرمورد ۲ امتیاز
رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه: هرمورد ۱ امتیاز
مدیر واحد آموزشی: هر مورد ۰/۵ امتیاز
( حداکثر امتیاز هریک ار مصادیق کسی رتبه و دریافت تقدیرنامه، ۲۰
|
درصد افزایش حقوق در رتبه بندی معلمان
تدریس در کارگاه های تخصصی و کلاس های آموزش خانواده: هر مورد ۱ امتیاز
تدریس در دوره ضمن خدمت یا در دانشگاه های وابسته به وزارت: هر ۱۰ ساعت تدریس ۱ امتیاز
درصد افزایش حقوق در رتبه بندی معلمان
معلمان آموزش و پرورش به دو صورت رسمی و حق التدریس در مدارس عادی، دولتی خاص، استثنائی و غیر دولتی فعالیت می کنند که براساس نوع قرار داد و محل تدریس حقوق و مزایای متفاوتی دارند.
جدول خلاصه شیوه نامه رتبه بندی معلمان و میزان افزایش اعلام شد.
چیزی که شاهد آن هستیم آن است که در سال های گذشته حقوق معلمان بر اساس امتیازاتی که به عوامل متخلف سنجش عملکرد آن ها اختصاص داده می شد تعیین و در صورت رشد، مشمول افزایش مبلغ دریافتی قرار می گرفت. در حال حاضر از جمله عوامل تاثیر گذار بر میزان حقوق فرهنگیان شامل مواردی می باشد که در اندیشه معاصر به آنها پرداخته ایم.
رتبه بندی معلمان: طرحی است که به جهت تمایز معلمان براساس شایستگی ها و سوابق کسب شده در سال های تدریس ارائه شده است.
طبقه بندی معلمان: در طی سال های گذشته، چهار طبقه پایه، ارشد، خبره و عالی بر اساس پیشینه کاری، ثبت نام دوره ضمن خدمت فرهنگیان، امتیاز سنجش عملکرد آن ها و امتیازات صلاحیت کاری به معلمان اختصاص داده شده است که بر میزان حقوق آن ها تاثیرگذار می باشد.
دسته بندی حقوق فرهنگیان
معلمان آموزش و پرورش به دو صورت رسمی و حق التدریس در مدارس عادی، دولتی خاص، استثنائی و غیر دولتی فعالیت می کنند که براساس نوع قرار داد و محل تدریس حقوق و مزایای متفاوتی دارند. با توجه به عوامل تاثیرگذاری که پیش از این ذکر کردیم و مطابق با دسته بندی معلمان که در ادامه اشاره می شود حقوق آن ها تعیین می گردد.
معلمان رسمی آموزش و پرورش
رضامراد صحرایی در دیدار با فرهنگیان لرستان در اردوگاه آیتالله کمالوند، با گرامیداشت هفته دولت، اظهارکرد: یکی از مطالبات فرهنگیان اجرای طرح رتبهبندی بود که برای اجرای آن ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده بود اما دولت سیزدهم این طرح را با ۴۰۰ هزار میلیارد ریال و در کمترین زمان ممکن اجرایی کرد و هم اکنون ۲۶ درصد حقوق معلمان از محل قانون رتبهبندی پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۴۰ هزار معلم پایین ترین رقم حقوق را دریافت میکردند، عنوان کرد: امسال با درایت دولت سیزدهم، معلمی با دریافت رقم حقوق پایین نداریم، همچنین دریافت فوق العاده ویژه و تحول در برنامه آموزشی مدارس در این دولت رقم خورد و نیاز است دولت بازتاب کاری که برای معلمان انجام داده را ببیند تا انرژی بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان جذب ۷۵ هزار معلم جدید اظهار داشت: این معلمان تربیت شده دانشگاه فرهنگیان هستند و تلاش بر این است که تا چند سال آینده شاهد بازگشت آنان به همان مدارسی باشیم که در کودکی در آنها درس خواندهاند.
صحرایی اضافه کرد: پس از کرونا و بازگشایی مدارس، دانشآموزان از فضای مجازی دور شده و مهدهای کودک به نظام آموزش و پرورش وارد شد، همچنین پنج هزار مدرسه در مسیر تحول تعیین شده و آموزش بیش از یکصد هزار معلم برای رقم زدن این تحول پیش بینی شده است.
وی با اشاره به ایجاد سازمان توتک(سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک) با هشت میلیون مخاطب، بیان کرد: اصلاح کتابهای درسی نیز در این دولت انجام شده و در یک سال اخیر ۴۰ کتاب درسی تولید و ۱۵۳ میلیون جلد کتاب با یارانه ۹۲ درصدی نیز چاپ شده است.
وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۰ تاسیس و قرار بر این بود استخدام از طریق این دانشگاه صورت گیرد اما تا سال ۱۴۰۰، ۵۰۴ هزار نفر وارد سیستم تعلیم و تربیت شدند و در این راستا دولت سیزدهم به دنبال اصلاح این مسیر است.
وی با بیان اینکه در دولتهای قبلی سیاست آموزش و پرورش تقویت مدارس غیردولتی بود، عنوان کرد: این امر باعث شد ۱۵ درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل کنند و در مدارس دولتی نیز نظام طبقاتی راهاندازی شد و امروز تلاش بر این است به مدارس دولتی برگردیم و امکانات دولتی و سرانهها به مدارس عادی برگردد.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت های خودبا بیان اینکه مافیای کنکور در سالهای ۹۴ و ۹۵ مصوبه قانون مجلس را شکست و دانش آموز به جای کتابهای درسی کتابهای کنکوری را خواندند یادآور شد: قانون ۴۰ درصد سوابق تحصیلی امتحانات متوسطه در کنکور تاثیرگذار خواهد بود.
صحرایی عنوان کرد: با برنامهریزیهای انجام شده تعداد دانشآموزانی که از مناطق محروم در دانشگاههای مطرح کشور پذیرش می شوند، افزایش خواهد یافت چرا که ۴۰ درصد نمره امتحانات نهایی آنها در کنکور لحاظ خواهد شد.
وی با بیان اینکه آیین نامه تقویت مدارس دولتی در دستور کار است، افزود: دولت سیزدهم بیش از آنکه به تهران توجه داشته باشد به مناطق محروم و حاشیهای اهتمام ویژه دارد.
صحرایی با تاکید بر اینکه به جای کلنگ زنی های جدید اعتقاد به تکمیل پروژههای نیمه تمام داریم، تصریح کرد: ۲۰۰ میلیارد ریال به جای کلنگ زنی جدید به بهسازی اردوگاه آیتالله کمالوند اختصاص می یابد زیرا اردوگاهها در امر تربیت نقش بسزایی دارند.
وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز هفته دولت، سفری ۲ روزه به استان لرستان دارد که دیدار با فرهنگیان استان لرستان، افتتاح چند پروژه آموزشی به مناسبت هفته دولت و شرکت در شورای آموزش و پرورش لرستان از برنامههای سفر ۲ روزه وزیر آموزش و پرورش به این استان است
جدول میزان افزایش رتبه بندی معلمان
در مجموع ۹۶۰ هزار نفر از معلمان مشمول رتبهبندی شدند و معلمان در رتبههای آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب معادل رتبههای ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ گروه بندی شدند.
با وجود اجرای رتبهبندی برای معلمان شاغل اما این موضوع برای معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ محقق نشده بود.
امتیاز بیشتر در یک شایستگی، کسری دیگری را جبران نمی کند.
وی اضافه کرد: بر اساس قانونی که مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران تصویب کرده است قرار شده است که با اجرای طرح رتبه بندی معلمان که بر اساس خوداظهاری معلمها و در نهایت انجام ارزیابی، و تعیین شایستگیهای عمومی و شایستگیهای تخصصی و تجربه امتیازی را دریافت می کنند.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امتیاز فوق در اختیار هیئتهای ممیزی قرار گرفته و بر اساس آن کار رتبه بندی آنها انجام میشود و رتبه معلمان از آموزشیار، معلم و در نهایت تا استاد معلم تعیین خواهد شد.
زارعی همچنین یادآور شد: هدف اصلی رتبهبندی معلمان این است که شأن و منزلت این قشر افزایش پیدا کند و در ادامه یکی از اهداف هم افزایش حقوق معلمان است که متناسب با وضعیت هر معلم اتفاق میافتد محاسبه شده و برای همه معلمها یکسان نیست و عدد خاصی نیست که بتوانم بگویم.
وی اضافه کرد: برای معلمانی که در روستاها یا در مناطق محروم مشغول به خدمت و آموزش دانش آموزان هستند امتیازاتی در نظر گرفته ایم و این قبیل امتیازات به سایر امتیازات معلمان افزوده میشود.
هدف اصلی رتبهبندی معلمان
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش تصریح کرد: رتبه بندی معلمان شامل همه همکاران میشود و هر معلمی در یکی از رتبههای مشخص شده قرار میگیرد.
زارعی تاکید کرد: بر اساس قانونی رتبه بندی معلمان و همچنین با همکاری دولت مشکلی در تامین بودجه مورد نیاز برای رتبه بندی معلمان وجود ندارد و ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن در نظر گرفته شده است.
آخرین اخبار اجتماعی را در صفحه اخبار اجتماعی حادثه 24 بخوانید.
صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.