جزئیات تازه از مرگ کودک 2 ساله در چاه فاضلاب اهواز

کانال‌های روباز و چاه‌های فاضلاب در اهواز و سایر شهرهای خوزستان حالا مدت‌هاست که به قاتل کودکان تبدیل شده است. کمتر از یک‌ماه پس از مرگ میثم 8ساله در گودال حفاری فاضلاب در اهواز، این بار دختربچه‌ای 2.5ساله به نام جنان بر اثر سقوط به چاه فاضلاب در اهواز جانش را از دست داد.
تاریخ: 04 اردیبهشت 1402
شناسه: 95849

حادثه 24 -  کانال‌های روباز و چاه‌های فاضلاب در اهواز و سایر شهرهای خوزستان حالا مدت‌هاست که به قاتل کودکان تبدیل شده است. کمتر از یک‌ماه پس از مرگ میثم 8ساله در گودال حفاری فاضلاب در اهواز، این بار دختربچه‌ای 2.5ساله به نام جنان بر اثر سقوط به چاه فاضلاب در اهواز جانش را از دست داد.

حوالی ساعت یک بامداد نخستین روز اردیبهشت بود که حادثه‌ای هولناک در کوی مدنیان اهواز رخ داد. آن شب وقتی آتش‌نشانان در جریان سقوط دختربچه‌ای 2.5ساله به داخل چاه فاضلاب در این منطقه قرار گرفتند راهی محل حادثه شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد که جنان به همراه خانواده‌اش بوده که هنگام پیاده شدن از ماشین به داخل چاه فاضلاب سقوط کرده و ناپدید شده بود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز درباره این حادثه گفت: وقتی خبر به آتش‌نشانی رسید تیم‌های امداد و نجات راهی محل حادثه شدند. محل حادثه، یک چاه فاضلاب بود که دهانه منهول آن با یک دریچه حدودا 5تنی پوشانده شده بود. با این حال در کنار منهول شیاری به عرض 15 تا 20سانتی متر وجود داشت که از آن برای قطع و وصل کردن فاضلاب شهری می‌شد و متأسفانه دختربچه خردسال هنگام پیاده شدن از ماشین، به‌دلیل تاریکی هوا از همین شیار حدودا 20سانتی به داخل چاه فاضلاب سقوط کرده بود.

با حضور جرثقیل آتش‌نشانی تلاش برای کنار زدن دریچه منهول فاضلاب آغاز شد و پس از حدود 2ساعت آتش‌نشانان توانستند دریچه 5تنی را جابه‌جا کنند. پس از آن امدادگران با ورود به داخل چاه فاضلاب پیکر بی‌جان دختربچه را در عمق 6متری چاه پیدا کرده و بیرون کشیدند. این در حالی بود که همزمان با عملیات آتش‌نشانان فرد دیگری که در آن محل در حال فیلمبرداری بود نیز به داخل چاه سقوط کرد که آتش‌نشانان وی را از چاه بیرون کشیده و از مرگ حتمی نجات دادند.

به‌گفته سخنگوی اورژانس اهواز، پس از آنکه آتش‌نشانان جنان 2.5ساله را از داخل چاه فاضلاب بیرون کشیدند، وی به بیمارستان فاطمه الزهرا(س) منتقل شد اما مشخص شد که از همان ابتدا علائم حیاتی نداشته و لحظاتی پس از سقوط به داخل چاه جانش را از دست داده است.

بازداشت آقای مدیرعامل

به‌دنبال مرگ دختربچه خردسال، دادستان عمومی و انقلاب اهواز به‌سرعت وارد پرونده شد و در جریان بررسی‌های اولیه اعلام شد که علت حادثه سقوط سازمان آبفای خوزستان بوده است. صادق جعفری چگینی، گفت: درپی حادثه سقوط دختربچه اهوازی در چاه فاضلاب از آنجا که این حادثه به‌علت قصور سازمان آبفا رخ داده است، دستور بازداشت مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان صادر و متهم پس از تفهیم اتهام و صدور قرار تامین قانونی روانه زندان شد. وی با بیان اینکه طی یک‌ماه این دومین مورد سقوط کودکان در کانال‌های فاضلاب این منطقه است گفت: دادستانی استان باتوجه به این حوادث وحوادث سال‌های قبل به‌صورت جدی پیگیری‌های قضایی را به عمل و با هرگونه ترک فعل از جانب متولیان ومسئولان مربوطه برخورد قانونی خواهد کرد.

حادثه تکراری

جنان 2.5ساله در حالی قربانی چاه‌های فاضلاب بی‌حفاظ اهواز شده که کمتر از یک‌ماه پیش از این حادثه، پسربچه‌ای 8ساله گرفتار چنین سرنوشت شومی شده بود.

بعدازظهر دهم فروردین بود که میثم برای بازی از خانه خارج شد. معمولا بازی او زیاد طول نمی‌کشید اما ساعت 3 بعدازظهر شده و از میثم خبری نبود. مادرش که نگران شده بود به‌دنبال او از خانه خارج شد اما هرچه گشت اثری از پسرش نبود. حتی‌ همبازی‌های میثم نیز نمی‌دانستند چه اتفاقی برای او رخ داده است. رفته رفته نگرانی خانواده میثم بیشتر شد و حالا بقیه اعضای خانواده هم کوچه به کوچه به‌دنبال او می‌گشتند تا اینکه هوا رو به تاریکی رفت. حدود ساعت8، عموی میثم که همه‌جا را به‌دنبال وی گشته بود هنگام عبور از گودال حفاری فاضلاب، نور چراغ‌قوه گوشی‌اش را به داخل آن انداخت و آنجا بود که چشمش به دمپایی میثم افتاد که روی آب مانده بود. دقایقی بعد اطراف گودال پر شده بود از مردم و نیروهای آتش‌نشانی. پدر و عموی میثم که نمی‌خواستند فرصت از دست برود وارد گودال شدند و بعد از کمی جست‌وجو پیکر بی‌جان پسربچه 8ساله را از داخل گودال بیرون کشیدند.

تکمیل فاضلاب تا پایان 1403

به‌دنبال مرگ جنان 2.5ساله و میثم 8ساله در اهواز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور روز شنبه برای بازدید از پروژه جامع و ملی فاضلاب اهواز راهی خوزستان شد. اتابک جعفری در حاشیه بازدید از این پروژه در جمع خبرنگاران گفت: به‌دستور وزیر نیرو، ۲کمیته با ضرورت فوری تشکیل شد تا با ۲رویکرد کوتاه‌مدت و بلندمدت شروع به‌کار کنند، نخست کمیته‌ای برای بررسی عوامل این حادثه دلخراش و کمیته دوم در سطحی کلان‌تر و با نگاهی وسیع‌تر تا به عوامل ناایمن در حوزه‌های مختلف کارگاهی و پروژه‌ها نظارت کند تا در آینده شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم. مدیرعامل آبفای کشور با بیان اینکه، طبق تأکید رئیس‌جمهور باید تا پایان سال۱۴۰۳ این پروژه پایان یابد گفت: نگاه وزارت نیرو و به تبع آن دولت به شهر اهواز بسیار جامع است، همه شاهدیم که با یک بارندگی کوچک شهر غرق می‌شد و با آب‌گرفتگی خیابان‌ها شاهد پس‌زدگی فاضلاب نیز بودیم که تهدید جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شد. با تشکیل ۲۰۰جبهه اجرایی در سطح کلانشهر اهواز پیشرفت فیزیکی طرح جامع فاضلاب اهواز به ۵۴درصد رسیده و تدابیری اتخاذ خواهیم کرد که در آینده شاهد حوادث تلخ نباشیم.

آخرین اخبار «حوادث خوزستان» را در صفحه حوادث خوزستان و حوادث اهواز حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

در همین رابطه