دیه 2.5 میلیاردی برای بخشش قاتل بندری

پسر جوانی که 6 سال قبل در جریان شوخی عجیب با فلفل‌فروش‌ها مرتکب جنایت شده بود توانست با رضایت اولیای دم از قصاص نجات پیدا کند.
تاریخ: 17 خرداد 1401
شناسه: 87149

حادثه 24 -  پسر جوانی که 6 سال قبل در جریان شوخی عجیب با فلفل‌فروش‌ها مرتکب جنایت شده بود توانست با رضایت اولیای دم از قصاص نجات پیدا کند.

این حادثه اواسط سال 95 در یکی از روستاهای اطراف بندرعباس اتفاق افتاد. آن روز پسر جوان به نام سعید که ساکن بندرعباس بودند همراه برادرش برای تفریح به یکی از روستاهای اطراف رفته بودند. در جاده چند نفر از روستاییان مشغول فروختن فلفل و دیگر محصولات کشاورزی بودند. در این بین برادر سعید که رانندگی می کرد در یک لحظه تصمیم گرفت با روستاییان شوخی کند. او فرمان خودرو را به سمت بساط یکی از فلفل فروش ها کج کرد و سپر خودرو با کیسه فلفل ها برخورد کرد و روی زمین ریخت. روستاییان که از این شوخی ناراحت شده بودند به تعقیب سعید و برادرش پرداختند و کمی جلوتر توانستند سد راه شان شده و خودروی شان را متوقف کنند. چند نفر از روستاییان برادر سعید را از خودرو پیاده کردند و با او درگیر شدند. در این بین سعید که دید برادرش در حال کتک خوردن است برای دفاع از او یک چاقو از داخل خودرو برداشت و با آن ضربه ای به مرد سالخورده ای که با برادرش درگیر شده بود زد. هرچند او قصد قتل نداشت اما همین ضربه کافی بود تا این مرد جان خود را از دست دهد و سعید به اتهام قتل عمدی بازداشت شود.

سعید مدعی بود برای دفاع از خود و برادرش دست به این کار زده است اما همه شواهد و مدارک علیه او بود و در چنین شرایطی پرونده اش با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان هرمزگان فرستاده شد.

مقتول دو همسر و چندین فرزند داشت. در جلسه محاکمه فرزندان مقتول یک به یک در جایگاه ایستادند و اعلام کردند خواسته شان قصاص قاتل است و تحت هیچ شرایطی حاضر به بخشش قاتل نیستند. سپس متهم در جایگاه ایستاد و به دفاع از خود پرداخت. او گفت: باور کنید من هیچ قصد و نیتی برای قتل نداشتم. فقط وقتی دیدم برادرم را کتک می زنند می خواستم از او دفاع کنم. به همین دلیل چاقو برداشتم تا آنها را بترسانم اما در بین درگیری ضربه ای به مرد سالخورده زدم و این حادثه اتفاق افتاد.

در پایان این جلسه قضات دادگاه برای تصمیم گیری وارد شور شدند و در نهایت سعید را به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم کردند. با وجود اعتراض متهم و وکیل مدافعش به این رای وقتی پرونده برای بررسی نهایی به دیوان عالی کشور فرستاده شد قضات دیوان نیز این رای را تایید کردند و به این ترتیب پرونده به اجرای احکام دادگستری هرمزگان فرستاده شد.

با تایید حکم در دیوان عالی کشور شمارش معکوس برای اجرای حکم قصاص آغاز شد. این در حالی بود که مسئولان واحد صلح و سازش زندان بندرعباس و شورای حل اختلاف از یک سو و خانواده سعید از سوی دیگر به دنبال جلب رضایت اولیای دم بودند. تعداد زیاد اولیای دم کار را برای تیم صلح و سازش دشوار می کرد با این وجود آنها بعد از ماهها تلاش موفق شدند رضایت فرزندان همسر اول مقتول را جلب کنند. آنها در ازای دریافت یک میلیارد تومان قاتل را بخشیدند؛ با این حال فرزندان دومین همسر مقتول همچنان خواسته شان قصاص بود. چند روز قبل در شرایطی که همه چیز برای اجرای حکم قصاص مهیا بود بار دیگر تلاش ها برای جلب رضایت اولیای دم از سر گرفته شد. هرچند آنها برای مذاکره سرسختی می کردند و می گفتند حکم باید اجرا شود اما وقتی رایزنی ها با آنها ادامه پیدا کرد در نهایت حاضر شدند در ازای دریافت مبلغ یک و نیم میلیارد تومان قاتل را ببخشند. در این شرایط بود که سعید پس از گذشت 6 سال از چوبه دار نجات یافت و قرار است به زودی به لحاظ جنبه عمومی جرم در دادگاه کیفری محاکمه شود.

آخرین اخبار «حوادث هرمزگان» را در صفحه حوادث هرمزگان و حوادث بندرعباس حادثه 24 بخوانید.

در همین رابطه