حادثه 24 - نمایندگان هفته گذشته با مسعود فیاضی، دومین گزینه پیشنهادی دولت جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش مخالفت کردند.وی که در جریان دفاع از کارنامه خود گفته بود؛ متنوعسازی روشهای تامین منابع مورد نیاز آموزشوپرورش از طریق مشارکت بنگاههای بزرگ اقتصادی در تامین هزینههای آموزشوپرورش و همچنین فعالسازی ظرفیتهای مردمی، از جمله برنامههایش خواهد بود نهایتا از مجلس رای لازم را کسب نکرد و دولت با تصمیم مجلس ناگزیر شد تا گزینه سوم خود را برای کسب رای اعتماد راهی مجلس کند.
دولت که یک هفته برای معرفی وزیر خود به مجلس فرصت داشت یک روز بعد از عدم رای اعتماد به فیاضی، گزینه سوم خود برای تصدی وزرات آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کرد.
علی نیکزاد، نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در جلسه – بیست و ششم آن ماه – مجلس شورای اسلامی گفت که رئیس جمهور طی نامهای یوسف نوری را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش جهت اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کرد.
وی در ادامه خطاب به نمایندگان حاضر در نشست گفت: مستحضر باشید بررسی جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه روز یکشنبه ۷ آذرماه در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد، بنابراین لازم هست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری و سایر کمیسیونها سوابق و برنامههای وزیر پیشنهادی را بررسی کرده و اعلام نظر کنند.
با این حال گزینه سوم دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به صحن علنی معرفی شد و آن طور که از پیگیری های خبرنگار افکارنیوز پیداست برخی از نمایندگان وی را فردی مناسب برای جایگاه وزارت آموزش و پرورش میدانند و برخی نیز مخالف نوری هستند.
از همین رو حجتالاسلام احد آزادی خواه، نماینده مردم ملایر گفت: یوسف نوری، گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به احتمال بسیار زیاد از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد میگیرد.
وی ادامه داد: نوری از بدنه وزارت آموزش و پرورش است و این مسئله باعث میشود که جامعه فرهنگیان هم از وی حمایت ویژهای کنند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: ما نماینده فرهنگیان هستیم و از آنجایی که مطالبه اصلی جامعه فرهنگیان این بود که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از بدنه این وزارتخانه باشد، نوری از خانواده فرهنگیان است و به احتمال زیاد با رأی بالایی وزیر آموزش و پرورش میشود.
آزادی خواه بیان داشت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به خوبی از مشکلات و مطالبات فرهنگیان اطلاع دارد و از سوی دیگر توانایی زیادی برای برطرف کردن این مشکلات دارد. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر آموزش و پرورش انتظار دارند که مطالبات جامعه فرهنگیان مانند رتبهبندی معلمان، پاداش پایان خدمت فرهنگیان و تعیین تکلیف نیروهای خرید خدمت آموزشی را محقق کند.
همچنین محمدصالح جوکار در همین زمینه گفت: یوسف نوری سابقه خوبی در آموزش و پرورش دارد و از بدنه آموزش و پرورش است. وی میتواند آموزش و پرورش را به خوبی هدایت کند.
وی بیان کرد: رسالت آموزش و پرورش تربیت نیروهای طراز انقلاب اسلامی است که گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به خوبی میتواند این موضوع را دنبال کند.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تصریح کرد: گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش تجربیات بسیار خوبی در این حوزه دارد. همچنین سوابق درخشانی در مناصب قبلی خود داشته است.
وی ادامه داد: امیدوارم که مجلس شورای اسلامی رأی بالایی به گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دهد تا این وزارتخانه هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود و ساماندهی شود.
جوکار تاکید کرد: مطالبات معلمان، چون رتبه بندی، پاداش پایان خدمت فرهنگیان، تعیین تکلیف نیروهای خرید خدمت آموزش و پرورش باید هر چه سریعتر پیگیری شود و نوری میتواند گامهای موثری در این زمینه بردارد.
محمد وحیدی نیز درباره وزیر پیشنهادی جدید آموزش و پرورش گفت: فرهنگیان باید وزیر آموزش و پرورش که مهمترین وزیر فرهنگی کشور است و بالاترین جامعه هدف را در اختیار دارد، از جنس خود بدانند و ارتباط دوستانهای بین وزیر و جامعه هدف وجود داشته باشد.
وحیدی با اشاره به اینکه در هفته آینده جلسه دوم کمیسیون آموزش مجلس تشکیل میشود، افزود: نتیجه نهایی نمایندگان عضو کمیسیون آموزش نسبت به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه آتی اعلام خواهد شد.
نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر مخالفت وی نسبت به دومین گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: هدف اصلی از مخالفت، دفاع از جایگاه تعلیم و تربیت در کشور است که این موضوع باید همراه با نگاه تخصصی به این حوزه باشد.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: توجه به معیشت، ارتقای منزلت معلمان، عملیاتی شدن لایحه رتبهبندی معلمان، ساماندهی و سازماندهی نیروی انسانی و توجه به صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله موضوعاتی است که وزیر آموزش و پرورش باید برنامهریزی مناسبی برای آن ها داشته باشد.
با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید مجلس هفته آینده چه رای به گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش خواهد داد، وزارتخانهای که مطالباتش جدی است و باید سکاندار آن مسلط به فعالیتهای این وزراتخانه باشد.