عامل جنایت در دولت آباد بخشیده شد

مردی که در نخستین روز شروع سرقت‌هایش در تهران با مالباخته درگیر شده و او را به قتل رسانده بود با گذشت خانواده مقتول از مجازات قصاص گریخت.
تاریخ: 06 اردیبهشت 1400
شناسه: 74747

حادثه 24 - مردی که در نخستین روز شروع سرقت‌هایش در تهران با مالباخته درگیر شده و او را به قتل رسانده بود با گذشت خانواده مقتول از مجازات قصاص گریخت.

تحقیقات در این پرونده از شامگاه 28آبان سال 92شروع شد. آن روز مردی 43ساله درحالی‌که از خیابانی حوالی دولت‌آباد تهران عبور می‌کرد در دام 2زورگیر موتورسوار گرفتار شد. 2سارق چاقو و گاز اشک‌آور همراه داشتند که با آن، طعمه خود را تهدید کردند و 2گوشی موبایل و تمام پول نقدی را که همراه وی بود سرقت کردند. آنها پس از سرقت پا به فرار گذاشتند و مالباخته با دیدن گشت پلیس به سمت آنها رفت تا برای بازداشت زورگیران از مأموران کمک بخواهد اما دزدان متواری شده بودند و هیچ اثری از آنها نبود.

دیدار اتفاقی مالباخته و دزدان

موتور زورگیران پلاک نداشت و هیچ سرنخی که مأموران بتوانند آنها را ردگیری کنند نبود، اما با این حال مالباخته به خوبی چهره آنها را به‌خاطر سپرده بود. او چند ساعت بعد از سرقت زمانی که با یکی از دوستانش سوار بر خودروی خود در حال عبور از خیابانی در دولت‌آباد بود ناگهان چشمش به زورگیران افتاد که سوار بر موتور بودند و آنها را شناخت. وی ماشینش را کنار خیابان پارک کرد تا برای به‌دام‌انداختن دزدان دست به‌کار شود. او به سمت سارقان رفت و با 2زوگیر درگیر شد و در این هنگام یکی از سارقان که خود را در مخمصه می‌دید چاقویش را از جیبش بیرون آورد و ضرباتی به مالباخته زد. وقتی مالباخته خون‌آلود نقش زمین شد، سارقان سوار بر موتور شده و فرار کردند. دوست مرد مجروح که شاهد حادثه بود وی را به بیمارستان رساند و همزمان ماجرا را به پلیس خبر داد. همین باعث شد که مأموران با حضور در محل سرقت و اجرای طرح مهار و زیرنظر گرفتن خیابان‌های منتهی به محل سرقت موفق به شناسایی زورگیران موتورسوار شوند. اما دزدان به محض دیدن پلیس تصمیم به فرار گرفتند و تعقیب و گریز آغاز شد تا اینکه موتورسواران وارد خیابان یکطرفه شدند. آنها قصد داشتند با حرکت در خلاف جهت خیابان از دست مأموران فرار کنند اما با یک خودروی پراید تصادف کرده و همین باعث شد گیر بیفتند. این درحالی بود که چاقوی خون‌آلود در جیب یکی از متهمان پیدا شد و علاوه بر این مأموران 6دستگاه گوشی موبایل از متهمان کشف کردند که نشان می‌داد آنها از افراد دیگری هم زورگیری کرده‌اند.

ماموران همچنین یک کارت جعلی شناسایی پلیس هم از متهمان کشف کردند و معلوم شد که آنها گاهی خود را مأمور پلیس جا زده و از افغان‌ها زورگیری می‌کردند.

مرگ در بیمارستان

درحالی‌که زورگیران بازداشت و به کلانتری منتقل شده بودند، از بیمارستان خبر رسید که مرد زخمی جانش را از دست داده است. با مرگ وی پرونده‌ای جنایی تشکیل و به دادسرای جنایی تهران فرستاده شد. از سوی دیگر دوست مقتول که شاهد ماجرا بود در اداره پلیس حاضر شده و متهمان را شناسایی کرد. او که شاهد صحنه جنایت بود و چهره قاتل را نیز به خوبی به‌خاطر داشت، در جریان مواجهه حضوری او را به مأموران نشان داد و در این شرایط متهم به قتل چاره‌ای جز بیان حقیقت ندید.

وی گفت: من و همدستم هیچ سابقه‌ای نداریم و درست همان روز حادثه تصمیم گرفتیم در نقش مأمور دست به سرقت بزنیم. ما نیاز فوری به پول داشتیم و برای همین نقشه سرقت کشیدیم اما درست همان روز اول دستانم به جنایت آلوده شده و گیر افتادیم. وی ادامه داد: روز حادثه با تهدید چاقو و گاز اشک‌آور از طعمه‌هایمان گوشی موبایل و پول سرقت کردیم. آخرین طعمه ما مقتول بود اما چند ساعت بعد اتفاقی او را دیدیم. مقتول با ما درگیر شد و من اصلا قصد کشتن او را نداشتم. از ترس اینکه مبادا دستگیر شوم با چاقو ضرباتی به او زدم چون مقتول اجازه فرار به ما نمی‌داد و من خیلی ترسیده بودم. اما فکر نمی‌کردم ضربه‌ها باعث مرگ او شود و من تبدیل به قاتل شوم. حالا هم به‌شدت پشیمانم.

بازگشت به زندگی

متهمان پس از مدتی در شعبه71 دادگاه کیفری پای میز محاکمه رفتند و اولیای دم نیز خواستار قصاص قاتل شدند. در پایان جلسه قضات متهم ردیف اول را به جرم قتل عمدی به قصاص و به اتهام سرقت به 3سال زندان و 74ضربه شلاق محکوم کردند. متهم ردیف دوم نیز به اتهام مشارکت در سرقت به 2سال زندان و 2سال تبعید محکوم شد. حکم صادر شده به تأیید قضات شعبه41 دیوان عالی کشور رسید و پرونده مرد اعدامی برای انجام مقدمات اجرای حکم به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد. مرد اعدامی تا پای چوبه دار هم رفت اما موفق شد از اولیای دم مهلت بگیرد و سرانجام با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران، اولیای دم حاضر شدند قاتل را به‌خاطر پشیمانی او از جنایت و رفتارهای مناسبی که در زندان داشت به‌خاطر رضای خدا و حرمت‌ماه مبارک رمضان ببخشند. به این ترتیب عامل جنایت از قصاص رهایی یافت تا از لحاظ جنبه عمومی به‌زودی در دادگاه محاکمه شود.

در همین رابطه