خودکشی ۴۰۰ نهنگ در آب های استرالیا

حدود ۴۰۰ نهنگ در آب‌های کم عمق جزیره تاسمانی در استرالیا به گل نشستند و جان باختند.
تاریخ: 02 مهر 1399
شناسه: 57550

حادثه 24 - حدود ۴۰۰ نهنگ در آب‌های کم عمق جزیره تاسمانی در استرالیا به گل نشستند و جان باختند.

مقامات محلی در جزیره تاسمانی استرالیا اعلام کردند بیش از ۴۷۰ نهنگ خلبان در بخشی از آب‌های کم عمق این جزیره به گل نشسته اند و ۳۸۰ عدد از این جانوران جان خود را از دست داده اند.

گفته می‌شود تاکنون هیچگاه این تعداد از نهنگ‌ها در استرالیا در آب‌های کم عمق گیر نیفتاده بودند. به گفته مقامات، به رغم تلاش مردم محلی، دانشمندان و ماهیگیر‌ها برای نجات این جانوران، ۳۸۰ نهنگ جان خود را از دست داده اند و فقط ۵۰ نهنگ به آب بازگردانده شدند. دانشمندان احتمال می‌دهند همین تعداد از نهنگ‌های نجات یافته دوباره به آب‌های کم عمق بازگردند و گرفتار شوند.

نهنگ‌های خلبان در واقع نوعی دلفین هستند، ولی به علت جثه بزرگی که دارند به آن‌ها نهنگ گفته می‌شود. این جانوران ۵ تا ۷ متر طول دارند و وزن آن‌ها حدود ۱ تا ۳ تن است.

به گل نشستن نهنگ‌ها در سواحل، رازی است که هنوز دانشمندان علتی برای آن پیدا نکرده اند، ولی آنچه زیست شناسان درمورد آن اتفاق نظر دارند این است که نهنگ‌ها جانورانی بسیار اجتماعی هستند و اگر یکی از همنوعانشان زخمی یا بیمار شود، به صورت گروهی در اطراف آن جمع می‌شوند.

گروه دیگری از دانشمندان نیز به گل نشستن نهنگ‌های خلبان را تغییرات در میدان‌های الکترومغناطیسی محیط می‌دانند، زیرا دلفین‌های خلبان از یک سیستم فاصله یابی صوتی بسیار پیشرفته برای مسیریابی یا شکار بهره می‌گیرند و این تغییرات، ممکن است موجب سردرگمی آن‌ها شود.

در همین رابطه