تذکرات قاضی کشکولی در ابتدای محاکمه نجفی

جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی در حال برگزاری است.
تاریخ: 22 تیر 1398
شناسه: 13974

جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی در حال برگزاری است.

 به گزارش حادثه 24 در ابتدای جلسه، قاضی کشکولی رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری اظهار کرد: قبل از اعلام رسیدگی لازم می‌دانم تا با توجه به آثار اجتماعی این جرم تذکراتی در راستای آیین دادرسی کیفری جهت تنویر افکار عمومی و رسانه‌ها بیان کنم.

قاضی کشکولی گفت: در برپایی یک دادرسی الزامات قانونی وجود دارد که رعایت آن الزامی است. به موجب ماده ۴۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری محاکمات در دادگاه کیفری یک به صورت ضبط صوتی و تصویری انجام می‌شود که انتشار آن بدون اجازه دادگاه ممنوع است.

وی افزود: در این پرونده با درخواست دادستان کل کشور و موافقت ریاست قوه قضاییه انتشار جریان رسیدگی این پرونده به صورت علنی آزاد است و از رسانه‌ها درخواست می‌شود تا موازین قانونی را رعایت کنند.

قاضی کشکولی با بیان اینکه در خصوص تشویش اذهان عمومی در پرونده مذکور قطعا دخالت‌های برخلاف قوانین رسانه‌ها بی‌تاثیر نبوده است، گفت: برای برپایی یک دادرسی منصفانه اصولی حاکم است که در تمامی نظام‌های حقوقی کشور‌ها این الزامات وجود دارد و در نظام حقوقی ما نیز وجود دارد، از میان این اصول بی طرفی و استقلال مرجع قضایی، حفظ حریم خصوصی و حقوق شهروندی مورد توجه است.

وی در ادامه گفت: در جرایم مهم به اعتبار میزان مجازات و آثار اجتماعی به ویژه در این پرونده قاعده مهمی موصوف به قاعده طلایی است که آن حفظ صحنه جرم می‌باشد و رسانه‌ها نباید در مرحله تحقیقات مقدماتی نقش بازپرس یا مقام قضایی را ایفا کنند. در پرونده حاضر مقام قضایی از ابتدا در صحنه جرم و تحقیقات مقدماتی حضور داشته؛ اما برخی از دستگاه‌های اجرایی سعی کردند تا در امور قضایی دخالت کنند و سبب تشویش اذهان عمومی شدند، لذا رسانه‌ها تلاش کنند تا موازین قانونی را رعایت کنند.

 وی با اشاره به مفاد ۳۵۴ قانون آیین دادرسی کیفری اظهار کرد: در خصوص این پرونده که قتل خانوادگی است و ممکن است در جامعه و در آینده نیز اتفاق بیفتد تذکر اخلاقی نیز دارم.

قاضی کشکولی با تاکید بر مراعات اصول بی‌طرفی، استقلال قضایی و حفظ حقوق شهروندی گفت: از نماینده دادستان، اولیای دم و وکیل آن‌ها و متهم پرونده و وکلای وی می‌خواهم که اخلاق را رعایت کنند تا بتوانیم یک دادرسی منطبق با موازین قانونی داشته باشیم.

در ادامه قاضی کشکولی ضمن اعلام رسمیت جلسه گفت: جلسه در وقت مقرر در شعبه ۹ دادگاه کیفری استان تهران به تصدی امضا کنندگان ذیل با حضور وکیل اولیای دم محمدعلی نجفی به عنوان متهم، وکلای مدافع از جمله حمیدرضا گودرزی، سید محمود طباطبایی و لاله عقبایی تشکیل شده است.

وی افزود: پرونده تحت نظر نماینده دادستان است که حضور دارند، زهرانجفی، علیرضا بربری، فرهاد آقازاده خبرنگار انصاف نیوز به عنوان مطلعین حضور دارند، اولیای دم در جلسه هنوز حاضر نیستند که حاضر خواهند شد.

قاضی کشکولی گفت: عوامل بررسی جرم، کارشناسان مرتبط، پزشک معاینه جسد و روانپزشک در جلسه دادگاه حضور دارند که در صورت ضرورت اظهارات آن‌ها اخذ خواهد شد.

در همین رابطه