زمان مطالعه: 1 دقیقه

مجازات‌های جایگزین چیست؟

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

فرزانه سادات ابوالقاسمی

وکیل پایه یک دادگستری

26 شهریور 1397
شناسه : 1005
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/opinion/1005
2583+
بالا


یکی از سیاست های مهم قوه قضائیه حبس زدایی و استفاده از مجازات های جایگزین است. به همین دلیل در قوانین جدید نیز مجازت های جایگزین زیادی برای برخی جرائم در نظر گرفته شده است.

اما مجازات های جایگزین شامل چه کارهایی می شود؟ در جرائم تعزیری درجه 6 ، 7و 8 که مجازات آن قابل تعلیق است دادستان می‌تواند با أخذ تأمین متناسب، تعقیب متهم را از 6 ماه تا 2 سال معلق کند.

در اینصورت، دادستان متهم را بر حسب جرمی که مرتکب شده به اجرای برخی دستورها مکلف می کند. برخی از این مجازات هایی مثل: ارائه خدمات به بزه‏دیده در جهت رفع یا کاهش آثار زیان بار مادی یا معنوی ناشی از جرم ، ترک اعتیاد از طریق مراجعه به پزشک و درمانگاهحداکثر ظرف مدت 6 ماه، خودداری از اشتغال به کار یا حرفه معین، حداکثر به مدت یک‌سال، خودداری از رفت و آمد به محل یا مکان معین، حداکثر به مدت یک‌سال، انجام دادن کار در ایام یا ساعت های معین در مؤسسات عمومی یا عام المنفعه با تعیین دادستان، حداکثر به مدت یک‌سال، شرکت در کلاسها یا جلسات آموزشی، فرهنگی در ایام و ساعات معین حداکثر، به مدت یک‌سال، عدم رانندگی با وسایل نقلیه موتوری و تحویل دادن گواهینامه، حداکثر به مدت یک‌سال، عدم حمل سلاح دارای مجوز یا استفاده از آن، حداکثر به مدت یک سال، عدم ارتباط و ملاقات با شرکاء جرم و بزه‏دیده به تعیین دادستان، برای مدت معین، ممنوعیت خروج از کشور و تحویل دادن گذرنامه با اعلام مراتب به مراجع مربوط، حداکثر به مدت شش‌ماه.

کلمات کلیدی:
ارسال نظر