زمان مطالعه: 4 دقیقه

تکذیب عجیب جلوگیری از حضور خبرنگار همشهری در دادگاه نجفی

خبرگزاری میزان از سوی مرکز رسانه قوه قضاییه جلوگیری از ورود خبرنگاران همشهری به جلسه محاکمه علنی شهردار اسبق تهران را تکذیب کرد.
24 تیر 1398
شناسه : 14047
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/14047
2205+
بالا
خبرگزاری میزان از سوی مرکز رسانه قوه قضاییه جلوگیری از ورود خبرنگاران همشهری به جلسه محاکمه علنی شهردار اسبق تهران را تکذیب کرد.

خبرگزاری میزان از سوی مرکز رسانه قوه قضاییه جلوگیری از ورود خبرنگاران همشهری به جلسه محاکمه علنی شهردار اسبق تهران را تکذیب کرد. براساس خبری که در این خبرگزاری منتشر شده، سردبیر خبرگزاری میزان نوشت: «روزنامه‌ همشهری» در گزارش خود از دادگاه قتل «میترااستاد» مدعی شده «مرکز رسانه‌ قوه‌قضاییه» به خبرنگارش اجازه ورود به دادگاه را نداده است. وی ادامه داد: موضوع را پیگیر شدم؛ رسانه‌ها یک نماینده داشتند، اما از همشهری 2خبرنگار قصد پوشش دادگاه را داشتند که قاعدتا مثل بقیه یک خبرنگار از همشهری (سرنخ) وارد دادگاه شد. سردبیر خبرگزاری میزان در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده که احتمالا اشراف کاملی نسبت به یک مؤسسه مطبوعاتی و تفاوت آن با یک رسانه ندارد. مؤسسه مطبوعاتی همشهری علاوه بر انتشار روزنامه، انتشار مجلات متعددی ازجمله «مجله همشهری سرنخ‌» را نیز در دستور کار خود دارد که هر یک از این مجلات به‌طور تخصصی در حوزه‌های مختلف منتشر می‌شوند. از آنجا که مجله همشهری سرنخ به‌طور تخصصی به اخبار و گزارش‌ها در حوزه حوادث می‌پردازد، حضور خبرنگار آن در جلسه محاکمه نجفی امری کاملا طبیعی است. حال این سؤال مطرح است که درصورت حضور خبرنگار مجله، آیا خبرنگار روزنامه نباید حق حضور در دادگاه را داشته باشد؟ به‌عنوان مثال روز شنبه از رسانه‌ ملی که شبکه‌های خبری متعددی را تحت پوشش دارد، خبرنگارانی از چند شبکه مختلف حضور داشتند. آیا با استدلال عجیب «مرکز رسانه قوه قضاییه» تنها می‌بایست خبرنگار یک شبکه خبری در جلسه دادگاه حضور می‌یافت و به خبرنگاران بقیه شبکه‌ها اجازه حضور داده نمی‌شد؟ لازم به ذکر است که جلسه محاکمه شهردار اسبق تهران طبق گفته قاضی دادگاه «علنی است و همه رسانه‌ها حق حضور دارند». در این صورت آیا جلوگیری از حضور خبرنگار روزنامه‌ همشهری و البته خبرنگارانی از رسانه‌های دیگر امری طبیعی است؟ در تصویر منتشر شده روبه‌رو خبر به وضوح مشاهده می‌شود که علاوه بر خبرنگار روزنامه‌ همشهری که از روزها قبل پیگیر حضور در جلسه محاکمه علنی بود، خبرنگاران برخی رسانه‌های دیگر نیز از ورود به جلسه علنی دادگاه منع و ناگزیر شده‌اند برای انجام وظیفه اطلاع‌رسانی به مخاطبان خود در بیرون از جلسه دادگاه و از طریق تلویزیون، اتفاقات دادگاه را دنبال کنند.

حتی اگر «مرکز رسانه قوه قضاییه» چنین حقی برای خود قائل باشد، آیا تعیین اینکه خبرنگار مجله در دادگاه حضور داشته باشد یا روزنامه بر عهده این مرکز است؟! یا اینکه تصمیم‌گیری درباره آن از حقوق مؤسسه مطبوعاتی است؟

خبرنگاران رسانه‌هایی که از حضور در جلسه علنی دادگاه منع شده‌اند مجبورند صدای جلسه  محاکمه را که به سختی از بلندگو پخش می‌شود  ضبط کنند.

 

 

ارسال نظر