زمان مطالعه: 7 دقیقه

جنایت‌ در یاخچی آباد، دستگیری در آلمان / متهم پناهنده شده است

جوانی که 4 سال قبل در با اسلحه وینچستر جوانی را در یاخچی آباد به قتل رسانده بود در نورنبرگ آلمان دستگیر شد و قرار است به زودی محاکمه شود.
09 تیر 1398
شناسه : 13678
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/13678
7883+
بالا
مقام‌های قضایی آلمانی به این دلیل که آلمان و ایران با یکدیگر قراردادی برای استرداد مجرمان ندارد از تحویل متهم به ایران خودداری کردند. با این حال از آنجا که اتهام جوان فراری قتل عمد بود، پلیس بین‌الملل آلمان درخواست کرد که شواهد و مستندات جنایت برای آنها ارسال شود.
جوانی که 4 سال قبل در با اسلحه وینچستر جوانی را در یاخچی آباد به قتل رسانده بود در نورنبرگ آلمان دستگیر شد و قرار است به زودی محاکمه شود.

جوانی که 4 سال قبل در با اسلحه وینچستر جوانی را در یاخچی آباد به قتل رسانده بود در نورنبرگ آلمان دستگیر شد و قرار است به زودی محاکمه شود.

این جنایت بامداد 28 آذر ماه سال 94 رخ داد. آن شب مردی جوان و دوستانش که به نظر می‌رسید در حالت عادی نیستند با حضور در محله‌ یاخچی‌آباد شروع به عربده‌کشی و قدرت نمایی با چاقو و قمه کردند.

این کار آنها باعث اعتراض ساکنان محل شد و مزاحمان وقتی با اعتراض اهالی روبه رو شدند آنجا را ترک کردند. ساعتی بعد اما آنها با دو خودروی پژو به محل بازگشتند و باردیگر شروع به عربده کشی کردند. بازهم اهالی محل به آنها اعتراض کردند که در این میان پدر و پسری که در همان محل زندگی می کردند به خیابان آمدند و پدر برای اینکه به مزاحمان تذکر بدهد به سمتشان رفت اما ناگهان یکی از اشرار شروع به تیراندازی با اسلحه وینچستر کرد. تیرها به دست پدر برخورد کرد و در همین هنگام پسر 30 ساله او برای نجات پدرش به سمت وی رفت که مرد مسلح دو گلوله دیگر هم شلیک کرد و پسر جوان نقش زمین شد. مردان شرور بعد از تیراندازی سوار خودروهای خود شدند و محل را ترک کردند و شاهدان به کمک پدر و پسر مجروح شتافتند و همزمان ماجرا را به پلیس خبر دادند. دقایقی بعد پدر و پسر مجروح برای درمان به بیمارستان انتقال یافتند اما پسر30 ساله به دلیل شدت جراحات جانش را از دست داد. به دنبال مرگ وی، پرونده‌ای در دادسرای جنایی تهران تشکیل و تحقیقات برای یافتن عامل تیراندازی مرگبار و همدستانش آغاز شد.

فرار قاتل

بررسی‌ها نشان می‌داد که مقتول جوانی 30 ساله به نام پیمان است که در شرکتی در قزوین کار می‌کرد. او دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بود و کمی مانده بود تا مدرکش را بگیرد که این حادثه برایش رخ داد.

از سوی دیگر خانواده وی راهی دادسرای جنایی تهران شدند و گفتند که فرد تیرانداز جوانی به نام‌ روح‌الله است که بارها سابقه شرارت در محله را داشته است. اظهارات آنها در تحقیق از شاهدان و اهالی محل تایید و به این ترتیب دستور بازداشت روح‌الله و همدستانش صادر شد.

کارآگاهان در ادامه تحقیقات موفق به بازداشت دوستان روح الله شدند. آنها در بازجویی‌ها گفتند که اسلحه وینچستر متعلق به روح‌الله بود و او بود که در شب حادثه به سمت پدر و پسر شلیک کرد.

ردیابی‌ها برای شناسایی متهم به قتل ادامه پیدا کرد و کمی بعد مخفیگاه وی در کرج شناسایی شد. در چنین شرایطی ماموران راهی آنجا شدند اما جوان جنایتکار که از ماجرا باخبر شده بود پیش از حضور پلیس مخفیگاهش را ترک کرده و متواری شد. در این شرایط جست و جو برای دستگیری وی ادامه یافت تا اینکه مدتی قبل خانواده مقتول پی بردند که قاتل یک سال بعد از جنایت به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده و خودش را به خاک آلمان رسانده است. آنطور که مشخص بود قاتل فراری به شهر نورنبرگ آلمان رفته و در آنجا درخواست پناهندگی کرده بود. خانواده مقتول این اطلاعات را از طریق دوستان و آشنایان قاتل به دست آورده بودند و پس از آن راهی دادسرای جنایی تهران شدند و درخواست کردند تا متهم به ایران بازگردانده شود.

دستگیری در آلمان

با افشای این حقیقت، قاضی جنایی از اینترپل ایران خواست برای بازگرداندن قاتل فراری به کشور با اینترپل آلمان وارد مکاتبه شوند؛ اما مقام‌های قضایی آلمانی به این دلیل که آلمان و ایران با یکدیگر قراردادی برای استرداد مجرمان ندارد از تحویل متهم به ایران خودداری کردند. با این حال از آنجا که اتهام جوان فراری قتل عمد بود، پلیس بین‌الملل آلمان درخواست کرد که شواهد و مستندات جنایت برای آنها ارسال شود. در ادامه دو نامه جداگانه برای دریافت شواهد از سوی مقامات قضایی آلمان به ایران فرستاده شد.

نخستین نامه درباره اظهارات شهود و نامه بعدی درباره اعترافات دوستان قاتل بود. به این ترتیب قاضی رحیم دشتبان، بازپرس جنایی تهران اظهارات شهود و اعترافات دوستان قاتل را ثبت و برای دستگاه قضایی آلمان فرستاد و باردیگر با توجه به درخواست خانواده مقتول مبنی بر محاکمه قاتل پسرشان در ایران، خواستار استرداد متهم شد اما دستگاه قضایی آلمان چند وقت پیش باگذشت حدود 4 سال از ماجرای جنایت، متهم به قتل را در شهر نورنبرگ آلمان بازداشت کرد و قرار است به زودی وی در دادگاه آلمان پای میزمحاکمه برود.  

ارسال نظر