زمان مطالعه: 7 دقیقه

آکوستیک بودن برج آرمیتا تا چه اندازه مانع شنیدن صدای شلیک های نجفی شد؟

حوالی ظهر روز هفتم خرداد بود که صدای درگیری یک زن و مرد و به دنبال آن شلیک های پی در پی از خانه شماره ۲۷۰۱ در طبقه هفتم برج آرمیتا در خیابان ایران زمین شمالی سعادت آباد تهران همسایه ها را آشفته و هراسان کرد.
22 خرداد 1398
شناسه : 13317
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/13317
3462+
بالا
حوالی ظهر روز هفتم خرداد بود که صدای درگیری یک زن و مرد و به دنبال آن شلیک های پی در پی از خانه شماره ۲۷۰۱ در طبقه هفتم برج آرمیتا در خیابان ایران زمین شمالی سعادت آباد تهران همسایه ها را آشفته و هراسان کرد.

حوالی ظهر روز هفتم خرداد بود که صدای درگیری یک زن و مرد و به دنبال آن شلیک های پی در پی از خانه شماره ۲۷۰۱ در طبقه هفتم برج آرمیتا در خیابان ایران زمین شمالی سعادت آباد تهران همسایه ها را آشفته و هراسان کرد. چند تن از همسایه ها که از شنیدن این صدای مهیب وحشت زده شده بودند به دنبال یافتن علت صدا جلوی پنجره آمدند، اما خیلی زود سر و صداها پایان یافت و کسی دیگر پیگیر ماجرا نشد تا اینکه 2 ساعت بعد به ناگاه صدای فریادهای زنی جوان بار دیگر فضای ساختمان را ملتهب کرد. زن ۴۰ ساله با داد و فریاد از همسایه ها کمک می خواست و از وقوع جنایتی هولناک خبر می داد.

این خاصیت بسیاری از برج هاست که با استفاده از ایزولاسیون صوتی (عایق بندی صوتی) حداکثر سر و صدا را جذب کنند اما تا چه اندازه و تا چه دسی بلی؟

گویا برج آرمیتا آنچنان از ایزولاسیون صوتی قوی برخوردار نبوده که بتواند شدت صدای شلیک و درگیری ها را در نطفه خفه کند و گوش همسایه های طبقه ششم را نیز تیز کرده. حال باید دید ایراد از عایق صوتی برج بوده یا شدت بالای درگیری و برد صدای اسلحه؟!

ایزولاسیون صوتی

سیدرضا میرصادقی یکی از برج سازان مطرح ایران که تاکنون 61 برج مسکونی و اداری در ایران ساخته که نام برج میلاد هم در میان آنها دیده می شود، در مورد ایزولاسیون صوتی در برج ها در گفت و گو با درنگ می گوید: «در طراحی و ساخت هر برج با توجه به موقعیت جغرافیایی آن و میزان آلودگی صوتی که در آن منطقه وجود دارد استانداری در خصوص انتخاب مصالح در نظر گرفته می شود تا نسبت به صدا، نویز بیرون و هرج و مرج صدای بیرونی مقاوم باشد. این کاهش تراز صوتی بر حسب دسی بل (واحد شدت صدا) سنجیده می شود. بنابراین در مصالح مصرفی دیوارها، پارتیشن و کف، سقف، پنجره و درب ها و اتاق های  واحد مسکونی ایزولاسیون صوتی به کار می رود تا فضاهای مشاعی مانند دیوارهای جداکننده یا سقف جدا کننده بین واحدهای مسکونی با افت انتقال صدا مواجه شوند. میزان دسی بلی که قرار است به ساختمان نفوذ کند و مصالحی که باید مانع آن میزان نفوذ شود و تست صوت همه و همه در ساخت یک برج در نظر گرفته و ایزولاسیون اعمال می شود. البته در یک برج هر قدر هم ایزولاسیون صوتی وجود داشته باشد بازهم صدای شلیک شنیده می شود و این مسئله گریز ناپذیر خواهد بود حتی در برج هایی با بهترین ایزولاسیون صوتی؛ چه برسد به برج آرمیتا که در آن از حداقل مصالح عایق صوتی استفاده شده است.»

برد کم صدای کلت

شهردار پیشین تهران متهم است که با شلیک دو گلوله از یک کلت کمری همسر دوم خود به نام میترا استاد را در حمام خانه به قتل رسانده.

به گفته یکی از کارشناسان اسلحه که تمایلی به انتشار نامش ندارد، کلت کمری محمدعلی نجفی مدل برتا ساخت ایتالیا با کالیبر 9 میلی متر  و طول 20 سانتی متر سلاح رایج مورد استفاده ارتش آمریکاست. او می گوید:« وسط خشاب این سلاح 15 فشنگ دارد که در وقوع این قتل 5 گلوله از آن شلیک شده. علت اینکه همسایه های نزدیک این صدا را شنیدند و طبقات پایینی آن را احساس نکرده اند برد کم صدای این اسلحه است. برد صدای این نوع کلت در قیاس با انواع دیگر اسلحه ها بسیار کمتر است. اگر این اسلحه در اتاق شلیک شود گویی 10 ترقه به طور همزمان منفجر شده باشد. از همین رو صدای بلندی ندارد که تا چند فرسخی خود بتواند گوش ها را تیز کند و محصور به همان فضای کوچک می شود. چون این سلاح در فضای تقریبا آکوستیک یک برج شلیک شده شدت صدا بسیار کمتر از آنچه باید، به گوش همسایه ها رسیده. به همین دلیل همسایه های طبقات اول تا پنجم برج صدایی نشنیده اند.»

سرعت اولیه گلوله که می تواند از لوله این اسلحه خارج شود 381 متر در ثانیه است. در واقع این کلت با داشتن 50 متر برد می تواند در این حدفاصل کشنده باشد و اگر بعد مسافت بیش از 50 متر باشد دیگر کشنده نخواهد بود. یعنی باید با فاصله نزدیک شلیک شود. اسلحه سبکی که با داشتن 952 گرم وزن به راحتی قابل حمل است. جنس سلاح نیز طوری ساخته شده که در فضای مرطوب هم قابل استفاده و ضد زنگ است. این کلت کمری در بازار 900 دلار قیمت دارد.

ارسال نظر