زمان مطالعه: 6 دقیقه

کشف موجودی عجیب در تالاب آق‌گل

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان وجود موجودی قدیمی در تالاب آق‌گل را تأیید کرد.
20 خرداد 1398
شناسه : 13271
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/13271
3764+
بالا
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان وجود موجودی قدیمی در تالاب آق‌گل را تأیید کرد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان وجود موجودی قدیمی در تالاب آق‌گل را تأیید کرد.

مهدی صفی‌خانی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر وجود موجودی قدیمی در تالاب آق‌گل، بیان کرد: تیم پایش اداره محافظت محیط زیست پس از بررسی و مطالعه در این رابطه، موفق به مشاهده و تأیید این گونه جانوری در تالاب طبیعی آق‌گل شد.

وی در رابطه با موجود پیدا شده در این تالاب، تصریح کرد: نام علمی این موجود، Triops است، این گونه سخت پوست از رده بندپایان بوده که منحصرا در آبگیر وتالاب‌های شیرین زندگی می‌کند، این گونه نسبت به خشکسالی و درجه حرارت بسیار مقاوم بوده و کمترین آسیب را تجربه می‌کند.

صفی‌خانی معادل فارسی نام این جانور تازه یافت شده را «میگو کله وزغی» خواند و افزود: تخم میگو کله وزغی یا میگو بچه وزغی همانند تکامل یافته خود بسیار مقاوم بوده و امکان زنده‌ماندن پس از ده‌ها سال را در زیر گل‌ولای و شرایط خشکسالی دارد.

وی ادامه داد: تخم این جانور بعد از گذراندن شرایط سخت و غیرقابل رشد، پس از رسیدن محیطی مناسب شروع به شکافتن کرده و به محض مساعد شدن آب‌وهوا دوره تکامل خود را آغاز می‌کند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان این جانور را همانند آفت‌کش‌های قوی در مزارع دانست و مطرح کرد: یکی از ویژگی‌های خوب این جانور، استفاده از حشرات ریز و پشه‌های خطرناکی مانند آنوفل به عنوان منبع غذایی است؛ میگو کله وزغی از لحاظ بیولوژیکی همانند یک آفت‌کش قوی در مزارع عمل کرده و با کشتن این گونه از حشرات موذی کمک شایانی به محیط زیست می‌کند.

وی وجود این جانور تازه یافت شده را اتفاق جدیدی ندانست و بیان کرد: بدون شک این جانور از مدت‌ها قبل در تالاب‌آق‌گل زندگی می‌کرده اما باتوجه به خشکسالی امکان تکامل و رشد را پیدا نکرده بود و اکنون با مساعد شدن شرایط زیستی این تالاب، میگو کله وزغی توانایی حرکت و تکامل را یافت کرده است.

صفی‌خانی استفاده از واژه فسیل را برای این جانور مناسب ندانست و اظهار کرد: استفاده از واژه فسیل یک اصطلاح عوام پسندانه و نادرست است؛ وجود این جانور از غرب اروپا تا هند گزارش شده است و سال‌های گذشته نیز در حاشیه ارومیه و رودخانه هامون نیز وجود این جانور مورد تأیید قرار گرفته بود.

 گفتنی است روز شنبه 18 خرداد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا، اخبار منتشر شده مبنی بر کشف کهن‌ترین موجود جهان در تالاب آق گل را تلویحا رد کرد.

سیدعادل عربی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر کشف کهن‌ترین موجود جهان در تالاب آق گل به علت بالا آمدن سطح آب تالاب، بیان کرد: وجود این موجود با ارزش در تالاب مسأله‌ای بسیار مهم است اما اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان به‌عنوان یک ارگان رسمی، کشف این موجود تاریخی را هنوز تأیید و یا تکذیب نکرده است.وی با بیان اینکه پایش این مسأله باید به شکل ویژه‌ای صورت پذیرد، گفت: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان به‌طور مستمر از تالاب‌های استان بازدید و سرکشی می‌کند اما باید توجه داشت تأیید کشف کهن‌ترین موجود دنیا نیازمند یک‌پایش اصولی و دقیق بوده که نیازمند مدت‌زمان خاص خودش بوده و نمی‌توان به‌راحتی از این مسأله عبور کرد.

کلمات کلیدی:
ارسال نظر