زمان مطالعه: 3 دقیقه

جزئیات زمین‌لرزه بامداد امروز در جوادآباد ورامین

وقوع زلزله در ۷۵ کیلومتری تهران

زمین لرزه با بزرگای ۳.۱ ریشتر بامداد امروز جوادآباد ورامین در 75 کیلومتری پایتخت را لرزاند.
12 آذر 1397
شناسه : 1202
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/1202
6939+
بالا
زمین لرزه با بزرگای ۳.۱ ریشتر بامداد امروز جوادآباد ورامین در 75 کیلومتری پایتخت را لرزاند.

دکتر علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: ساعت 3:25 بامداد امروز دوشنبه ۱۲ آذرماه این زلزله در مختصات کانونی ۵۱.۵۰۵ طول جغرافیایی و ۳۵.۰۳۳ عرض جغرافیایی در عمق ۲۴ کیلومتری زمین به ثبت رسید.

وی رومرکز این زلزله را در ۷۵ کیلومتری جنوب تهران و ۲۵ کیلومتری جنوب غرب جوادآباد ورامین (بزرگترین مرکز جمعیتی نزدیک به کانون زلزله) دانست و خاطر نشان کرد: رومرکز اعلام شده از سوی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران برای این زمین لرزه، در پهنه استان قم است. به جز جواد آباد ورامین در شمال شرق رومرکز، آبادی‌های نزدیک به آن هم در موقعیت شمال شرق رومرکز واقع شده‌اند که به ترتیب تعداد جمعیت شامل روستاهای "جعفرآباد جنگل" با ۶۷۵ نفر جمعیت،  "طغان" با ۶۶۲ نفر جمعیت، "حصارقاضی" با  ۵۷۸ نفر جمعیت، "نجف آباد" با ۳۴۴ نفر جمعیت، "ظهیرآباد" با ۲۷۰ نفر جمعیت و "چرمشهر قلعه سالاریه" با ۱۳۰ نفر جمعیت می‌شود.

بیت‌اللهی، "چرمشهر قلعه سالاریه"، "قلعه قاسم آباد" و "جهان آباد" را نزدیکترین مراکز جمعیتی به رومرکز زلزله بامداد امروز جواد آباد ورامین دانست و یادآور شد: رومرکز زلزله در شمال غرب دریاچه نمک قم و شمال شرق حوض سلطان قرار دارد. این محدوده در طی ماه‌های اخیر لرزه خیزی خود را با رخداد تعدادی قابل توجه از خرد لرزه‌ها نشان داده است.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: بر اساس نقشه گسل‌های موجود، گسل بزرگ و کاری "سیاه کوه" به طول تقریبی ۱۵۰ کیلومتر با راستای خوابیده شمال غرب – جنوب شرق که از شمال دریاچه نمک قم عبور می‌کند، می‌تواند گسل مسبب زلزله ۳.۱ جوادآباد تلقی شود.

وی گسل سیاه کوه را بارزترین ساختار شناخته‌شده در این منطقه دانست و یادآور شد: نکته مهمی که در پهنه اطراف رومرکز زلزله ۳.۱ می‌توان به آن اشاره کرد، مجاورت گسل کاری و لرزه‌زای "رباط کریم" با طول تقریبی ۸۰ کیلومتر و در راستای شمال‌غرب – جنوب شرق در همین نقطه کانونی زلزله جوادآباد با بزرگی ۳.۱ به گسل "سیاه کوه" است. گسل رباط کریم از حوالی شمال دریاچه نمک قم در سوی جنوب شرقی خود شروع شده و تا جوار شهر "پرند" در سوی شمال‌غربی گستردگی دارد.

 

ارسال نظر