زمان مطالعه: 3 دقیقه

۱۲ هزار زندانی آزاد شدند

رئیس سازمان زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی کشور از آزادی ۱۲ هزار زندانی با اجرای بخشنامه عفو گسترده خبر داد
27 بهمن 1397
شناسه : 12002
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/12002
8210+
بالا
رئیس سازمان زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی کشور از آزادی ۱۲ هزار زندانی با اجرای بخشنامه عفو گسترده خبر داد

رئیس سازمان زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی کشور از آزادی ۱۲ هزار زندانی با اجرای بخشنامه عفو گسترده خبر داد

اصغر جهانگیر گفت: تا این لحظه پرونده حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر از کسانی که واجد شرایط بودند در زندان‌های سراسر کشور بررسی شده و مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفته اند.

وی گفت: از این تعداد قریب ۱۲ هزار نفر آزاد شده و به آغوش خانواده‌های خود برگشته اند و نزدیک ۵ هزار­ و ۵۰۰ نفر هم در محکومیت‌های خود تخفیف مجازات گرفته اند.

جهانگیر ادامه داد: نزدیک ۵۰۰ نفر از زندانیان آزاد شده زن هستند و نزدیک ۱۷ هزار نفر هم از زندانیان مرد مشمول آزادی شدند.

رئیس سازمان زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان و خوزستان تا این لحظه بیشترین آزادی و تخفیف مجازات زندانیان را به خود اختصاص داده اند که امیدواریم سایر استان‌های کشور نیز گزارش کار خود را ارائه کنند تا جزئیات بیشتری از اجرای این بخشنامه در روز‌های آینده اطلاع رسانی شود.

وی در پاسخ به این سوال که کدام دسته از زندانیان مشمول این بخشنامه می‌شوند، افزود: براساس معیار‌هایی که توسط رئیس قوه قضاییه پس از بررسی کمیسیون عفو مرکزی مطرح شده روند آزادی زندانیان دنبال می‌شود البته استثنائاتی هم وجود دارد به این معنی که فرد شاکی خصوصی نداشته باشد و اگر دارد حتما رضایت وی اخذ شود.

جهانگیر ادامه داد: افرادی که ایثارگری دارند، سرپرست خانواده اند و یا درگیر بیماری خاصی هستند پس از تایید مراجع مربوط مشمول عفو می‌شوند.

رئیس سازمان زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی کشور همچنین درباره ابعاد نظارتی زندانیان پس از آزادی گفت: بحث عفو با نظارت دو موضوع جداگانه هستند، اما به موجب قانون ما مراقبت‌های پس از خروج زندانی را هم ادامه می‌دهیم چرا که اصلاح و تربیت ادامه دارد و زندانی به حال خود رها نمی‌شود، اما در بخشنامه عفو گسترده این امکان جدید فراهم شده که زندانیان در اثر رأفت اسلامی آزاد شوند، اما باید به نحوی عمل کنند که زندگی شرافتمندانه‌ای در کنار مردم و خانواده داشته باشند.

جهانگیر گفت: تخفیف مجازات هم بر اساس پیش بینی‌های بخشنامه اجرا می‌شود، اما در مرحله اول به پرونده افراد واجد شرایط آزادی رسیدگی می‌کنیم و پس از آن تمرکز بر روی پرونده‌های دیگر برای تخفیف مجازات خواهد بود که البته به زندانیان ابلاغ می‌شود.

ارسال نظر