زمان مطالعه: 5 دقیقه

بحران پناهجویان ایرانی در کانال مانش

10 دی 1397
شناسه : 11472
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/11472
14740+
بالا

 

تلاش پناهجویان برای عبور از کانال مانش که خاک فرانسه را به انگلیس وصل می‌کند به بحرانی تازه برای این دو کشور تبدیل شده است.

از حدود 3‌ماه قبل به شمار پناهجویانی که از شهر بندری کاله در شمال فرانسه مسیر دریا را برای رفتن به انگلیس انتخاب کرده‌اند، افزوده شده است. طبق اعلام وزارت کشور انگلیس، از زمانی که قاچاق پناهجویان به سمت انگلیس با استفاده از قطار و کامیون و از طریق تونل زیر کانال مانش مهار شده، مسیر دریا جایگزین آن شده است.

کانال مانش در شمال فرانسه و جنوب انگلیس قرار دارد و اقیانوس اطلس را به دریای شمال پیوند می‌دهد. عرض این کانال در عریض‌ترین نقطه 240کیلومتر و در کم‌عرض‌ترین نقطه حدود 34کیلومتر است. بندر دوور در آن سوی کانال مانش، مقصد اصلی پناهجویان است. طبق اعلام مقام‌های وزارت کشور انگلیس، طی 12‌ماه گذشته حدود 250نفر موفق شده‌اند با عبور از کانال مانش خود را به خاک انگلیس برسانند که بیشتر آنها ایرانی هستند. به گزارش روزنامه گاردین، 65نفر از این افراد طی 3هفته گذشته خود را با قایق به انگلیس رسانده‌اند. به نوشته گاردین، شرایط مبهم مربوط به برگزیت باعث شده تا پناهجویان تلاش کنند به هر قیمتی پیش از تغییر قوانین انگلیس خود را به این کشور برسانند و به همین دلیل شمار افرادی که طی هفته‌های اخیر مسیر دریا را انتخاب کرده‌اند افزایش داشته است. رفتار خشن پلیس فرانسه با پناهجویان نیز دلیل دیگر ذکر شده است. نیروهای پلیس ساحلی انگلیس با رسیدن پناهجویان به آب‌های سرزمینی یا ساحل این کشور مجبورند پناهجویان را از آب بگیرند و به داخل انگلیس منتقل کنند. این البته شامل حال افرادی می‌شود که از موج‌های سهمگین کانال مانش جان سالم به در می‌برند. روزنامه دیلی‌تلگراف چاپ لندن در گزارشی آورده که قاچاقچیان انسان، با دریافت 3هزار پوند امکان انتقال پناهجویان از فرانسه به انگلیس را فراهم می‌کنند اما بسیاری از آنها در میانه راه از سوی نیروهایی گارد ساحلی فرانسه بازداشت می‌شوند. برخی پناهجویان نیز در دام کلاهبرداران افتاده و با وجود پرداخت پول و حاضر شدن در محل قرار، هرگز به قایقی سوار نشده‌اند. ورود پناهجویان به اروپا از 3سال پیش کشورهای این قاره را با بحرانی فراگیر روبه‌رو کرده‌است. بسیاری از این افراد از کشورهای سوریه، عراق، ایران و افغانستان هستند. پس از توافق شکل گرفته میان اتحادیه اروپا و ترکیه، اروپایی‌ها موفق شدند مسیر انتقال پناهجویان به اروپا را مسدود کنند. بسیاری از پناهجویان اکنون در ترکیه مانده‌اند و همچنان منتظر انتقال به اروپا به کمک قاچاقچیان انسان هستند. عده ‌زیادی نیز در یونان سرگردان هستند و امکان ادامه مسیر را پیدا نکرده‌اند.  

ارسال نظر