زمان مطالعه: 6 دقیقه

پایان 24ساعت سرگردانی دختر کوهنورد در ارتفاع 3700 متری

09 دی 1397
شناسه : 11458
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/11458
15158+
بالا

دختر کوهنورد وقتی به ارتفاعات دارآباد صعود می‌کرد، فکرش را هم نمی‌کرد برف و کولاک سراغش می‌آید و او را زمینگیر می‌کند. دختر جوان یک شبانه‌روز در شرایطی سخت در میان برف و یخ گذراند تا اینکه امدادگران هلال‌احمر در عملیاتی نفسگیر او را در ارتفاع 3700متری نجات دادند.

صبح جمعه دختری 32 ساله تصمیم گرفت به‌تنهایی به ارتفاعات دارآباد صعود کند. او کوهنوردی حرفه‌ای است و پیش از این هم چندبار به قله‌های مختلف صعود کرده بود اما می‌خواست این‌بار به‌تنهایی به کوه برود. بارش برف شوق بیشتری برایش ایجاد کرده بود. او با تجهیزات کامل صعودش را آغاز کرد و چند ساعت بعد خودش را در ارتفاع 3700متری دارآباد دید. هوا هر لحظه سرد‌تر می‌شد و رو به تاریکی می‌رفت. او کمی پایین‌تر چند کوهنورد را دیده بود اما در آن ارتفاع به‌جز او کوهنورد دیگری نبود. همان زمان بود که برف و کولاک آغاز و دختر جوان مجبور شد در گوشه‌ای پناه بگیرد. هر لحظه برف بیشتری کوه را فرامی‌گرفت و در چنین شرایطی امکان پایین آمدن وجود نداشت. به‌تدریج هوا تاریک شد و دیگر کاری از دست او بر نمی‌آمد. به همین دلیل تصمیم گرفت شب را در کوهستان بماند. او قبلا تجربه ماندن در کوه را داشت ولی این‌بار با قبل فرق می‌کرد. هوا هر لحظه سردتر و تحمل چنین شرایطی سخت‌تر می‌شد. او باید برای نجات جانش کاری می‌کرد. اگر آن شرایط ادامه پیدا می‌کرد ممکن بود او از سرما یخ بزند. به همین دلیل مشغول حفر گودالی در میان برف و یخ‌ها شد. دختر جوان با همه وجود برای نجات خود تلاش می‌کرد. او به‌زحمت توانست گودالی 2متری حفر و داخل آن چادرش را برپا کند اما باز هم تحمل چنین شرایطی طاقت‌فرسا بود.

سرما از یک سو و سکوت کوهستان از سوی دیگر ترس عجیبی در دل کوهنورد جوان انداخته بود. باد در کوهستان زوزه می‌کشید و وحشت او را بیشتر می‌کرد اما چاره‌ای جز مقاومت و تلاش برای زنده‌ماندن وجود نداشت. او با هر سختی که بود شب را به صبح رساند و آن موقع درحالی‌که ناتوان شده بود تصمیم گرفت از هلال‌احمر کمک بگیرد. او به‌زحمت شماره112 را گرفت و درخواست کمک کرد. به این ترتیب عملیات نجات آغاز شد.

محمد خادم‌الشیخ، مربی تیم واکنش سریع سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در این‌باره می‌گوید: «دختر کوهنورد نقطه دقیق حضورش را با استفاده از جی‌پی‌اس برایمان فرستاده بود و ما با توجه به مساعد شدن هوا با استفاده از بالگرد به سوی دارآباد حرکت کردیم. آنطور که اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌داد این کوهنورد روی یکی از تیغه‌های کوه در ارتفاع 3700متری گرفتار شده بود. دارآباد یکی از سخت‌ترین مسیرها برای صعود است و در زمستان شرایط سختی دارد.» وی ادامه می‌دهد: «در عملیاتی که حدود یک ساعت طول کشید، توانستیم بعد از گشتزنی در منطقه، کوهنورد جوان را در شرایطی که به‌خاطر سرما بی‌حال شده بود، پیدا کنیم، اما انتقال او به بالگرد دشوار بود. درحالی‌که امکان فرود بالگرد وجود نداشت چند نفر از امدادگران با تجهیزات ویژه از آن خارج شدند و سراغ فرد حادثه دیده رفتند. بعد از آنکه او روی برانکارد فیکس شد توانستیم وی را به بالگرد منتقل کنیم.» وی درباره وضعیت کوهنورد نجات یافته می‌گوید: «آنطور که خودش می‌گفت آب و غذا و لباس گرم به اندازه کافی داشته اما تحمل سرمای سخت کوهستان او را ناتوان کرده بود. به این ترتیب وی به سلامت به پایین منتقل شد.»

 

کلمات کلیدی:
ارسال نظر