زمان مطالعه: 11 دقیقه

ناگفته های پرونده سلطان قیر در گفت و گوی حادثه 24 با وکیل مدافعش

باقری درمنی چه اسراری داشت؟

04 دی 1397
شناسه : 11387
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/11387
29342+
بالا
در جلسه اول جناب قاضی صلواتی به صراحت اعلام کرد که این پرونده ارتباطی با پرونده های جدید مطروحه ندارد اما متاسفانه هم اسم موکل برده شد و هم نوع اتهاماتش به هر طریقی اعلام شد.

حمید باقری درمنی، معروف به سلطان قیر که به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شده بود سرانجام چند روز قبل اعدام شد. رسیدگی به این پرونده حواشی زیادی به دنبال داشت. از اعلام خبر تلاش وی برای فرار از زندان تا اعلام رقم های مختلف بدهی هایش. حسن رمضانی، وکیل مدافع باقری درمنی که همچنان معتقد است موکلش مستحق اعدام نبوده در گفت و گویی اختصاصی با حادثه 24 برخی ناگفته های این پرونده جنجالی را بازگو کرده است که بخش اول آن امروز از نظرتان می گذرد.

چطور شد وارد پرونده شدید؟

پرونده توسط یکی از همکارانم به من معرفی شد. از زمانی که پرونده در مرحله صدور کیفرخواست بود وکالت تنظیم شد و برای اعلام وکالت رفتم. تا تقدیم وکالت نامه بیش از دو ماه طول کشید تا اینکه پرونده به شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد و من به همراه یکی دیگر از همکارانم وارد پرونده شدیم و اعلام وکالت کردیم.

آیا از قبل با باقری درمنی آشنایی داشتید؟

با باقری درمنی بعنوان موکل هیچ آشنایی نداشتم. قبلا هم با کارهایش و سابقه اش آشنایی نداشتم اما توسط یکی از همکارانم وقتی شرح ماجرا را شنیدم احساس کردم که نیاز به دفاع دارد.

مهم ترین اتهام موکل تان چه موردی بود که باعث شد ایشان اعدام شود؟

اتهاماتی که برای ایشان در پرونده اعلام شده با آن چیزی که در جامعه مطرح است متفاوت است. در پرونده اتهام ایشان کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری است که شاکیان شان شرکت پالایش نفت جی، بیمه ایران، بانک ملی، بانک گردشگری و شرکت سامان مجد هستند. البته توهین به کارمند دولت و پرداخت رشوه هم جزء اتهامات شان است که در نهایت گفتند با همین اتهامات منجر به افساد فی الارض از باب اخلال در نظام اقتصادی محکوم شده اند.

رسیدگی به این پرونده از چه زمان آغاز شد؟

باقری درمنی از تاریخ 31 مرداد 93 در بازداشت بود. یعنی پرونده سابقه رسیدگی اش بیش از 5 سال است که درمنی بیش از 4 سال در زندان بود.

پس چطور در دادگاه های مفاسد اقتصادی به پرونده اش رسیدگی شد؟

در جلسه اول جناب قاضی صلواتی به صراحت اعلام کرد که این پرونده ارتباطی با پرونده های جدید مطروحه ندارد اما متاسفانه هم اسم موکل برده شد و هم نوع اتهاماتش به هر طریقی اعلام شد. مواردی گفته شد که خلاف موضوعات پرونده بود و کسی هم به رغم پیگیری هایی که ما داشتیم پیگیر این قضیه نشد.

در روند رسیدگی و در جلساتی که تشکیل شد چه دفاعی از موکل تان کردید؟

از زمانی که به ما اجازه مطالعه پرونده داده شد حدود 80 جلد از 156 جلد پرونده را توانستیم بخوانیم. بقیه موارد را تقاضا کردیم که وقت بدهند تا ما مالعه کنیم. اعلام کردند که رسیدگی باید حتما انجام شود و اجازه ادامه مطالعه داده نشد و وقت رسیدگی تعیین شد. در خصوص دفاعیات مان ما معتقدیم  هر فردی را که به او تهمت زدند دلیل مجرم بودنش نیست. جرم آن چیزی است که قانون از آن تعریف دارد شرع مقدس بیان کرده. بعضی از جرائم تعریف شرعی دارند که قانون گذار هم بر آن تاکید کرده بعضی از جرائم هم طوری هستند که قانون آنها را تعریف کرده است. در بحث افساد شرع مقدس تعریف دارد و قانون گذار هم مجازات را بر اساس تعریف شرعی انجام داده است. متاسفانه در پرونده آقای درمنی به این موراد اصلا توجهی نشده است.

نظر فقها و حقوقدانان چیست و آن چیزی که در پرونده آمده چیست؟

عمده دلیلی که قاضی محترم در پرونده به آن استناد کرده علم قاضی بوده. قانون گذار در تعریف علم قاضی و مستند بودن آن اعلام کرده زمانی علم قاضی معتبر است که دلایل و مستندات محکم همراهش باشد. صرف اظهارات چند نفر از متهمان که شرایط بازجویی شان در پروند مشخص است مدعی بودند که فکر می کنیم آقای درمنی سرگروه باشد استناد شده به همین اکتفا شده و در نهایت بر اساس علم قاضی حکم صادر شده.

در این مدت اخبار زیادی درباره موکل تان در رسانه ها منتشر شد. از جمله اینکه ایشان قصد داشته نامه ای را از زندان به بیرون بفرستند که لو رفته و از همین طریق اطلاعات زیادی علیه ایشان به دست آمده. درباره این نامه چه می دانید.

مواردی که در پرونده وجود داشته را من می دانم و می توانم درباره شان صحبت کنم اما اینکه دوستان چه مدرک جدیدی به دست آوده باشند من از آن مطلع نیستم و در این باره نمی توانم صحبتی کنم.

تلاش ایشان برای فرار از زندان هم خبری بود که چند روز پیش از اجرای حکم منتشر شد. در این باره توضیح دهید.

اتفاقا این از مواردی است که مورد سوال ما است. به همکارم یک تلفنی شده و چیزی گفتند برای فراری دادن آقای باقری که ایشان منکر این قضیه شد و گفت اصلا وارد این بحث نشوید و همکارم این موضوع را به آقای صلواتی اطلاع داد که چنین شماره ای با این کیفیت تماس گرفته و چنین ادعایی کرده که می خواهیم باقری را فراری بدهم. اما اینکه باقری وارد این ماجرا شده یا کسی از جانب او وارد شده حقیقتا چیزی نمی دانم. اگر چنین چیزی بود خودشان اطلاع نمی دادند.

نکته مهم دیگر رقمی است که موکل تان کلاهبرداری کرده است. در این باره رقم های مختلفی اعلام شد. شما بعنوان وکیل مدافع ایشان بطور شفاف بفرمایید که رقم واقعی چقدر است؟

مهم ترین اتهام ایشان مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت پالایش نفت جی با وصف سردستگی است. در خصوص نفت جی 7 قرار داد که بابت آن تضامین لازمه داده شده و تضامین را هم شرکت نفت به مرور وصول کرده. نظرات کارشناسی هم در پرونده وجود دارد و این چیزی نیست که ما بخواهیم از خودمان در بیاوریم. مدارک وجود دارد که تضمین بوده و وصول شده و بعضی ها در حال تملیک است. قرارداد دیگری درباره فجرگستر نوین بوده که این شرکت قرار بود 160 میلیون تن قیر از نفت جی بگیرد و 4 ساله پولش را بازپرداخت کند. مابه ازای آن پالایشگاه پرنده آبی را تضمین گذاشته که اگر تا 4 سال ایشان پولش را پرداخت نکرد شرکت پرنده آبی به تملیک شرکت نفت جی در بیاید. در این 4 سال شرکت نفت جی این حق را داشت که پالایشگاه را اجاره بدهد یا استفاده کند. که کارشناسان معتقداند که در همین 4 سال حتی می توانست کل بدهی را مستهلک کند. اما متاسفانه دوستان قبل از اینکه 4 سال تمام شود ظرف مدت 2 سال طرح شکایت کردند و این مسئله رخ داد. ضمن اینکه باری که به آقای مجید درمنی برادر موکلم بعنوان مدیرعامل فجرگستر نوین تحویل داده شده 30 میلیارد تومان بود. یعنی حدود 60 میلیون تن قیر که نظریه هیئت 5 نفره کارشناسان منتخب دادگاه شعبه 80 تهران بر این امر صحه گذاشته و اتفاقا وکیل شرکت نفت جی در آن دادگاه اعلام کرده علت اینکه ما بقیه قیرها را تحویل ندادیم این بوده که ترسیدیم ایشان اموال را به ما پس ندهد. ما متاسفانه می بینیم رقم هایی که اعلام شده خیلی با این رقم واقعی متفاوت است. یعنی 30 میلیارد تومان با رقم 60 میلیون تن کجا و این رقمی که در کیفرخواست آمده کجا. رقم های خیلی غیرواقعی و متفاوتی است.

ادامه دارد...

بخش دوم این مصاحبه را فردا در حادثه 24 بخوانید.  

فیلم این مصاحبه را می توانید در بخش چند رسانه ای ببینید.

 

ارسال نظر