زمان مطالعه: 7 دقیقه

رئیس جمهور خبر داد:

هزینه ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی دولت برای زلزله‌زدگان کرمانشاه

رئیس‌ جمهور گزارش اقدامات انجام‌شده در روند امداد، اسکان موقت و بازسازی واحدهای زلزله‌زده در استان کرمانشاه را بسیار دلگرم‌کننده خواند و با تقدیر از همه تلاشگران در این عرصه، گفت: بر اساس این گزارش از آبان پارسال تا پایان شهریور امسال و اوایل مهر، در مناطق روستایی تقریباً همه زلزله‌زدگان به خانه‌های‌شان بازگشته‌اند و خانه‌ها بازسازی و مرمت شده است و این کار بسیار ارزشمندی بوده که انجام گرفته است.
21 آبان 1397
شناسه : 1067
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/1067
37735+
بالا
رئیس جمهور: درست است که خسارات مالی در چنین حوادثی به نحوی جبران می‌شود، ولی بالاخره مردم در همین خسارات مالی هم به شدت به زحمت می‌افتند. حدود یکسال بی‌خانمان هستند، زیر چادر و در کانکس هستند و این بسیار پرزحمت و سخت است.
رئیس‌ جمهور گزارش اقدامات انجام‌شده در روند امداد، اسکان موقت و بازسازی واحدهای زلزله‌زده در استان کرمانشاه را بسیار دلگرم‌کننده خواند و با تقدیر از همه تلاشگران در این عرصه، گفت: بر اساس این گزارش از آبان پارسال تا پایان شهریور امسال و اوایل مهر، در مناطق روستایی تقریباً همه زلزله‌زدگان به خانه‌های‌شان بازگشته‌اند و خانه‌ها بازسازی و مرمت شده است و این کار بسیار ارزشمندی بوده که انجام گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر یکشنبه(۲۰ آبان) و در جلسه هیات دولت و در آستانه سالگرد حادثه تلخ زلزله در استان کرمانشاه ، زلزله این استان را با شدت بسیار زیاد و کم‌سابقه خواند و گفت: معمولا زلزله‌هایی که در شب روی می‌دهند خسارات و تلفات زیادی برجای می‌گذارند اما بحمدالله وقوع پیش‌لرزه‌ای با قدرت کمتر باعث شده بود شمار زیادی از مردم از خانه‌ها بیرون بیایند که همین امر موجب شد خسارت این زلزله از لحاظ جانی، بسیار کاهش یابد.

روحانی، این زلزله را یک آزمایش بزرگ برای مسئولین استان، مسئولین ملی و همه افرادی که در این‌گونه حوادث باید به کمک آسیب‌دیدگان بپردازند، خواند و اظهار داشت: مرحله نخست که امداد و نجات بود، بسیار خوب انجام گرفت و مردم در سفری که به‌فاصله یک روز پس از وقوع این زلزله به منطقه زلزله‌زده داشتم، از روند کلی امداد و نجات راضی بودند. این مرحله کارها که تا ظهر فردای وقوع زلزله انجام گرفت، کار بسیار عظیم و بزرگی بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: همه مصدومین در بیمارستان‌های کرمانشاه و استان‌های مجاور بستری شدند و تنها در بیمارستان کرمانشاه تا زمانی که ما حضور یافتیم ۳۰۰ عمل جراحی انجام گرفته بود که در نوع خود کار بسیار بزرگی بود به گونه‌ای که در جریان بازدید از بیمارستان یکی از پزشکان به‌خاطر این‌که ۴۸ ساعت تمام در حال رسیدگی و مداوای مصدومین بود، از حال رفت.

روحانی خاطرنشان کرد: هماهنگی و همکاری بخش‌های مختلف اعم از هلال احمر، اورژانس، وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارتخانه‌های بهداشت، نیرو، نفت و کشور و  نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و بسیج در کمک به مردم زلزله‌زده، بسیار ارزنده بود و کار بزرگی را انجام دادند.

رئیس جمهور به روند کمک‌رسانی و جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: یک رکورد خوب نیز در این عرصه به جای ماند. همه دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح و مردم در این زمینه دست به دست هم دادند و در کنار هم قرار گرفتند به گونه‌ای که جاده‌های منتهی به کرمانشاه مملو از جمعیت بود که به یاری هموطنان و برادران و خواهران عزیز خود شتافته بودند.

روحانی در ادامه به اقدامات انجام‌شده برای اسکان موقت زلزله‌زدگان اشاره کرد و افزود:  مرحله بعدی اسکان موقت زلزله‌زدگان با توجه به شروع فصل سرما بود. در این مرحله هم کار بسیار بزرگی انجام گرفت و مردم و دولت به صحنه آمدند و حدود ۵ هزار کانکس توسط مردم و نزدیک به  ۱۴ هزار کانکس از محل اعتبارات دولتی دستگاه‌های مختلف ساخته و در اختیار مردم گذاشته شد و در ایام عید که مجددا به منطقه زلزله‌زده سفر کردم شاهد بودم که چقدر این کانکس‌ها به مردم کمک کرده بود.

رئیس جمهور گفت: این بسیار حائز اهمیت بود که هم مردم و هم نیروهای دولتی کمک کردند. دولت در این زمینه شاید یک کار کم‌سابقه‌ای انجام داد، برای این‌که به سرعت اعتبار موردنیاز را مورد بررسی و تصویب قرار داد و در اولین جلسه هیأت دولت بعد از زلزله که یکی دو روز بعد از حادثه بود، اعتبارات مصوب شد و با سرعت مطلوبی، اعتبارات تخصیص داده شد.

رئیس جمهور افزود: درست است که خسارات مالی در چنین حوادثی به نحوی جبران می‌شود، ولی بالاخره مردم در همین خسارات مالی هم به شدت به زحمت می‌افتند. حدود یکسال بی‌خانمان هستند، زیر چادر و در کانکس هستند و این بسیار پرزحمت و سخت است. البته این مردم، مردم بسیار خوب و نجیبی هستند. در ایام نوروز که رفتیم و به مردم سر زدیم، باز هم دیدیم که واقعاً این مردم، مردم نجیبی هستند. مردمی که در ایام زمستان در کانکس و چادر این همه سختی دیده بودند، اما در عین حال، همه با روحیه و بانشاط بودند و از کمک‌های مردمی و خدمات دولت خوشحال و ممنون بودند. مردم ما قدردان و قدرشناس هستند.

رئیس جمهور با اشاره به این‌که دو کار باقی مانده که باید تلاش کنیم، انجام شود، گفت: یکی این‌که کارهای بازسازی در شهرها مقداری کندتر پیش می‌رود. در شهرها تشریفات مهندسی و صدور جواز ساخت، بیشتر زمان می‌برد و از سوی دیگر در شهرها ارزش زمین بالاتر است و وقتی در هر حادثه‌ای خانه‌ای در شهر تخریب شود، مردم ترجیح می‌دهند طبقات بیشتری بسازند و حق هم دارند و باید به مردم در این زمینه کمک شود.

روحانی افزود: بر اساس گزارشی که در دولت ارائه شد، در مجموع برای یک خانه ۳ طبقه، حدود ۲۰۰ میلیون تومان کمک به‌صورت بلاعوض و یا وام  ارائه می‌شود که این کار ارزشمند و بزرگی است. برای این‌که مردم مطلع باشند عرض می‌کنم که دولت در مدت این یک‌سال، بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در این زمینه هزینه کرده است. ۱۵۰۰ میلیارد تومان از این کمک‌ها بلاعوض بوده که در کنار آن مقدار زیادی هم برای انجام کارهای زیربنایی صرف شده است. مجموعاً ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در این زمینه صرف شده است.

 

 

ارسال نظر