قاضی میثم حسین پور کیست؟ از فروش خودنویس آزادی تا صدور حکم جلب خود

قاضی جوان که به‌خاطر کارهای خیرخواهانه‌اش به چهره‌ای مردمی تبدیل شده از یک‌سو و اعضای تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی از سوی دیگر دست به‌دست یکدیگر دادند تا مردی را که از 11سال قبل ناخواسته مرتکب قتل شده از قصاص نجات دهند.
تاریخ: 19 شهریور 1401
شناسه: 90117

حادثه 24 -  قاضی جوان که به‌خاطر کارهای خیرخواهانه‌اش به چهره‌ای مردمی تبدیل شده از یک‌سو و اعضای تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی از سوی دیگر دست به‌دست یکدیگر دادند تا در آستانه اربعین حسینی مردی را که از 11سال قبل ناخواسته مرتکب قتل شده و تاکنون 4مرتبه پای چوبه دار رفته با پرداخت دیه از قصاص نجات دهند.

صدور حکم جلب برای خود

نام میثم حسین‌پور، قاضی جوان دادسرای تهران در سال‌های اخیر بارها به‌دلیل انجام کارهای خیرخواهانه و صدور قرارهای نوآورانه در رسانه‌ها مطرح شده است. او زمانی که دادیار دادسرای ویژه سرقت بود درحالی‌که تصور می‌کرد در انجام وظایفش کوتاهی کرده قرار 24ساعت بازداشت خودش در پلیس آگاهی را صادر کرد و خواستار ارجاع پرونده‌اش به دادسرای انتظامی قضات و پرداخت بخشی از حقوقش به متهم پرونده شد.

فروش خودنویسی که فقط حکم آزادی می نوشت

او در پرونده‌ای دیگر وقتی تازه‌دامادی تحت عنوان مظنون به سرقت لوله آب پارک بازداشت شده بود او را آزاد کرد و در اقدامی جالب خودش هزینه تعمیر لوله آب پارک را به جای صندوق بیت‌المال پرداخت کرد. حسین‌پور همچنین وقتی پرونده کارتن خوابی گرسنه که دست به سرقت از صندوق صدقات زده و توسط پلیس دستگیر شده بود، روی میزش قرار گرفت با این استدلال که سارق در حالت اضطرار و برای رفع گرسنگی و فرار از مرگ دست به این سرقت زده حکم آزادی او را صادر کرد.

 

اما مهم‌ترین اقدام قاضی جوان که نامش را بر سر زبان‌ها انداخت و او را به یکی از چهره‌های مردمی سال تبدیل کرد فروش خودنویسش بود که با آن فقط حکم آزادی می‌نوشت. حسین‌پور6سال بود که از این خودنویس فقط برای نوشتن حکم آزادی زندانیان یا صدور قرار منع تعقیب متهمان استفاده می‌کرد تا اینکه در اقدامی جالب آن را فروخت و با پولش بیش از یکصد زندانی را از زندان آزاد کرد.

او در یک گفت وگو درباره فروش این خودنویس گفت: یک خیر خودنویس را به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان خریداری کرد. البته مبلغی هم برنامه تلویزیونی پرداخت کرد تا زندانیان بیشتری آزاد شوند. لازم است این نکته را هم بگویم که به جز خودنویس، یک تابلوی یا فاطمه زهرا(س) داشتم که آن را هم با خودنویس تحویل خیر دادم. مرد خیر تابلو را به محل کارش برد و نصب کرد؛ خودنویس را اما به‌خودم برگرداند تا با آن همچنان پای برگه آزادی زندانیان و قرار منع تعقیب‌ها را امضا کنم. درخصوص زندانیان هم باید بگویم که بیش از ۱۰۰زندانی که جرایم مالی و غیرعمدی داشتند آزاد شدند. از محکومین به حبس به‌خاطر دیه در تصادفات رانندگی گرفته تا زندانی شدن به‌خاطر یک سکه مهریه.

فروش یک جام برای تامین دیه 200 میلیونی

این قاضی جوان مدتی است که از دادسرای ویژه سرقت به دادسرای رسیدگی به جرائم جنایی منتقل شده و در شعبه چهارم به‌عنوان بازپرس به پرونده‌های جنایی رسیدگی می‌کند. او چند روز قبل وقتی مشغول بررسی تعدادی از پرونده‌ها بود با پرونده قتلی قدیمی مواجه شد.

این پرونده مربوط به قتل زنی به‌دست مردی جوان در جریان یک درگیری بود. این قتل 11سال قبل اتفاق افتاده بود و با وجود اینکه 6نفر از اولیای دم رضایت داده بودند؛ اما همچنان 2نفر دیگر از آنها خواسته‌شان دریافت دیه یا قصاص قاتل بود و با توجه به اینکه جوان محکوم توانایی پرداخت دیه را نداشت 4مرتبه پای چوبه دار رفته و هر بار با تلاش مسئولان قضایی توانسته بود مهلت بگیرد.

اولیای دم حاضر به دریافت دیه بودند اما مرد زندانی توانایی پرداخت 200میلیون تومانی که آنها خواسته بودند را نداشت. در این شرایط بود که قاضی حسین‌پور به فکر فراهم کردن مبلغ دیه برای نجات جان این مرد افتاد. قاضی جوان اما خودش چنین پولی نداشت. او که سال‌های زیادی از شروع به کارش نمی‌گذرد زندگی متوسطی دارد و در خانه‌ای کوچک در جنوب شرق تهران زندگی می‌کند اما تصمیم گرفت از سرمایه اجتماعی‌اش استفاده کند. قاضی حسین‌پور چند سال قبل بعد از ماجرای فروش خودنویس‌اش برای فراهم کردن پول آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، در یکی از برنامه‌های تلویزیونی به‌عنوان چهره مردمی انتخاب و به‌عنوان قدردانی و یادبود جامی به او هدیه شد. حسین‌پور به این فکر افتاد این جام را بفروشد تا شاید با پول آن بخشی از دیه 200میلیون تومانی فراهم شود. در این شرایط بود که او هدیه‌اش را به فروش گذاشت.

وقتی پهلوانان وارد گود شدند

خبر تلاش قاضی جوان برای نجات زندانی محکوم به قصاص به گوش حمید سوریان، قهرمان سابق کشتی کشورمان و نایب‌رئیس فدراسیون کشتی رسید. او که همراه 2تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی در اردوی آمادگی برای مسابقات جهانی بود برای کمک به مرد محکوم به قصاص فکری به ذهنش رسید. او که پیش از این بارها در کارهای خیر پیشقدم شده بود 2پیراهن تیم ملی را به اردو برد و از همه ملی‌پوشان خواست آن را امضا کنند. چهره‌های مطرح تیم ملی مثل حسن یزدانی پیراهن‌ها را امضا کردند و قرار شد 2پیراهن تا پیش از اربعین حسینی برای آزادی این زندان به فروش برسد و اگر از این راه بیشتر از 200میلیون تومان جمع‌آوری شد، بقیه پول نیز صرف آزادی زندانیان نیازمند شود.

چرا وارد پرونده شدم؟

حالا با گذشت چند روز از آغاز تلاش‌ها برای فراهم کردن دیه 200میلیونی و جلب رضایت اولیای دم، تلاش‌ها در این خصوص همچنان ادامه دارد. قاضی میثم حسین‌پور درباره انگیزه‌اش از این کار می‌گوید: آنطور که در پرونده دیدم این زندانی تاکنون 4مرتبه پای چوبه دار رفته است. او در مدت 11سالی که در زندان بوده به اندازه کافی تنبیه شده است و حتی 6نفر از اولیای دم هم او را بخشیده‌اند و فقط 2نفر دیگر مانده‌اند. او در ادامه به خاطره‌ای درباره دوران کودکی‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی سن کمی داشتم پسری که در همسایگی‌مان زندگی می‌کرد ناخواسته مرتکب قتل شد و با وجود تلاش‌های خانواده‌اش اولیای دم حاضر نشدند که او را ببخشند و در نهایت قصاص شد. از آن زمان دلم می‌خواست برای جلب رضایت اولیای دم در پرونده افرادی که ناخواسته مرتکب قتل شده‌اند تلاش کنم و حالا هم امیدوارم که در این پرونده به نتیجه برسیم.

آخرین اخبار مثبت و رویدادهای شیرین را در صفحه حادثه پلاس حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

در همین رابطه