حادثه 24 - طرح رتبهبندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفهای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدتها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰ به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیسجمهوری وقت ابلاغ شد.
در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزشهای بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشمانداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود. این سند مشتمل بر ۷ فصل و ۱۳۱ راهکار ذیل چشمانداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینهسازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است.
فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفهای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم میپردازد و به طور مشخص هدف ۱۰ و راهکار عملیاتی ۱۰/۲ مقرر میدارد: استقرار نظام سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفه ای، تعیین ملاکهای ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبهبندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی است.
بنابراین آموزش و پرورش از همان سال به تدوین طرح رتبهبندی معلمان همت گذاشت و لایحهای اوایل تابستان سال ۹۲ توسط دولت به مجلس ارائه شد که بر اساس آن معلمان با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین میشد. این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشکالات توسط مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند.
در ادامه بررسی طرح، مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند طرح رتبهبندی معلمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد؛ از این رو پس از تلاشهای بسیار، با هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقای شایستگیهای حرفهای معلمان در آخرین جلسه هیات دولت ۲۷ اسفند ۹۳ در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید.
بر این اساس مرحله اول طرح رتبهبندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. با وجود این برای اعتباربخشی بیشتر و قانونی بودن اجرا و تامین اعتبار این طرح در قانون برنامه ششم توسعه (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰)، دولت مکلف شد طرح رتبهبندی را در مرحله نهایی در قالب یک لایحه تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد.
لایحه نظام رتبهبندی معلمان پس از ۲ ماه بررسی اواخر آبان ماه سال گذشته در آخرین نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید.
این لایحه به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگیهای حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیتهای آموزشی و پرورشی آنان تهیه شد.
با این نظام، رتبههای حرفهای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته میشود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ میشود.
ساختار اجرایی نظام رتبهبندی معلمان
نظام رتبهبندی معلمان دارای ارکان ذیل است: هیئت ممیزه مرکزی: برای تعیین و تصویب سیاستها و خطمشی اجرایی نظام سنجش صلاحیت و رتبهبندی معلمان و نظارت بر انجام آن در وزارت آموزش و پرورش تشکیل میشود. هیئت ممیزه استانی: برای طراحی و تصویب برنامه عملیاتی و اجرایی نظام سنجش صلاحیت و رتبهبندی معلمان در سطح ادارات کل آموزش و پرورش استانها تشکیل میشود. کارگروه شهرستانها، منطقه، ناحیه: برای احراز و تأیید رتبهها و ارتقای معلمان به مراتب بالاتر و اجرای نظام سنجش صلاحیت در شهرستان، منطقه و ناحیه تشکیل میشود.
ملاکهای اصلی در رتبهبندی معلمان چیست؟
آنطور که آییننامه تدوینشده آموزش و پرورش نشان میدهد، معیارهای عمومی نظیر داشتن روحیه جهادی و تحولگرایی، رعایت حجاب و پوشش اسلامی، انگیزه معلمی، رفتار احترامآمیز با دانشآموزان و اولیا، تعهد سازمانی و… با ۳۰۰ امتیاز تأثیر بسزایی در افزایش رتبه معلمان دارد، بعد از آن هم شایستگیهای تخصصی همچون مدرک تحصیلی با حداکثر ۷۵ امتیاز، پژوهشهای مرتبط با بهبود عملکرد با حداکثر امتیاز ۳۰، تألیف کتاب و مقاله با حداکثر امتیاز ۲۰ و… قرار میگیرد. با وجود تمام بحث و بررسیهایی که بر سر نحوه، زمان و چگونگی اجرای قانون رتبهبندی معلمان وجود داشت، نسخه نهایی از آییننامه اجرایی رتبهبندی معلمان عوامل مؤثر در این کار را شامل شایستگی عمومی، تخصصی، حرفهای و تجربه در نظر گرفته است.
آخرین اخبار اجتماعی را در صفحه اخبار اجتماعی حادثه 24 بخوانید.
صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.