جزئیات نجات تیم امداد در علم کوه بعد از 6 روز زندگی در شرایط سخت

6 شبانه روز زندگی در دمای منفی 30درجه در ارتفاع 4هزار و 600متری». این فقط بخشی از شرایط سختی است که اعضای تیم امداد و نجاتی که برای نجات 2کوهنورد راهی ارتفاعات علم‌کوه شده بودند، تحمل کردند و سرانجام به سلامت از این ماموریت سخت بازگشتند.
تاریخ: 30 دی 1400
شناسه: 83322

حادثه 24 6 شبانه روز زندگی در دمای منفی 30درجه در ارتفاع 4هزار و 600متری». این فقط بخشی از شرایط سختی است که اعضای تیم امداد و نجاتی که برای نجات 2کوهنورد راهی ارتفاعات علم‌کوه شده بودند، تحمل کردند و سرانجام به سلامت از این ماموریت سخت بازگشتند.

ساعت 10:47دقیقه روز چهارشنبه هفته گذشته به جمعیت هلال احمر مازندران خبر رسید که 2کوهنورد که قصد صعود به قله علم‌کوه  را داشتند، دچار حادثه شده‌اند. آنطور که اطلاعات اولیه نشان می‌داد آنها 2 کوهنورد حرفه‌ای به نام‌های حامد شاه‌حسینی و عباس کلهر بودند که از روز 17دی ماه به‌سوی علم‌کوه  رفته و  از طریق مسیر گرده آلمان‌ها قصد صعود به قله را داشتند اما  دست یکی از آنها دچار سرمازدگی شد و به همین دلیل ادامه مسیر برای‌شان امکان‌پذیر نبود. به این ترتیب نجات آنها در دستور کار نیروهای فدراسیون کوهنوردی و هلال احمر قرار گرفت اما صعود به دیواره در آن شرایط بد جوی نیاز به حضور نفرات فنی و تخصصی در حوزه سنگ‌نوردی و دیوار‌نوردی داشت.

نقشه نجات

ساعت 6:30صبح روز پنجشنبه  هفته گذشته جلسه مهمی در سازمان امداد و نجات هلال احمر در تهران برگزار شد. در این جلسه نقشه عملیات نجات در ارتفاعات علم‌کوه  طراحی و مرور شد. براساس این طرح 3نفر از بهترین نیروها به نام‌های جواد چراغی، مهدی جباریان و مجتبی قهیه‌ای باید به گرده آلمان‌ها هلی برد می‌شدند و پس از دیواره نوردی خود را به حادثه‌دیدگان می‌رساندند. به‌دلیل اینکه عملیات، پیچیده و تا حدودی غیرقابل پیش‌بینی بود این افراد به امکانات ویژه ازجمله تلفن ماهواره‌ای و غذا برای شب مانی تا 10روز مجهز بودند. در چنین اوضاعی بالگرد امداد به‌سوی علم‌کوه  به پرواز در آمد و پس از ساعتی پرواز به نزدیکی محل حادثه در ارتفاع 4هزار و 600متری رسید و نیروهای امدادی یکی پس از دیگری پیاده شدند. تیم نجات در سرمای شدید و در حالی که باد شروع به وزیدن کرده بود  شروع به نصب طناب به دیواره کردند و موفق شدند پس از حدود 200متر طناب‌کشی به2 حادثه‌دیده برسند. کوهنورد حادثه‌دیده به نام حامد شاه‌حسینی به‌دلیل وضعیت سختی که داشت جانش را از دست داده بود. دومین نفر نیز شرایط وخیمی داشت که اعضای تیم نجات پس از انجام اقدامات اولیه توانستند او را تا 150متر بالا بکشند اما او نیز جانش را از دست داد.

7شبانه روز در جان‌پناه خرسان

جان‌باختن دومین کوهنورد در حالی رقم خورد که اوضاع جوی هر لحظه سخت‌تر می‌شد و تیم نجات 3نفره راهی برای بازگشت نداشت. به همین دلیل طبق نقشه از پیش طراحی شده آنها پیکر 2قربانی را در محلی مطمئن قرار دادند و راهی جان‌پناه خرسان که در نزدیکی آنجا قرار داشت، شدند. 3کوهنورد حرفه‌ای با اینکه پیش از این بارها در شرایط سخت قرار گرفته بودند، اما این یکی از سخت‌ترین ماموریت‌های‌شان بود. هرچه می‌گذشت سرمای هوا شدیدتر می‌شد. برف سنگینی شروع به باریدن کرد و در این حال راهی جز ماندن در جان‌پناه وجود نداشت. جان‌پناه خرسان به‌دلیل اینکه در نداشت پر از برف بود و کوهنوردان ابتدا برف‌های داخل آن را خالی کردند و سپس درون آن چادر زدند. آنها علاوه بر تلفن ماهواره‌ای برای برقراری ارتباط با مرکز عملیات، آذوقه کافی نیز در اختیار داشتند.

این 3کوهنورد برای نجات 2حادثه دیده راهی محل حادثه شده بودند اما حالا خودشان در شرایطی سخت قرار گفته بودند و معلوم نبود چه زمانی می‌توانند به سلامت برگردند. زندگی در ارتفاع 4هزار و 600متری در دمای منفی 30درجه کار هر کسی نبود. در این حال راهی جز صبرکردن و ماندن در جان‌پناه نداشتند. آنها برای اینکه شارژ تلفن ماهواره‌ای‌شان خالی نشود در طول روز 2مرتبه تلفن را روشن می‌کردند و وضعیت‌شان را به مرکز فرماندهی اطلاع می‌دادند. از سوی دیگر با طولانی‌شدن ماندن در کوه، آنها شروع به جیره‌بندی وعده‌های غذایی‌شان کردند. این وضعیت 6شبانه روز طول کشید تا اینکه سرانجام صبح دیروز (چهارشنبه) با مساعدشدن شرایط، بالگرد هلال‌احمر به‌سوی علم‌کوه  به پرواز درآمد.

بازگشت به خانه

ساعت 8:30 دیروز بالگرد بار دیگر به همانجایی بازگشت که کوهنوردان را هلی‌برد کرده بود. با وجود گذشت 6شبانه روز تیم نجات توانسته بودند روحیه خود را حفظ کنند و به‌رغم گذراندن شرایطی سخت همگی در سلامتی کامل به‌سرمی‌بردند. به این ترتیب سوار بالگرد شدند و به سازمان امدادو نجات هلال احمر در تهران منتقل شدند؛ جایی که خانواده‌هایشان انتظارشان  را می‌کشیدند. آنها  پیش از ظهر دیروز به تهران رسیدند و پیکر 2 کوهنورد جان‌باخته همچنان در ارتفاعات علم‌کوه  قرار دارد و قرار است پس از برگزاری جلسه فنی در روز شنبه، برای انتقال پیکرها برنامه‌ریزی شود.

آخرین اخبار «حوادث مازندران» را در صفحه حوادث مازندران و حادثه 24 بخوانید.

در همین رابطه