حادثه 24 - یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی پیشنهاد پرداخت یارانه ۵۰ میلیون تومانی در ازای هر خودرو را داده است؛ اما آیا پرداخت یارانه برای خودرو توجیه دارد؟
محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن قطعهسازان روز گذشته به ایسنا گفته است که اگر دولت میخواهد قیمت خودرو را ثابت نگه دارد، باید به خودروسازان یارانه پرداخت کند.
او توضیح داد: دولت یا باید اجازه افزایش قیمت خودرو را بدهد یا به خودروسازان مانند تولیدکنندگان برق و گندم، یارانه پرداخت کند.
نجفیمنش افزود: دولت اگر تصمیم دارد به ازای هر خودرو ۵۰ میلیون تومان به مصرفکننده یارانه دهد، باید این مبلغ را در بودجه به عنوان یارانه برای خودروسازان تعریف کند.
او با اشاره به افزایش تورم، نرخ ارز، دستمزد و مواد اولیه، گفت: توقف واردات خودرو در برابر این افزایش هزینههای تولید کمکی به خودروسازان نمیکند.
به گفته این قطعهساز، زمانی که قیمت همه ورودیها افزایش داشته است، نمیتوان نرخ محصول نهایی را ثابت نگه داشت و فشار نهایی این موضوع به قطعهسازان وارد میشود.
اما آیا انحصار در صنعت خودروسازی و ممنوعیت واردات، نوعی رانت و یارانه برای صنعت خودروسازی نیست؟ نجفیمنش در پاسخ به این پرسش گفت: در صنعت خودروسازی ایران انحصار وجود ندارد. تا کنون ۶۸ مجوز خودروسازی صادر شده است که حدود ۱۵ مورد آن فعال هستند. به گفته او، زمانی میتوان گفت انحصار وجود دارد که ایرانخودرو و سایپا جلوی فعالیت دیگر خودروسازان را بگیرند اما اکنون اینگونه نیست. این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مدعی شد: ممنوعیت واردات خودرو فقط به خاطر نبود ارز است و هیچ انگیزه حمایتی از خودروسازان پشت آن نیست.
به گفته نجفیمنش در گذشته نیز هر گاه ارز وجود داشت، واردات آزاد بود و این موضوعی ارتباطی به حمایت از خودروسازان ندارد. او یکی از دلایل نارضایتی مردم از خودروسازان را فعال بودن توپخانه همه رسانهها به سمت آنها دانست. نجفیمنش افزود: مشکل بعدی مدیریت دولتی در این صنعت است. اگر مدیریت به بخش خصوصی واگذار شود و دولت مسئولیت نظارت را انجام دهد مشکلات حل میشود.