حادثه 24 - معاون دادستان قم در خصوص ادعای قدیمی کلاهبرداران تلفنی مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی و مراجعه به عابر بانک برای دریافت جوایز هشدار داد و گفت: با وجود هشدارهای مکرر، در 9 ماه ابتدای سال جاری از 220 شاکی جمعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان از شهروندان استان کلاهبرداری تلفنی شده است.
حجت الاسلام تحریری در جمع خبرنگاران در قم، با بیان اینکه این کلاهبرداران تلفنی با منتسب کردن خود به ارگانها و نهادهای دولتی و یا تحت نام رادیو جوان، رادیو پیام، رادیو معارف و امثال آن با تماس با مردم، و اعلام برنده شدن در قرعه کشی، سناریوی کلاهبرداری خود را اجرا میکنند، اظهار داشت: این افراد با شیوایی بیان و سوء استفاده از نا آگاهی مردم، آنها را تحت تأثیر قرار داده و قدرت و فرصت استنتاج و تحلیل را از مالباخته میگیرند.
وی هرنوع تقاضا برای مراجعه به عابربانک برای دریافت جوایز و یا دادن اطلاعات محرمانه کارت بانکی اعم از شماره کارت و ارائه رمز به افراد ناشناس را کلاهبرداری دانست و افزود: در 9 ماهه سال 98 تعداد 340 شکایت جمعاً به مبلغ یک میلیارد و 750 میلیون تومان در استان گزارش شده است و در 9 ماهه سال 99، از تعداد 220 شاکی به مبلغ جمعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان کلاهبرداری تلفنی شده است.
معاون دادستان قم در خصوص شگردهای ویژه کلاهبرداران در تخلیه تلفنی افراد، هشدار داد و بیان کرد: در بسیاری از پروندهها مشاهده شده است که کلاهبرداران از ارگانهای مختلف به بهانههایی نظیر پرداخت جوایز، پرداخت بیمه، تقدیر از قهرمانان رشتههای فرهنگی ورزشی و تحت پوشش قراردادن پرسنل و از این نوع موارد، اطلاعات زیرمجموعه آنها را دریافت میکنند.
حجت الاسلام تحریری افزود: در این پروندهها، مالباختگان اظهار میدارند که اعلام اطلاعات شخصی ما از سوی تماس گیرنده و همچنین تماس این افراد از یک محیط مخابراتی پرهمهمه که در ظاهر اپراتورهای مختلفی در حال پاسخگویی به تلفن هستند، باعث جلب اعتماد ما شد و و ایجاد استرس از سوی کلاهبردار مبنی بر اینکه فرصت واریز جوایز در حال اتمام است، سبب گیج شدن ما و عدم هوشیاری ما شد.
وی تصریح کرد: این افراد در ابتدا یک مصاحبه صوری با آنتن زنده تلوزیون به نمایش در میآورند و پس از آن برای دریافت جایزه افراد را پای دستگاه عابربانک میکشانند و با هدایت عملیات بانکی و با استفاده از نفوذ کلام خود تمرکز شاکیان را از بین برده و با ترفندهای خود حساب آنها را خالی میکنند.
معاون دادستان قم با بیان اینکه اغلب مبالغ کلاهبرداری شده در قالب پولشویی تبدیل به اجناس میشوند گفت: پس از تحقیقات و پیگیری خطوط تلفن در یکی از این پروندهها، مشخص شد متهمان از زندانیانی بودند، که از زندان با مالباختگان تماس میگرفتند.
وی افزود: به طور معمول در این کلاهبرداری ها کارتهای بانکی از افراد معتاد خریداری میشود و یا اینکه در اثر سهل انگاری شهروندان به همراه رمز، مفقود و یا سرقت شده است و یا اینکه حسابها با مدارک شناسایی مفقودی یا سرقتی افراد افتتاح میشود و مربوط به متهمان اصلی نیست.
این مقام قضایی آگاهی بخشی در این زمینه را یک وظیفه همگانی دانست و بیان داشت: شهروندان از قبول هر درخواست تلفنی یا حضوری افراد ناشناس در خصوص هرگونه عملیات بانکی از جمله انتقال وجه کارت به کارت، حضور پای عابربانک و ارائه رمز و اطلاعات کارتهای بانکی جدا خودداری کنند.