وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن، طرح « اقدام ملی تأمین مسکن » را در قالب احداث 400 هزار واحد مسکونی برنامهریزی کرده است. ثبتنام طرح ملی مسکن از طریق وبسایت em.mrud.ir انجام میشود.
حادثه 24 - وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن، طرح « اقدام ملی تأمین مسکن » را در قالب احداث 400 هزار واحد مسکونی برنامهریزی کرده است. از میان این تعداد واحد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مدیریت احداث 100 هزار واحد مسکونی را در شهرهای کشور با اولویت شهرهای با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر بر عهده دارد.
ثبتنام طرح ملی مسکن از طریق وبسایت em.mrud.ir انجام میشود. در ادامه راهنمای شرایط طرح «اقدام ملی تأمین مسکن» و مراحل ثبتنام توضیح داده شده است.
شرایط متقاضیان برای ثبت نام طرح ملی مسکن
- متقاضی و افراد تحت تکفل ، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی (از 1384/01/01 به بعد) بوده و از تاریخ 1357/11/22 از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانهای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آییننامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن).
- متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار.
- زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن
- دارای سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا.
- نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ...)
- توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (به غیر از تسهیلات بانک)
- امکان سپردهگذاری حداقل سی درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه.
- توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی را به میزان حداقل 15 میلیون ریال
امکانات طرح
- تسهیلات وام بانکی به مبلغ 750 میلیون ریال با نرخ 18% با دوره مشارکت مدنی (ساخت) حداکثر دو ساله و بازپرداخت تسهیلات در قالب فروش اقساطی به مدت 10 سال پرداخت می گردد.
- تأمین زمین در شهرهایی که امکان آن فراهم شده باشد، با مقررات و ضوابط سازمان ملی زمین و مسکن عرضه می گردد.
توجه: به دلیل محدودیت تأمین زمین دولتی، متقاضیانی که امکان تأمین زمین با کاربری مسکونی (سند به نام متقاضی) و قابلیت دریافت جواز ساخت از شهرداری و ترهین نزد بانک برای دریافت تسهیلات بانکی را داشته باشند در اولویت پرداخت تسهیلات وام بانکی قرار خواهند گرفت.
- در شهرهایی که تعداد متقاضیان واجد شرایط از سهمیه منظور شده بیشتر باشد، اولویت بندی از طریق قرعهکشی رایانهای انجام می شود.
پایش و اطلاعرسانی
- متقاضی با ثبت نام نهایی و دریافت کد رهگیری میتواند وضعیت تمامی مراحل کار خود را از طریق سامانه آباد پیگیری نماید.
- وضعیت متقاضی در هر مرحله از فرآیند ثبت نام از طریق سامانه پیام کوتاه (SMS) نیز اطلاعرسانی میشود.
- اطلاعات هویتی متقاضی و افراد تحت تکفل از طریق سامانه ثبت و احوال کنترل میشود.
- بررسی عدم دریافت زمین، مسکن و تسهیلات یارانهای توسط متقاضی از طریق سامانه فرم «ج» وزارت راه و شهرسازی صورت می گیرد.
- به متقاضیان از طریق پیام کوتاه جهت ورود به سامانه برای بارگذاری تصویر مدارک و اعلام زمان مراجعه به شعب بنیاد مسکن (جهت تطبیق و ارائه اصل مدارک) اطلاعرسانی میگردد.
- در شهرهایی که بیش از ظرفیت، ثبت نام صورت گرفته شده باشد متقاضیان از طریق سیستم رایانهای قرعه کشی، تعیین اولویت خواهند شد.
مدارک مورد نیاز در زمان مراجعه به شعب بنیاد مسکن
- ارائه گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر(اجاره نامه معتبر، گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیلی فرزندان و....)
- ارائه اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل
- ارائه اصل شناسنامه متقاضی و همسر
- ارائه گواهی کفالت (سرپرستی) در صورت ضرورت
- ارائه اصل سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین
مراحل ثبت نام در سایت
- ابتدا وارد سایت em.mrud.ir شوید.
- ورود به بخش ثبت نام مسکن ملی: در این بخش اطلاعات کاملی درباره طرح در اختیار شما قرار می گیرد و پس از مطالعه آنها گزینه «متن بالا را با دقت خوانده ام و می پذیرم» را علامت بزنید و روی دکمه تایید کلیک کنید.
- با انتخاب گزینه تایید وارد صفحه ای دیگر می شوید که در آن طی ۱۰ مرحله ثبت نام طرح مسکن ملی باید اطلاعات (شهر و محل سکونت/ مشخصات فرد متقاضی/ مشخصات خانواده فرد متقاضی شامل همسر و فرزندان/ سوابق سکونت در شهر مذکور/ تعهدات مالی / ملک مورد نظر) را وارد کنید.
- شایان ذکر است بررسی اطلاعات هویتی متقاضی و افراد تحت تکفل از طریق سامانه ثبت و احوال و بررسی عدم دریافت زمین، مسکن و تسهیلات یارانهای توسط متقاضی از طریق سامانه فرم «ج» وزارت راه و شهرسازی صورت می گیرد.
- در آخرین مرحله ثبت نام طرح مسکن ملی باید ۱۲ هزار ۵۰۰ تومان از طریق درگاه الکترونیکی به عنوان هزینه ثبت نام سامانه آباد پرداخت نمائید. این مبلغ غیرقابل استرداد می باشد.