70 بار مزاحمت برای اورژانس رفسنجان در یک روز توسط نوجوان افغانستانی

رئیس مرکز مدیریت سوانح و فوریتهای پزشکی شهرستان رفسنجان از مزاحمت 70 باره یک نوجوان افغانستانی برای اورژانس رفسنجان در یک روز سخن به میان آورد و گفت: با همکاری عوامل اورژانس رفسنجان و گماردن آنها در کنار کیوسک های تلفن سطح شهر توانستیم این فرد را تحویل عوامل انتظامی دهیم.
تاریخ: 29 مهر 1398
شناسه: 26398

حادثه 24 - رئیس مرکز مدیریت سوانح و فوریتهای پزشکی شهرستان رفسنجان از مزاحمت 70 باره یک نوجوان افغانستانی برای اورژانس رفسنجان در یک روز سخن به میان آورد و گفت: با همکاری عوامل اورژانس رفسنجان و گماردن آنها در کنار کیوسک های تلفن سطح شهر توانستیم این فرد را تحویل عوامل انتظامی دهیم.

دکتر سید محسن مرتضوی با اشاره به روند افزایشی مزاحمت ها برای اورژانس رفسنجان، اظهار کرد: روزانه نزدیک به 1400 تماس با مرکز اورژانس رفسنجان گرفته می شود که حدود 400 مورد آنها و حتی برخی روزها تا نیمی از تماس ها مزاحمت تلفنی است یعنی حدود یک سوم تماس ها با این مرکز مزاحمت تلفنی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه مزاحمت های تلفنی و درخواستهای بیجا و نا به جا از اورژانس، انرژی و توان همکاران ما را گرفته است، تصریح کرد: اوایل سال گذشته یک نوجوان افغانستانی تنها در یک روز 70 بار برای مرکز اورژانس رفسنجان مزاحمت ایجاد کرد که با همکاری عوامل اورژانس رفسنجان و گماردن آنها در کنار کیوسک های تلفن سطح شهر توانستیم این فرد را تحویل عوامل انتظامی دهیم.

وی با تأکید بر اینکه اورژانس برای مواقع اضطراری همچون بیماران قلبی عروقی، تشنج و تصادفات آماده به ارائه خدمات است، خاطرنشان کرد: این مزاحمت های تلفنی نه تنها فرصت و زمان خدمت به بیمارانی که لحظات در زندگی آنها تاثیرگذار است سلب می کند بلکه سبب فرسوده شدن و تخلیه انرژی همکاران ما در ارائه خدمت به بیماران واقعی خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت سوانح و فوریتهای پزشکی رفسنجان به معضل دیگر این روزهای اورژانس اشاره و بیان کرد: با آغاز اجرایی شدن طرح پزشک خانواده و از طرفی مشکلات اقتصادی و بالارفتن هزینه ها، برخی افراد گمان می کنند حتی برای ساده ترین بیماری ها بایستی با اورژانس تماس بگیرند تا بیمارشان از خدمات رایگان اورژانس بهره مند شوند. همچنین برخی با کمترین بیماری، صحنه سازی می کنند تا با آمبولانس جابجا شده و خدمات آنها رایگان محسوب شود.

مرتضوی یادآور شد: خدمات اورژانس درحوادث ترافیکی رایگان است اما مواردی را مشاهده کردیم که تنها یک صحنه سازی انجام شده تا فرد به نحوی از خدمات رایگان استفاده کند، گاهی فرد انتظار دارد حتی یک سرم او را اورژانس وصل کند.

 وی عنوان کرد: همکاران من فقط زمانی می توانند ترافیکی بودن حوادث را تایید کرده که هر دو وسیله نقلیه در صحنه حاضر بوده و مصدومان جابجا نشده باشند در غیر اینصورت تایید ترافیکی بودن فقط توسط عوامل پلیس راهنمایی و بر اساس کروکی خواهد بود.

رئیس مرکز مدیریت سوانح و فوریتهای پزشکی رفسنجان با بیان اینکه جمعیت بالای 200 هزار نفر در شهر رفسنجان به علاوه جمعیت دانشجویی و مهمانشهر تنها با چهار دستگاه آمبولانس پوشش داده می شود، ادامه داد: همکاران بنده از صبح زود تا نیمه های شب و با دل و جان کار می کنند اما مشاهده برخوردهای نامناسب، ناسزا، ضرب و شتم، خسارت به آمبولانس و ... هستند که موجب دلسردی آنان شده است.

مرتضوی با بیان اینکه هم اکنون چهار خط اورژانس 115 در شهرستان رفسنجان فعال است، اظهار کرد: مرکز مدیریت سوانح و فوریتهای پزشکی شهرستان رفسنجان با 110 نیرو به مردم خدمت رسانی می کند.

رئیس مرکز مدیریت سوانح و فوریتهای پزشکی رفسنجان به آمار بالای تصادفات موتورسواران افغان به عنوان یکی دیگر از معضلات شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: آمار بالای تصادف موتور سیکت ها در رفسنجان و موتورسوران بی قانونی افغانستانی که به هر شکل رانندگی می کنند و موجب افزایش آمار تصادف می شوند سبب شده میانگین تصادفات در شهر رفسنجان از میانگین کشور بالاتر برود و به همان میزان ماموریتهای اورژانس رفسنجان افزایش یابد.

مرتضوی در پایان با تاکید بر اینکه تنها راه حل معضل مزاحمت های تلفنی برای اورژانس فرهنگ سازی است، تصریح کرد: برخوردهای سلبی مانند قطع تلفن فرد مزاحم نشان داده که چندان کارساز نیست لذا از همه بخصوص رسانه ها می خواهیم در زمینه فرهنگسازی اقدام کنند تا شاهد کاهش مزاحمت های بیجا برای اورژانس باشیم.

در همین رابطه