جناب خان چطور سر از تپسی درآورد ؟ / ماجرای قرارداد 2هزار میلیاردی تپسی با صداوسیما چیست؟

بهمن ماه سال گذشته بود که خبر فروش ۶۹ درصد از سهام شرکت تپسی به مبلغ ۱۴۶۲ هزار میلیارد تومان به گروه صنعتی گلرنگ حسابی خبرساز شد. اکنون شش ماه پس از واگذاری بزرگ، اطلاعات قابل توجهی از قرارداد تبلیغاتی این شرکت با صداوسیما منتشر شده است.
تاریخ: 24 مرداد 1403
شناسه: 122778

حادثه 24 - بهمن ماه سال گذشته بود که خبر فروش ۶۹ درصد از سهام شرکت تپسی به مبلغ ۱۴۶۲ هزار میلیارد تومان به گروه صنعتی گلرنگ حسابی خبرساز شد. اکنون شش ماه پس از واگذاری بزرگ، اطلاعات قابل توجهی از قرارداد تبلیغاتی این شرکت با صداوسیما منتشر شده است.

قرارداد ۲۰۰ میلیاری تپسی با صدا و سیما و جناب خان!

بر اساس اطلاعات سایت کدال، شبکه نسیم قرارداد ۲۰۵ میلیارد تومانی برای تولید یک برنامه تعاملی ۱۰۰ قسمتی با تپسی منعقد کرده است. شکل برنامه بصورت مسابقه است که از طریق مشارکت بیننده‌ها در اپلیکیشن تپسی در زمان پخش برنامه انجام و هر قسمت ۲۰۰ میلیون جایزه به بیننده‌ها پرداخت خواهد شد. نکته ویژه این برنامه هم حضور عروسک پرطرفدار جناب‌خان است.

در هر برنامه دو دقیقه در سه باکس به تبلیغ مستقیم تپسی و خدمات آن اختصاص خواهد داشت و برنامه می‌بایست حداکثر تا ۱۵ مهر به روی آنتن برود. این ۲۰۵ میلیارد تومان، صرفا بابت هزینه‌های ساخت برنامه و پرداخت جوایزاست و بابت پخش، قرارداد جداگانه با تپسی بسته خواهد شد. طبق مفاد قرارداد، شبکه نسیم تا پایان پخش قسمت آخر برنامه، حق بستن قرارداد با شرکت اسنپ را نخواهد داشت.

نکته تامل‌برانگیز این قرارداد، ذکر برخی اعداد ناباورانه در گزارش توجیهی است! بر اساس ادعای تپسی، شبکه نسیم ۴۰ میلیون بیننده دارد و هر قسمت از این برنامه تعاملی، پنج میلیون بازدید کننده خواهد داشت و بطور متوسط هر شب ۴۰ هزار کاربر جدید اپلیکیشن تپسی را نصب خواهند کرد.

قرارداد عجیب ۲۰۰ میلیارد تومانی تپسی با صدا و سیما و جناب خان!

بر این اساس درآمد پیش بینی شده تپسی از کاربران جدیدی که از طریق این برنامه جذب خواهند شد، ۲۷۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ است. این در حالیست که با توجه به وضعیت فعلی تلویزیون به لحاظ آمار بینندگان، عدد ۴۰ میلیون بیننده شبکه نسیم و پنج میلیون بیننده برای این برنامه حتی با حضور جناب خان اغراق شده به نظر می‌رسد. شاید ساخت مجدد خندوانه و دورهمی نیز نتواند اینقدر بیننده داشته باشد. از سوی دیگر می‌توان استدلال کرد که اکثر شهروندان تا به امروز یکی از دو اپلیکیشن تپسی یا اسنپ یا هردوی آن‌ها را نصب کرده اند و ادعای جذب ۴۰ هزار نصب جدید در هر شب نیز به راحتی امکانپذیر نباشد.

همچنین از گزارش فعالیت چهار ماهه سال جاری تپسی به نتایج جالبی می‌رسیم که به شرح زیر است:
متوسط قیمت هر سفر: ۸۱۰۰۰ تومان
درآمد از کمیسیون هر سفر: ۱۲۱۵۰ تومان (سهم کمیسیون ۱۵ درصدی)
درآمد سه ماهه از کمیسیون: ۳۵۹ میلیارد تومان
تعداد سفر‌های انجام شده در چهار ماه: حدود ۲۹.۶ میلیون سفر
تعداد سفر مورد نیاز برای تامین هزینه قرارداد با صداوسیما: حدود ۱۷ میلیون سفر

منافع ذینفعان تپسی در خطر است؟
با این اوصاف باید دید کیفیت برنامه تعاملی مذکور چگونه خواهد بود و تا چه اندازه به هدف گذاری متصور شده (هر برنامه ۵ میلیون مخاطب و ۴۰ هزار نصب جدید) نزدیک خواهد شد؟ ضمن آنکه پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰ درصد درآمد تپسی حاصل از کمیسیون رانندگان در سال جاری، صرف تسویه مبلغ قرارداد تبلیغاتی خواهد شد، عددی که میتواند تاثیر قابل توجهی بر کاهش سود خالص شرکت داشته باشد و منافع ذینفعان این تاکسی اینترنتی را دچار چالش کند.

آخرین اخبار فرهنگی را در صفحه اخبار فرهنگی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

 

در همین رابطه