ساشا سبحانی کیست؟ / فهرست اتهامات پسر سفیر سابق ایران در ونزوئلا

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در نامه‌ای به سرپرست وزارت امور خارجه، خواستار پیگیری ویژه استرداد محکوم علیه محمدجواد (ساشا) سبحانی از اسپانیا به ایران شد.
تاریخ: 23 مرداد 1403
شناسه: 122700

حادثه 24 - به گزارش ایرنا، کاظم غریب‌آبادی؛ معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در نامه‌ای به سرپرست وزارت امور خارجه، خواستار پیگیری ویژه استرداد محکوم علیه محمدجواد (ساشا) سبحانی از اسپانیا به ایران شد.

بهمن ماه سال 99 رسانه های اسپانیا در خبری از دستگیری ساشا سبحانی در این کشور خبر دادند. 

غریب‌آبادی در این نامه با اشاره به اتهامات ساشا سبحانی، از جمله مشارکت در قمار و شرط بندی و فریب نوجوانان ایرانی و سوء استفاده از کودکان زیر سن قانونی و پولشویی، تصریح کرد: تمامی اطلاعات و اسناد لازم از مدت‌ها قبل از کانال دیپلماتیک برای دولت اسپانیا ارسال شده، اما متاسفانه تاکنون اقدامی از سوی این کشور انجام نشده است!

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه تاکید کرد: با عنایت به اهمیت پرونده و آثاری که رفتار مجرمانه وی بر امنیت روانی جامعه دارد، موضوع استرداد این متهم در چارچوب همکاری و اصل عمل متقابل، نیاز به پیگیری ویژه دارد.

وی در پایان از سرپرست وزارت امور خارجه درخواست کرد تا با به‌کارگیری ظرفیت‌های لازم و ویژه، اقدام فوری و جدی در استرداد این متهم فراری و معرفی وی به پیشگاه عدالت به عمل آید.

ماجرای پارتی شبانه ساشا سبحانی

ساشا پسر سفیر سابق ایران در ونزوئلا سال 91در پنت هاوس خود در شمال تهران پارتی شبانه برگزار کرده و مهمانی او با جنایت پایان یافت. ماجرای این قتل جنجالی به بامداد 18فروردین سال 91برمی‌گردد. آن روز پسر جوانی که بر اثر اصابت ضربه چاقو به بیمارستان منتقل شده بود جان باخت و کسی که او را به بیمارستان انتقال داده بود بازداشت شد. او ساشا، پسر سفیر سابق ایران در ونزوئلا بود که  در تحقیقات گفت: شب حادثه، مهمانی شبانه در خانه‌ام در خیابان فرشته برگزار کرده بودم و برخی از مهمانانم بازیگران و سوپراستارهای سینما، ‌فوتبالیست و افراد مشهور بودند. مقتول هم از مهمانانم بود اما حوالی ساعت 10شب چند نفر به مقابل خانه‌ام آمدند و با مقتول درگیر شدند و با چاقو او را زدند. من هم او را به بیمارستان منتقل کردم اما جانش را از دست داد. در ادامه تحقیقات هویت افرادی که با مقتول درگیر شده بودند شناسایی شد. آنها بازداشت شدند اما بررسی‌ها نشان می‌داد فردی که با چاقو به مقتول ضربه زده و او را به قتل رسانده بود از کشور گریخته بود. با این حال وی تحت تعقیب پلیس قرار داشت تا اینکه مدتی بعد خبر رسید که او به ایران بازگشته و به این ترتیب بازداشت شد. با دستگیری قاتل، افرادی که درجریان نزاع دسته جمعی بازداشت شده بودند ازجمله ساشا پسر سفیر سابق ایران در ونزوئلا با سپردن وثیقه آزاد شدند. ساشا پس از آزادی از کشور گریخت و طولی نکشید که با انتشار کلیپ‌های عجیب و غریب در شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک چهره جنجالی و پرحاشیه شد.

از سوی دیگر متهم اصلی پرونده که دستگیر شده بود به قتل اقرار کرد و گفت بر سر اختلافاتی که از قبل با مقتول داشته با او درگیر شده و با چاقو به وی حمله کرده است. او توضیح داد که بعد از جنایت به ترکیه رفته و از آنجا به اروپا و بعد کانادا. اما پس از آنکه متوجه شده خانواده‌اش یک میلیاردتومان به خانواده مقتول داده و رضایت گرفته‌اند، ‌خیالش راحت شده  و به ایران برگشته و پس از آن دستگیر شده است.

پدر ساشا سبحانی کیست؟

دکتر احمد سبحانی، دانش آموخته علوم سیاسی و مدیرکل آمریکای لاتین وزارت امور خارجه بود. او سال‌ها به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک، آفریقای مرکزی، ارمنستان و ونزوئلا مشغول به فعالیت بود، وی همچنین مدیر کل اسبق آمریکای لاتین و غرب آسیای وزارت امور خارجه است. او چهار سال در دوران اصلاحات و یک سال در دوره احمدی‌نژاد سفیر ایران در ونزوئلا بود. احمدی‌نژاد یک سال پس از رسیدن به قدرت، او را برکنار کرد. متکی در سال ۱۳۸۶ او را به معاونت اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه منصوب کرد. سبحانی در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۵ سفیر نمونه و در سال ۱۳۸۰ مدیر نمونه کشور شده‌است.

 احمد سبحانی در گفتگوهای مختلف اظهار کرده است چندی است با پسرش ارتباطی ندارد و هیچ اطلاعاتی درباره منابع درآمد و مصارف فرزندش ندارد، در برنامه خبری ۲۰:۳۰ شبکه دوم سیما در مرداد ماه ۹۷ نیز با انتشار تصویری از پست اینترنتی احمد سبحانی گفته شد که پدر از پسر اعلام برائت کرده است.

 

 

 آخرین اخبار «حقوقی و قضایی» را در صفحه حقوقی و قضایی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

 

 

کلمات کلیدی :
در همین رابطه