در روز اول و دوم ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری چه گذشت؟

برخی حواشی و سخنان کاندیداهای ریاست جمهوری / در 2 روز اول ثبت نام، کدام نامزدها آمدند؟

انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پی شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور سابق، روز جمعه ۸ تیرماه برگزار می‌شود و کاندیدا‌ها از روز پنجشنبه ۱۰ خرداد به مدت ۵ روز فرصت ثبت نام دارند.
تاریخ: 12 خرداد 1403
شناسه: 118768

حادثه 24 - دومین روز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در حالی به پایان رسید که از اولین دقایق صبح داوطلبان در ستاد انتخابات کشور حضور یافتند و تا ساعات پایانی این روند تداوم یافت.

مهلت پنج‌ روزه نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از روز پنجشنبه ۱۰ خرداد - آغاز شد و با ثبت‌نام مصطفی کواکبیان از جناح اصلاح‌طلب، عباس مقتدایی و سعید جلیلی از جریان اصولگرا و محمدرضا صباغیان و قدرت‌علی حشمتیان از جریان مستقل، همراه بود، از نخستین دقایق روز دوم با حضور علی لاریجانی که از شب گذشته اعلام کاندیداتوری کرده بود، به‌سرعت جنبه‌ای انتخاباتی به‌خود گرفت. او اکنون مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است که سابقه سه دوره ریاست مجلس شورای اسلامی (هشتم، نهم و دهم) را در کارنامه خود دارد. لاریجانی پیش از این در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم کاندیدا شده بود و امروز نیز پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، گفت: «امروز شرایط معیشتی سخت است و مردم انتظار دارند حکومت راه‌حل درستی برای مشکلات بیابد؛ آیا این مشکلات حل شدنی است؟ بله؛ برخی کشورها وضعی به مراتب پیچیده‌تر از ما داشتند ولی توانستند مشکلات را حل کنند؛ باید با تکیه بر توان داخلی از تجارب بین‌المللی نیز بهره بگیریم.» او مبارزه با فساد و شفافیت را از جمله ابزارهای عبور از موانع دانست و گفت: «در امر اقتصاد علاوه‌بر محوریت تولید و اشتغال، مبارزه با علل فساد مهم‌تر از برخورد با معلول‌هاست.»

از حاشیه‌های حضور لاریجانی در ستاد انتخابات پاسخ وی به پرسشی درباره توئیتی بود که در آن با انتشار تصویری از مسیر رفتن به وزارت کشور روی نقشه‌ای که به مسیریاب‌ تاکسی‌های اینترنتی شباهت داشت، اعلام کاندیداتوری کرده بود. او در پاسخ به این پرسش که با «اسنپ آمده است یا تپسی؟» گفت: «نکات مهمتری در آن توئیت بود.»

پس از ثبت‌نام لاریجانی باز هم ستاد انتخابات همچون روز گذشته، نزدیک به سه ساعت را در بی‌خبری پشت‌سر گذاشت و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه آخرین آمار ثبت‌نام قطعی در انتخابات را ۶ نفر (صباغیان، کواکبیان، مقتدایی، حشمتیان، جلیلی و لاریجانی) اعلام کرد. او با اشاره به امکان‌پذیر بودن ثبت‌نام از ایرانیان خارج از کشور برای داوطلبی انتخابات اظهار کرد: چنانچه ایرانیان خارج از کشور قصد دارند در این انتخابات نام‌نویسی کنند، می‌توانند وکیل خود را معرفی کنند و این وکیل با حضور در ستاد انتخابات کشور فرآیند ثبت‌نام را طی کند. اسلامی همچنین با بیان اینکه «در نخستین روز مهلت ثبت‌نام داوطلبان شاهد حضور ۳۳ نفر از جمله دو زن به ستاد انتخابات کشور بودیم»، ادامه داد: از ۳۳ نفری که طی روز گذشته به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند، پنج نفر واجد شرایط بودند و امروز نیز یک زن برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات مراجعه کرد که به دلیل نقص مدرک، ثبت‌نامش انجام نشد.

دقایقی بعد از حضور سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران، محمود احمدی بیغش نماینده مجلس در دوره‌های هشتم و یازدهم و استاندار خراسان‌شمالی در دولت دهم نیز برای کاندیداتوری ثبت‌نام کرد. او در سخنان کوتاهی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: «امیدوارم اگر خدمت‌گذار مردم ایران شدم، بتوانم به آنچه که در قانون اساسی آمده عمل کنم.»

تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه با گذشت سه ساعت دیگر از مهلت قانونی ثبت‌نام در روز دوم، تنها محسن اسلامی با حضور مجدد در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور آماری از ثبت‌نام قطعی کاندیداها تا آن ساعت ارائه داد و گفت: «امروز و تا این لحظه ۱۰ نفر به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند که از میان ۱۰ نفر، آقایان علی اردشیر لاریجانی و محمود احمدی بیغش، واجد شرایط بودند و ثبت‌نام‌شان قطعی شد.» او با اشاره به پیشبرد فرایندهای ستاد انتخابات، یادآور شد: «هیات‌های اجرایی که باید در شهرستان‌ها و بخش‌ها فعال شوند، معرفی شدند و در حال ورود اسامی به سامانه جامع انتخابات هستیم. در امور فنی هم دستگاه‌های احراز که در تمامی شعب مستقرند، به کنترل کیفیت مشغول شده‌اند و تعرفه‌های انتخابات هم در حال چاپ است.»

ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه نیز محمدتقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور دومین مسئول وزارت کشور بود که در جمع خبرنگاران حاضر شد و با ارائه آمار تازه‌تری از مراجعه به ستاد انتخابات، گفت: در طول دو روز، ۳۷ نفر مراجعه‌کننده به وزارت کشور داشتیم که از این تعداد ۷ نفر واجد شرایط بودند.

احمد وحیدی وزیر کشور نیز دقایقی بعد در بازدیدی از ستاد انتخابات کشور با دست اندرکاران و مسئولان گفت وگو و در جریان فعالیت‌های این مرحله از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم قرار گرفت.

ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه محمد خوش‌چهره نماینده اسبق مجلس و استاد اقتصاد دانشگاه تهران هم به جمع داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات اضافه شد. او برخلاف دیگر داوطلبان پس از حضور در جمع خبرنگاران، فرصت پنج‌دقیقه‌ای خود را به پرسش‌وپاسخ اختصاص داد و در جواب به سئوالی درباره شعار و هدفش از ثبت‌نام در انتخابات، اظهار کرد: فاقد شعار به مفهوم تبلیغاتی هستم. یکی از دلایل حضورم هم در مجلس و هم امروز که برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردم این بود که مسائل ملی در حوزه‌های مختلف حل شود.

او حل مشکلات را نیازمند ظرفیت مدیریتی یا عقلایی فراتر از آنچه شاهد هستیم، دانست و گفت: بخشی از این مشکلات خارج از سیستم و برون‌زاست و بخشی هم از تناقض در تصمیم‌گیری‌ها پیش می‌آید که به دلیل تناسب‌نداشتن افراد با جایگاه آنان است. به موازات حضور خوش‌چهره و در ساعت ۱۶، عبدالناصر همتی که پیش از این در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم حضور داشت، داوطلب کاندیداتوری انتخابات شد. همتی همچون خوش‌چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران است و علاوه‌بر این سابقه ریاست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی را به مدت ۱۴ سال و ریاست کل بانک مرکزی را به مدت ۳ سال در کارنامه دارد. او در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، اظهار کرد: امروز دیگر زمان آزمون و خطا نیست و تنها راه اصلاح امور مشارکت مردم در انتخابات است. همتی با بیان اینکه امروز همچنان امیدوار آینده هستم، تاکید کرد که آینده این کشور در دست جوانانی است که به دنبال یک زندگی باعزت و همراه با رفاه هستند.

با پایان‌یافتن سخنان همتی و پس از حضور محسن اسلامی در جمع خبرنگاران با ارائه آمار نهایی مراجعه‌کنندگان به ستاد انتخابات در روز دوم ثبت‌نام‌ها، گفت: امروز ۲۴ نفر وارد ستاد انتخابات شدند و از این میان ۴ داوطلب حائز شرایط ثبت‌نام بودند. چهار نفری که علی لاریجانی، محمود احمدی‌بیغش، محمد خوش‌چهره و عبدالناصر همتی اسامی آنان را تشکیل می‌دهند: چهره‌هایی که منهای نفر آخر همگی یا هنوز وابسته به جریان اصولگرایی هستند یا در گذشته سوابقی از همراهی با این جناح را در کارنامه داشته‌اند. می‌توان جمع یادشده را از نظر سوابق به شکل دیگری نیز دسته‌بندی و در آن از لاریجانی، خوش‌چهره و احمدی‌بیغش به عنوان نمایندگان ادوار مجلس یاد کرد یا با کنارهم گذاشتن نام خوش‌چهره و همتی از سهیم‌شدن افرادی با سوابق اقتصادی در میان اسامی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری سخن گفت.

 

کدام کاندیداها در روز اول ثبت نام کردند؟

ستاد انتخابات کشور، تا پایان نخستین روز از ثبت نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ثبت‌نام پنج کاندیدا را قطعی کرد. در بعدازظهر روز نخست ثبت‌نام‌ها، قدرتعلی حشمتیان، رئیس دوره‌ای خانه احزاب ایران و سعید جلیلی، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات ثبت نام کرد.

نخستین روز ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی از صبح پنجشنبه - ۱۰ خرداد - آغاز شده که چهره‌هایی اصلاح‌طلب و مستقل پیشگام نام‌نویسی برای حضور در انتخابات بوده‌اند.

از ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه و با دستور احمد وحیدی وزیر کشور، فرایند پنج‌روزه نام‌نویسی از دواطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در ستاد انتخابات کشور آغاز شد. وزیر کشور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه این انتخابات نیز همچون انتخابات مجلس در کمال امنیت و سلامت و رقابت خوب و مشارکت گسترده همه مردم انجام خواهد شد، اظهار کرد: فرایند انتخابات به مدت ۵ روز برای ثبت‌نام، ۷ روز برای بررسی صلاحیت‌ها و ۱۴ روز برای تبلیغات داوطلبان تداوم خواهد داشت و همگان نیز خود را برای مشارکت گسترده در ۸ تیر آماده کنند.

با گذشت ۳ ساعت از آغاز فرایند نام‌نویسی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری و در شرایطی که هنوز کاندیدای شناخته‌شده‌ای در ستاد انتخابات کشور حاضر نشده بود، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات خبر داد: در ساعت‌های اولیه، ۳۰ نفر داوطلب برای نامزدی ریاست‌جمهوری به ستاد مراجعه کردند که بعد از بررسی مدارک شرایط لازم را برای ثبت‌نام قطعی نداشتند. او با یادآوری محتوای اطلاعیه ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: حتماً داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری این اطلاعیه را مطالعه کنند و براساس آن برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات تصمیم‌گیری کنند چراکه ثبت‌نام قطعی ویژه کسانی است که وضعیت‌شان با شرایط ثبت‌نام مطابقت دارد.

 

پس از سخنان سخنگوی ستاد انتخابات و در حدود ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه نخستین کاندیدای شناخته‌شده‌ای که در محل ثبت‌نام‌ها حاضر شد، محمدرضا صباغیان نماینده مجلس شورای اسلامی بود که در جمع خبرنگاران اولویت نخست خود را اصلاح ساختار اداری و سیاسی اعلام کرد و گفت: ریشه مشکلات کشور در ساختار اداری و سیاسی نهفته و تا زمانی که این ساختار اصلاح نشود، طبیعتاً هرکس بیاید در همان ریل حرکت خواهد کرد و تفاوتی ایجاد نخواهد شد.

به موازات حضور صباغیان در ستاد انتخابات کشور مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری نیز به‌عنوان نخستین کاندیدای اصلاح‌طلب داوطلب انتخابات شد تا نتیجه ثبت‌نام چهره‌های شاخص تا پیش از ظهر روز نخست نام‌نویسی، به پیشگامی مستقلان و اصلاح‌طلبان از یک‌سو و غیاب اصولگرایان از سوی دیگر منجر شود.

کواکبیان که سابقه نمایندگی مجلس در دوره‌های هشتم و دهم را در کارنامه دارد، پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه با شعار «صداقت با مردم» در انتخابات ثبت‌نام کرده است، اظهار کرد: ۵ برنامه راهبردی دارم که نخستین برنامه تحقق جمهوری سوم است. او ادامه داد: باید بر اساس اصل ۱۷۷ شاهد بازنگری در قانون اساسی باشیم تا به رفع بن‌بست‌ها در اداره امور منجر شود.

عباس مقتدایی نیز دیگر نماینده مجلس است که بعدازظهر امروز وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد و با گذراندن مراحل اولیه برای کاندیداتوری ثبت‌نام کرد تا هم چهره‌ای از جناح اصولگرایی به ترکیب اسامی داوطلبان اضافه شود و هم اعلام آمادگی برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی از سوی نمایندگان ادوار و فعلی مجلس تداوم یابد.

او پس از ثبت‌نام با حضور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: همه بخش‌های جامعه ما نیازمند رسیدگی هستند. باید از تجربیات استفاده و همه مردم ایران را در ساختن و پیشرفت کشور سهیم کنیم. این انتخابات امید ایرانیان را بیشتر خواهد کرد و طمع دشمنان را از بین خواهد برد.

در ساعات پایانی نخستین روز ثبت‌نام‌ها قدرتعلی حشتمیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران که او نیز نمایندگی مجلس را در دوره پنجم تجربه کرده است پس از گذراندن مراحل اولیه برای کاندیداتوری ثبت‌نام کرد.


او بعد از پایان فرایند ثبت‌نام با حضور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مشکلات کشور زیاد است و من قطعا دولتی تشکیل خواهم داد که رفاه ایجاد کند.

دقایقی بعد هم سعید جلیلی که از ساعتی پیش در شبکه‌های اجتماعی گمانه‌زنی‌هایی درباره حضورش در ستاد انتخابات کشور مطرح شده بود، با همراهی امیرحسین ثابتی نماینده تهران داوطلب کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری شد. جلیلی پیش از این در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا بود و در سال ۱۴۰۰ نیز در سیزدهمین دوره این انتخابات حضور داشت اما در نهایت به نفع سیدابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد. وی اکنون نماینده‌ی رهبری در شورای عالی امنیت ملی، عضو شورای راهبردی روابط خارجی و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

او پس از انجام ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار کرد: آسیب‌های اداری، اجرایی، سیاسی که به ظاهر ساده و پیش‌پاافتاده به نظر می‌آید، موجب انحصارها، اتلاف سرمایه‌ها، معطل ماندن ابتکارها، و کندی و توقف در مسیر تعالی کشور می‌شود و کشور ما برای پیشرفت بیشتر و عدالت پایدارتر به تصمیم‌های نقطه‌زن نیاز دارد.

پایان‌یافتن سخنان جلیلی با آخرین دقایق مهلت قانونی روز نخست ثبت‌نام‌ها مصادف شد که در نهایت به نام‌نویسی دو داوطلب مستقل (صباغیان و حشتمیان)، دو داوطلب اصولگرا (جلیلی و مقتدایی) و یک کاندیدای اصلاح‌طلب (کواکبیان) انجامید.

حواشی ثبت نام کاندیداها در 2 روز نخست 


سخنگوی ستاد انتخابات کشور از ثبت‌نام قطعی ۶ نفر برای داوطلبی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تا ساعت ۱۰ صبح روز جمعه (امروز) خبر داد.


 محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور صبح جمعه - ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - در جریان دومین روز نام نویسی داوطلبان کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات وزارت کشور از امکان ثبت‌نام ۶ نفر تا ساعت ۱۰ صبح امروز خبر داد و گفت: تاکنون آقایان محمدرضا صباغیان بافقی، مصطفی کواکبیان، عباس مقتدایی، قدرت‌علی حشمتیان، سعید جلیلی و علی اردشیر لاریجانی با حضور در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کردند.
حاشیه و متن ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم
بخوانید...
«علی لاریجانی» و «سعید جلیلی» آمدند!

واکنش معاون اجرایی رئیس جمهور به توییت لاریجانی
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۱۱
محسن منصوری با انتشار توئیتی نوشت: خداوند کینه‌ها وحسادت آنان را با لحن گفتارشان آشکار می‌کند.

پاسخ علی لاریجانی به قالیباف

۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۳۹
«علی لاریجانی» از داوطلبین نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم درباره استفاده‌اش از هشتگ «ارتفاع بگیریم» توضیحاتی نوشته است.

ظریف: کسی به من نگفته در انتخابات نیا
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۵۸
محمدجواد ظریف می‌گوید کسی به او نگفته در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نکند، اما او ملاک‌هایی در کار سیاسی دارد که با آن ملاک‌ها فکر می‌کند نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود.

وزیر پیشین امور خارجه در گفتگو با شماره ۴ کتاب‌نامه آگاهی نو در پاسخ به سؤال محمد قوچانی، صاحب‌امتیاز و سردبیر این مجله گفت: من بندبازی بلد نیستم. ضمن اینکه معتقد به بده‌بستان هستم؛ معتقد به بندبازی نیستم. من اصولی دارم و معتقدم که با این اصول نمی‌توانم کار کنم.

حاشیه و متن ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

ظریف با تأکید بر اینکه «یقیناً اصلاح‌طلب نیستم»، در پاسخ به اینکه آیا یک تکنوکرات خنثی است یا به راه سوم اعتقاد دارد، گفت: اگر تکنوکرات خنثی بودم که با هر دوی آن‌ها (اصلاح‌طلبان و اصولگراها) می‌ساختم. اینکه هر دو من را زدند، نشان می‌دهد خنثی نیستم. من راه سوم را در حد یک کنشگر اجتماعی یا کنشگر مدنی می‌بینم و هزینه آن را هم دارم می‌پردازم. خنثی نیستم، ولی معتقدم این کنشگری باید در شرایطی پیش رود که به نفع جامعه باشد...

پزشکیان: شنبه رسما کاندیدای انتخابات می‌شوم
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۷:۵۷
نماینده اصلاح‌طلب مجلس امروز (جمعه) از تصمیم قطعی خود برای تبث نام در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش ایسنا، «مسعود پزشکیان» اعلام کرد که فردا (شنبه) برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری به مقر وزارت کشور می‌رود.

پزشکیان در این باره اعلام کرد که تصمیم به رقابت برای تصدی پست ریاست جمهوری گرفته است...

 

قالیباف در مسیر وزارت کشور برای ثبت‌نام؟!
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۷:۳۳

خوش‌چهره: آماده‌ام تا مسائل ملی را حل کنم
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۷:۲۳

محمد خوش‌چهره پس از ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، در پاسخ به پرسشی درباره شعار و هدفش از ثبت‌نام در انتخابات، اظهار کرد: فاقد شعار به مفهوم تبلیغاتی هستم. یکی از دلایل حضورم هم در مجلس و هم امروز که برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردم این بود که مسائل ملی در حوزه‌های مختلف حل شود.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: امروز برخی مسائل به معضل و برخی معضل‌ها به بحران تبدیل شده است از جمله در بیکاری و اشتغال و مسکن و سطح عمومی قیمت‌ها بحران داریم.


وی افزود: بخشی از این مشکلات خارج از سیستم و برون‌زاست؛ از جمله جنگ اقتصادی و تحریم‌ها و بخشی هم از تناقض در تصمیم‌گیری‌ها پیش می‌آید که به دلیل عدم تناسب افراد با جایگاه آنان است.

شوخی جالب مصطفی کواکبیان در وجه اشتراکش با محسن رضایی
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۶:۳۱
مصطفی کواکبیان در برنامه تلویزیونی در مورد تفاوتش با محسن رضایی اظهار کرد: فرق من با آقا محسن رضایی اینه که هر دو همیشه کاندیدا می‌شویم، ایشان هیچ‌وقت رأی نمی‌آورند، من هیچ‌وقت تأیید نمی‌شوم:


همتی داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری شد
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۵:۵۵
رئیس اسبق بانک مرکزی داوطلب کاندیداتوری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

خوش‌چهره در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۴۰
محمد خوش‌چهره نماینده ادوار مجلس و استاد اقتصاد ظهر امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور، فرآیند ثبت نام نهایی خود در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تکمیل کرد.

رئیس ستاد انتخابات: در دو روز، ۳۷ مراجعه‌کننده داشتیم که ۷ نفر واجد شرایط در انتخابات ثبت‌نام کردند
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۲۸

مراجعه ۱۰ نفر به ستاد انتخابات کشور/ قطعی شدن ثبت نام ۲ نفر
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۳:۵۸


محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: در دومین روز ثبت نام داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری تا این لحظه ۱۰ نفر به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند که از میان ۱۰ نفر، دو نفر - آقای علی اردشیر لاریجانی و آقای محمود احمدی بیغش، واجد شرایط بودند و ثبت نام آنها قطعی شد.


وی تاکید کرد: توصیه ستاد انتخابات کشور این است افرادی که خود را واجد شرایط می‌دانند در روزهای اولیه برای ثبت نام مراجعه کنند تا بتوانیم روز آخر را به خوبی مدیریت کنیم.

علی لاریجانی: زمانی برای از دست دادن نداریم
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۵۴
حل مسئلۀ تحریم‌ها جزو اولویت‌های دیپلماسی ما خواهد بود
برای عبور از موانع باید از روش‌های منسوخ ارتفاع بگیریم
با دولت فربه و مداخله‌گر در همه‌ی امور مردم، حتماً راه به جایی نمی‌بریم
آزادی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ضرورت دارد
مشکلات حل شدنی است
علی لاریجانی صبح جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ پس از ثبت نام به عنوان داوطلب کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: در ابتدا به ساحت نورانی امام بزرگوار ادای احترام می‌کنم و یاد شهدای گرانقدر اخیر و رئیس جمهور سخت‌کوش و متواضع و همراهان ایشان را گرامی می‌دارم و ضمن هم‌دردی با مردم مظلوم و مقاوم غزه و رفح به سردار عزیز مقاومت شهید سلیمانی ادای احترام می‌کنم.

وی در ادامه خطاب به مردم ایران گفت: امروز شرایط معیشتی سخت است و مردم انتظار دارند حکومت راه حل درستی برای مشکلات بیابد؛ آیا این مشکلات حل شدنی است؟ آری! برخی کشورها وضعی به مراتب پیچیده‌تر از ما داشتند ولی توانستند آن را حل کنند؛ باید با تکیه بر توان داخلی از تجارب بین‌المللی نیز بهره بگیریم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هدف اساسی این تغییرات عدالت اجتماعی و پیشرفت ملی در همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و سیاست خارجی است؛ عدالت به این معناست که هر کس به حق خود برسد و پایه این حق، حقوق فطری انسان‌ها است و دولت باید زمینه رشد آن را فراهم کند؛ در این مسیر ما به ملت قوی و دولت زمینه‌ساز نیاز داریم.

لاریجانی تاکید کرد: در این الگو، دولت جایگزین ملت نمی‌شود ولی بستر متوازن برای مشارکت و رقابت مردم در همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند و آزادی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای این امر ضرورت دارد و زمانی برای از دست دادن نداریم.

وی با تاکید بر اینکه برای عبور از موانع باید از روش‌های منسوخ ارتفاع بگیریم، گفت: یکی از الزامات تحقق این امر وحدت ملی بر مبنای شعارهای اصلی انقلاب است؛ جامعه‌ی ما به اندازه‌ی زیادی از اختلافات آسیب دیده است. در دولت مد نظر من، هر کاربلد و توانایی با هر سلیقه سیاسی به کار گرفته می‌شود و دولت باشگاه یک حزب و یک جناح نیست. به جای نگاه تمرکزگرا و از بالا به پایین، زمام امور مناطق ایران عزیز در اختیار نخبگان استانی قرار می‌گیرد.

داوطلب نامزدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری دومین ابزار عبور از موانع را قرار گرفتن پیشرفت به عنوان مسأله اصلی در تعاملات دیپلماسی عنوان و اظهار کرد: دیپلماسی کشور باید پیشرفت ایران را مسئله‌ی اصلی تعاملات خود قرار دهد؛ راهبرد ایران به عنوان قدرت مهم منطقه این است که کل منطقه امن و قدرتمند باشد. امروز ایران عزیز با تمدن کهن، نقش آفرین صحنه‌ی بین‌المللی است و همکاری خود را با قطب‌های جهانی صرفاً بر اساس منافع ملی و امنیت ملی تعریف می‌کند؛ در این میان حل مسئله‌ی تحریم‌ها برای گشایش اقتصادی جزو اولویت های دیپلماسی خواهد بود.

لاریجانی ادامه داد: مبنای تعاملات چه در سطح منطقه و چه بین‌المللی به نحو غالب با تکیه بر مزیت‌های رقابتی بر محور توسعه‌ی اقتصادی خواهد بود و البته بنیه‌ی دفاعی قوی برای نیروهای مسلح با توجه به شرایط ایران نیز مد نظر است.

وی با تاکید بر اینکه تنها با روش علمی می‌توان مشکلات را حل کرد نه با شعار و نظرات غیر تخصصی، اظهار کرد: پیامبر ما فرمودند که «ای پسر مسعود! هرگاه به کاری پرداختی آن را با دانش و خرد انجام ده»،

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مبارزه با فساد و شفافیت را چهارمین ابزار عبور از موانع مطرح کرد و گفت: در مقوله اقتصاد علاوه بر محوریت تولید و اشتغال، مبارزه با علل فساد مهم‌تر از برخورد با معلول‌ها است؛ اگر دولت جایگزین ملت شود، شفافیت بیشتر شود و مقررات زائد تقلیل یابد زمینه‌ی فساد از بین‌ می‌رود. با دولت فربه و مداخله‌گر در همه‌ی امور مردم، حتماً ره به جایی نمی‌بریم.

لاریجانی در پایان عنوان کرد: شهید آیت الله مطهری فرمودند حکومت‌ها ممکن است آرمان‌های متعالی داشته باشند اما اگر از اقتصاد سالم و ثروت‌زا برخوردار نباشند به هیچ یک از آنها نمی‌رسند؛ بنابراین تاکید ما در این مقطع زمانی بر توسعه‌ی اقتصاد ملی، یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای نجات کشور است.


رونمایی توییتری علی لاریجانی از دو شعار انتخاباتی خود: ⁧ارتفاع بگیریم و‏ «ملت قوی، دولت زمینه‌ساز»
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۲۳


مقایسه پیش‌خبر ثبت‌نام سعید جلیلی و علی لاریجانی
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۱:۵۵
یکی از فعالان رسانه ای در شبکه اجتماعی ایکس با مقایسه پیش ثبت نام سعید جلیلی و علی لاریجانی نوشت:

جلیلی: کلیشه‌ای و تکراری/ فاقد ایده و پیام خاص/ ۶۱۸هزار بازدید در ۱۷ ساعت


لاریجانی: خلاقانه و کوتاه/با پیام خاص: دعوت از مردم برای رای‌دادن/ ۱ میلیون بازدید در ۱۱ ساعت

با آمدن علی لاریجانی زاکانی هم می آید
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۱:۲۳
با توجه به افزایش فعالیت‌های نزدیکان علیرضا زاکانی شهردار تهران در فضای مجازی و طبق پیگیری خبرنگار تسنیم، احتمال حضور وی که در انتخابات سال ۱۴۰۰ هم کاندیدا شده بود، افزایش یافته است.

پیش تر هم طی رپرتاژ خبری که در برخی کانال ها منتشر شده بود زاکانی گفته بود اگر علی لاریجانی بیایید وارد انتخابات می شوم.
 

ثبت نام محمود احمدی بیغش در انتخابات ریاست جمهوری
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۱:۲۰
محمود احمدی بی غش نماینده ادوار مجلس با حضور در ستاد مرکزی انتخابات وزارت کشور در حال تکمیل فرایند ثبت نام خود است. او از چهره های حامی محمود احمدی نژاد است.

لاریجانی: افراد کاربَلَد و توانا، با هر سلیقه‌ی سیاسی را به کار خواهم گرفت
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۵۹

علی لاریجانی با بیان اینکه وحدت ملی جامعه ی ما به اندازه ی زیادی از اختلافات آسیب دیده است، گفت: در دولت مد نظر من، هر کاربَلَد و توانایی، با هر سلیقه‌ی سیاسی به کار گرفته می‌شود. دولت باشگاه یک حزب و یک جناح نیست.

شوخی با علی لاریجانی پیش از ثبت نام در انتخابات
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۵۷
خبرنگار: آقای لاریجانی توییت دیشب شما خبرساز شد؛ با اسنپ آمدید یا تپسِی؟

لاریجانی: چیزهای مهم تری در آن توییت بود!


رییس سابق مجلس دیشب در یک توییت در شبکه اجتماعی اکس مسیر رفتن به وزارت کشور و خیابان پاستور (محل استقرار ریاست جمهوری) را روی نقشه مشخص کرده بود. پست وی در شبکه های اجتماعی با واکنش های گسترده ای همراه شد.

جزئیات ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۵۵
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه «ثبت نام از ساعت ۸ آغاز شده و تا ساعت ۱۸ نیز ادامه خواهد داشت» از کسانی که قصد داوطلبی نامزدی انتخابات را دارند خواست تا جهت جلوگیری از ازدحام و شلوغی ستاد انتخابات کشور در روز‌های پایانی مهلت قانونی ثبت نام، از فرصت روز جمعه استفاده کنند.

وی با اشاره به امکان‌پذیر بودن ثبت‌نام از ایرانیان خارج از کشور برای داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: چنانچه ایرانیان خارج از کشور قصد دارند در این انتخابات نام نویسی کنند، می‌توانند وکیل خود را معرفی کنند و این وکیل با حضور در ستاد انتخابات کشور فرآیند ثبت‌نام را طی کند.

اسلامی با بیان اینکه «در نخستین روز مهلت ثبت‌نام از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ۳۳ نفر شامل ۲ خانم به ستاد ورودی داشتیم» از ۳۳ نفری که طی روز گذشته به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند، تعداد ۵ نفر واجد شرایط بودند؛ امروز نیز تا کنون یک خانم جهت ثبت‌نام برای داوطلبی انتخابات به ستاد انتخابات کشور مراجعه کرد که به دلیل نقص مدرک، ثبت‌نام او انجام نشد.

وی عنوان کرد: امسال مردم خیلی خوب عمل کردند و شرایط ثبت‌نام از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری نیز به خوبی اطلاع رسانی شد و کسانی آمدند که دارای شرایط هستند. همچنین این فرصت فراهم است که اگر فردی آمد و قصد ثبت‌نام داشت، اما ما در بررسی شرایط به این نتیجه رسیدیم که امکان ثبت نام از او را نداریم، فرد درخواستی برای رسیدگی شورای نگهبان ثبت کند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ادامه با تاکید بر اینکه در ستاد انتخابات کشور با همه داوطلبان کاندیداتوری به صورت یکسان برخورد می‌شود، گفت: امسال این قاعده را داشتیم که همه داوطلبان از یک در وارد می‌شوند و در فرصت سخنرانی پشت تریبون نیز به یک اندازه و ۵ دقیقه فرصت دارند. همچنین هر داوطلب نمی‌تواند در طول فرآیند ثبت نام بیشتر از ۳ نفر را همراه با خود داشته باشد.

اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تمدید مهلت نام‌نویسی از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات نیز گفت: جدول زمانبندی انتخابات با هماهنگی و همفکری مجری و ناظر تهیه شده است؛ در صورت نیاز به تمدید، طرح موضوع خواهیم کرد.

وی در پایان به ارائه توضیحاتی درباره فرآیند بررسی مدارک از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و عنوان کرد: به ترتیب مدارک مربوط به سن، مدرک تحصیلی، سوابق شغلی و در نهایت گواهی سوء پیشینه مراجعین را بررسی می‌کنیم و کل این فرآیند بیشتر از ۲ دقیقه به طول نمی‌انجامد؛ در صورتی که مدارک مراجعین کامل و آن‌ها دارای ۴ شرط اولیه بودند، به سالن ثبت‌نام اصلی هدایت خواهند شد.

 

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

 

 
در همین رابطه