زمان مطالعه: 4 دقیقه

زمان طلایی در ضربه به سر

در نگاهی کلی باید وارد شدن ضربه به ناحیه سر را جدی بگیریم. در حوادثی که ضربه‌ای به ناحیه سر وارد شود چند مورد از علائم هستند که باید جدی گرفته شوند؛ چراکه نشانه‌های مهم ضربه به مغز هستند.

علیرضا طبیب خوئی

متخصص جراحی مغز و اعصاب

01 بهمن 1397
شناسه : 11751
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/opinion/11751
3559+
بالا
در مواردی خاص حتی اگر این نشانه‌ها دیده نشد هم باید فرد فورا به بیمارستان منتقل شود. دسته اول کودکان هستند. اگر ضربه‌ای به سر کودک وارد شد اما هیچ‌کدام از نشانه‌های ذکرشده در او دیده نشد باز هم باید او را به مرکز درمانی منتقل کنیم. گروه دیگر افراد مسن هستند که آنها هم باید به شکل فوری به بیمارستان منتقل شوند و دسته سوم افرادی هستند که داروهای ضدانعقاد مثل آسپرین مصرف می‌کنند.

در نگاهی کلی باید وارد شدن ضربه به ناحیه سر را جدی بگیریم. در حوادثی که ضربه‌ای به ناحیه سر وارد شود چند مورد از علائم هستند که باید جدی گرفته شوند؛ چراکه نشانه‌های مهم ضربه به مغز هستند. نخستین مورد احساس سردرد شدید در کل ناحیه سر است. مورد دیگر علائم تهوع و استفراغ در فرد حادثه‌دیده است. خونریزی از بینی و گوش نیز نشانه دیگری است که باید جدی گرفته شود و علامت بعدی بیهوشی یا فراموشی است. درصورتی که بعد از ضربه به سر این نشانه‌ها در فردی دیده شد باید بدون فوت وقت به بیمارستان منتقل شود.

اما در مواردی خاص حتی اگر این نشانه‌ها دیده نشد هم باید فرد فورا به بیمارستان منتقل شود. دسته اول کودکان هستند. اگر ضربه‌ای به سر کودک وارد شد اما هیچ‌کدام از نشانه‌های ذکرشده در او دیده نشد باز هم باید او را به مرکز درمانی منتقل کنیم. گروه دیگر افراد مسن هستند که آنها هم باید به شکل فوری به بیمارستان منتقل شوند و دسته سوم افرادی هستند که داروهای ضدانعقاد مثل آسپرین مصرف می‌کنند.

از سوی دیگر از چنین افرادی با چنین شرایطی باید با دقت خیلی زیاد مراقبت کرد و درصورتی که کوچک‌ترین علائمی به نشانه‌های قبلی آنها اضافه شود بی‌تردید باید آنها را به بیمارستان منتقل کرد؛ چرا که ممکن است خونریزی مغزی اتفاق افتاده باشد. این موضوع از آنجا نگران‌کننده است که فضای داخل جمجمه محدود است و خونریزی داخل آن مغز را تحت فشار قرار می‌دهد، به همین دلیل است که تا پیش از وارد شدن خون به بافت‌های مغز باید اقدامات درمانی در بیمارستان آغاز شود؛ چراکه درصورت از دست دادن زمان، خالی کردن جمجمه از خون فایده‌ای ندارد و فرد حادثه‌دیده جانش را از دست خواهد داد. در مورد 2حادثه مشابه که در آن 2دانش‌آموز به‌دلیل وارد شدن ضربه به سرشان جان باخته‌اند نیز هرچند باید بررسی دقیق‌تری صورت گیرد اما همه این موارد به‌طور کلی صادق است و اگر زودتر به بیمارستان منتقل می‌شدند شانس زیادی برای زنده ماندن داشتند. این افراد ممکن است دچار خونریزی تأخیری شده باشند که در این نوع از خونریزی نشانه‌ها بین 4 تا 6ساعت بعد از ضربه‌ خودشان را نشان می‌دهند. پس باید زمان طلایی بعد از چنین حوادثی را جدی بگیریم و با فرض اینکه ممکن است فرد حادثه‌دیده حتی با درصدی کم دچار حادثه شده باشد او را به بیمارستان منتقل کنیم یا از اورژانس کمک بخواهیم.

کلمات کلیدی:
ارسال نظر