هشدار درباره‌ی انتشار فیلم حملات تروریستی نیوزیلند / نه فیلم را ببینید و نه به اشتراک بگذارید!

خبار امروز حاکی از یک حمله‌ی تروریستی فاجعه‌بار به دو مسجد در نیوزیلند بود که منجر به مرگ و جراحت تعداد زیادی از افراد شده است. فرد تروریست به طور زنده فیلم این اقدام غیرانسانی را دراینترنت منتشر کرده است.
روان پزشک
تاریخ: 24 اسفند 1397
شناسه: 12279

اخبار امروز حاکی از یک حمله‌ی تروریستی فاجعه‌بار به دو مسجد در نیوزیلند بود که منجر به مرگ و جراحت تعداد زیادی از افراد شده است. فرد تروریست به طور زنده فیلم این اقدام غیرانسانی را دراینترنت منتشر کرده است.

خوش‌بختانه، شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام بلافاصله اقدام به حذف این فیلم‌ها و پیام‌های حمایت‌آمیز از این حمله کرده‌اند. متأسفانه و با شگفتی بسیار، برخی کانال‌های خبری و از جمله در ایران، این فیلم را بازنشر کرده‌اند و این فیلم‌ها هم‌چنان در این کانال‌ها در دست‌رس است. از مدیران این شبکه‌ها و کانال‌های خبری درخواست می‌شود از انتشار این فیلم خودداری کنند. از سایر افراد هم خواسته میشود از دیدن و بازنشر این فیلم‌ها خودداری کنند و در صورتی که در شبکه‌های اجتماعی (مانند فیس‌بوک و اینستاگرام) به آن برخوردند، آن را گزارش کنند.

امیدوارم رسانه‌ها و شبکه‌های خبری کشورمان با تدوین سیاست‌های مشخص و حرفه‌ای در خصوص انتشار تصاویر و اخبار مرتبط با این اتفاقات، حساسیت‌های بیش‌تری در این موارد داشته باشند.

مشاهده‌ی اخبار و گزارش‌های خبری شبکه‌های حرفه‌ای و بین المللی می‌تواند نمونه‌هایی از انعکاس خبری مسؤولانه و همراه با حساسیت در چنین مواردی به دست بدهد.