زمان مطالعه: 5 دقیقه

ماجرای عجیب جوانی که برای فرار از کمپ‌ترک‌اعتیاد دسته قاشق خورد

به تازگی فیلمی‌کوتاه از یک عمل جراحی عجیب در بیمارستان‌ ولی عصر(عج) تویسرکان از توابع استان همدان درشبکه های اجتماعی چرخید که مثل بمب صدا کرد؛ بیرون آوردن دسته قاشق خون آلود از شکم یک جوان.
17 مهر 1402
شناسه : 99679
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/99679
98+
بالا
به تازگی فیلمی‌کوتاه از یک عمل جراحی عجیب در بیمارستان‌ ولی عصر(عج) تویسرکان از توابع استان همدان درشبکه های اجتماعی چرخید که مثل بمب صدا کرد؛ بیرون آوردن دسته قاشق خون آلود از شکم یک جوان.

حادثه 24 - به تازگی فیلمی‌کوتاه از یک عمل جراحی عجیب در بیمارستان‌ ولی عصر(عج) تویسرکان از توابع استان همدان درشبکه های اجتماعی چرخید که مثل بمب صدا کرد؛ بیرون آوردن دسته قاشق خون آلود از شکم یک جوان.

دکتر«امیرقوتی چوشلی» جراح متخصص با همراهی«ایرج گلزاد» متخصص بیهوشی،بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) توانستند دسته قاشق فلزی نسبتا بلند و پهن را از داخل معده جوانی ۴۲ ساله بیرون بیاورند و بیمار را از درد و جانش را از مرگ نجات دهند. اما این همه ماجرا نیست؛ چراکه حادثه و علت خوردن قاشق فلزی توسط این جوان و پذیرفتن همه خطرات آن حکایت تلخی دارد که درگفت و گو با آقای جراح به آن پی بردیم.

آقای دکتر از این عمل جراحی عجیب بگویید و حال بیمار را برایمان تشریح کنید.

جوانی حدود۴۲ ساله بود که برای انجام عمل جراحی به این بیمارستان مراجعه و بستری شده بود. به گفته خود بیمار، ایشان به بهانه بیرون آمدن از کمپ ترک اعتیاد سر قاشق را شکسته و دسته قاشق_ حدود ۱۵ تا ۱۸ سانتی متر_ را خورده بود بدون اینکه فکر کند امکان دارد با این کار جانش را از دست بدهد. معمولا در این جاها که رفتار مناسبی با معتادان ندارند، مرخصی و اجازه بیرون رفتن به کسی را نمی‌دهند رخ می‌دهد.

بیمار در زمان مراجعه به بیمارستان چه وضعیتی داشت؟

معمولا این افرادکه دست به این کار می‌زند عوارض آن را می‌داند برای همین به بیمارستان مراجعه می‌کند. او چند بار دیگر هم سابقه این کار را داشته و تعریف کردکه یکبارهم برای بیرون رفتن از کمپ وایتکس خورده است؛ کاری که به مراتب خطرناک‌تر است. سوختگی شدید دارد و امکان دارد جانش را از دست بدهد.

آقای دکتر انگار این نوع عمل جراحی برای شما تازگی ندارد!

من حتی دردوران دانشجویی درهمدان و تویسرکان بارها از این قبیل عمل‌ها داشتم. بیشتر این حادثه برای آنهایی که در شرایط بسیار بد برای ترک اعتیاد هستند مثل کمپ های غیر مجاز و زیر زمینی اتفاق می‌افتد. اینها شکستن سر قاشق و خوردن دسته آن را از همدیگر یاد می‌گیرند. این جوان هم ازهم بندی خود درکمپ این روش را یادگرفته بود و البته کمی هم خوش خیالی داشت!

چرا؟

فکر می‌کرد که با آندوسکوپی، قاشق از شکمش خارج می شود و کارش دیگر به عمل جراحی نمی‌رسدکه متاسفانه امکان نداشت. آندوسکوپی فقط درچند مرکز خاص و بیمارستان خصوصی در تهران انجام می‌شود که البته هزینه سنگینی دارد تا اینکه قاشق را بیرون بیاورند. نکته جالب اینکه او بعد از بلعیدن دسته قاشق، یک پرس کامل غذا هم خورده بود!

این جوان چقدر جانش درخطر بود؟

ببینید؛ معمولا دسته قاشق ازجایی که می‌شکند تیزی و برندگی دارد نسبت به ته قاشق. وقتی این جسم تیز از مسیری که پایین می‌رود، فقط کافیست که کوچکترین بریدگی و خراشی روی مری ایجاد کند؛ پارگی مری خیلی کشنده است در حدی که مریض اگر با چند ساعت تاخیر بیمارستان برود، دیگر نمی‌توان برایش کاری کرد و جانش را از دست می‌دهد. حالا اگر هم به موقع برسد و حال عمومیش خوب باشد عمل جراحی خیلی سنگین دارد که مرگ و میر بالایی هم دارد. اگر از دریچه و مری رد شود و به معده برسد، باز رد شدنش از این محل به سایز و اندازه قاشق بستگی دارد اگر دسته قاشق عریض باشد رد نمی شود و مصیبت‌های بعدی را دارد.

جان این جوان که نجات پیدا کرد، آیا باید منتظرعوارض این عمل جراحی باشد؟

کسی که شکمش باز می‌شود حالا به هر دلیلی ریسک چسبندگی‌ها رو دارد، رودهایش به هم می‌چسبد. یعنی بعدها ممکن است به دلیل چسبندگی روده و انسداد آن دوباره زیر تیغ جراحی برود و مجبور شودکه قسمتی از آن را بردارد. فراموش نکنیم اگر خوردن دسته قاشق منجر به پارگی مری شود و چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد احتمال مرگ بیمار وجود دارد.

آیا بیمار از بیمارستان مرخص شده است؟

هنوز نه، اما با توجه به نوع عمل جراحی باید برایش بین ۱۰ روز تا دو هفته مرخصی استعلاجی بنویسم.

و سخن پایانی

باید فکری به حال کمپ‌های ترک اعتیاد غیر مجاز کرد تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

آخرین اخبار مثبت و رویدادهای شیرین را در صفحه حادثه پلاس حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر