زمان مطالعه: 6 دقیقه

بررسی حقوقی یک پرونده

طناب دار در انتظار راننده جوان ترانزیت

نیم تن مواد مخدر را آنقدر دقیق و حساب شده در بسته بندی های ماهی جاسازی کرده بودند که حتی عقل جن هم به آن نمی رسید که جاساز را پیدا کند، اما شک مأموران و بازرسی های کارشناسی آنها باعث شد پرده از راز قاچاقچیان مواد مخدر برداشته شود.اکنون راننده جوان ترانزیت با حکم سنگینی که دادگاه برایش درنظر گرفته روبه روست و باید چشم انتظار وکیل خویش باشد تا شاید فرصتی برای ادامه زندگی پیدا کند.
02 شهریور 1402
شناسه : 99099
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/99099
327+
بالا
نیم تن مواد مخدر را آنقدر دقیق و حساب شده در بسته بندی های ماهی جاسازی کرده بودند که حتی عقل جن هم به آن نمی رسید که جاساز را پیدا کند، اما شک مأموران و بازرسی های کارشناسی آنها باعث شد پرده از راز قاچاقچیان مواد مخدر برداشته شود.اکنون راننده جوان ترانزیت با حکم سنگینی که دادگاه برایش درنظر گرفته روبه روست و باید چشم انتظار وکیل خویش باشد تا شاید فرصتی برای ادامه زندگی پیدا کند.

حادثه 24 - نیم تن مواد مخدر را آنقدر دقیق و حساب شده در بسته بندی های ماهی جاسازی کرده بودند که حتی عقل جن هم به آن نمی رسید که جاساز را پیدا کند، اما شک مأموران و بازرسی های کارشناسی آنها باعث شد پرده از راز قاچاقچیان مواد مخدر برداشته شود.اکنون راننده جوان ترانزیت با حکم سنگینی که دادگاه برایش درنظر گرفته روبه روست و باید چشم انتظار وکیل خویش باشد تا شاید فرصتی برای ادامه زندگی پیدا کند.

  مدتی قبل بود که مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر به سرنخ هایی از یک باند بزرگ تزانزیت موادمخدر به کشورهای اروپایی دست پیدا کرده بودند. تحقیقات نشان می داد باند بزرگی با جاسازی مواد مخدر به صورت ترانزیت از ایران به اروپا قاچاق می کنند.

با توجه به ابعاد گسترده این پرونده، تحقیقات برای دستگیری اعضای باند ادامه پیدا کرد تا سرانجام رد یکی از خودورهای این باند در یکی از جاده های کشور زده شد. به این ترتیب تیم ویژه ای ازکارآگاهان دست به کار شدند و در جریان یک عملیات غافلگیرانه درحالی که راننده مشغول استراحت بود وی را دستگیر کردند.

با دستگیری راننده بازرسی ترانزیت برای کشف موادمخدر جاسازی شده آغاز شد. مأموران در بازرسی های اولیه خود هیچ ردی از مواد مخدرجاسازی شده به دست نیاورند اما سرانجام پس از ۳۶ ساعت تلاش مشخص شد

۵۷۶ کیلوگرم مورفین جاساز شده است.

در ادامه بررسی ها نیز مشخص شد، مواد مخدر به شیوه ای ماهرانه در بسته های یک کیلویی به صورت قالب بندی و با روکش هایی از کاربن وچسب آب بندی شده جاساز شده و به این امید که بوی تند ماهی باعث گمراهی سگ های نگهبان خواهد شد قرار است محموله مورنظر تحت عنوان مواد مخدر خالص صادراتی و ترانزیتی به هلند برسد.

اظهارات متهم پرونده

با کشف موادمخدر و دستگیری راننده که مرد جوانی است او در اظهارات خود گفت: مدتی بیکار بودم وچون گواهینامه پایه یک داشتم از طریق فضای مجازی با شخصی به نام  بهرام آشنا شدم. وقتی برای قرار کاری مراجعه کردم بهرام به من گفت یک تریلی دراختیار تو می گذاریم و چون باید سفرخارجی بروی آن را به نامت می کنیم. من هم خوشحال شدم و قبول کردم. چندین بار هم بار ماهی و دارو جابه جا کردم اما روحمم از این که داخل بار مواد مخدر جاساز شده است اطلاعی نداشت.

وی در ادامه گفت: روزی که قرار بود بار ماهی را بزنم ، تریلی چندساعتی دست بهرام بود،  به همین خاطر من از این که در بسته بندی ها مواد جاسازشده است خبری نداشتم.  

رای دادگاه

با وجود این که راننده جوان در همه اظهاراتش خود را بی گناه می دانست اما سرانجام باتوجه به شواهد ومدارک موجود رای اعلامی دادگاه بر این عنوان بود : حسب گزارش ماموران انتظامی، متوجه باندی با سرکردگی بهرام می‌شوند، که با به کارگیری افراد و در اختیار قرار دادن خودرو اقدام به توزیع گسترده مواد مخدر می‌نماید.بعد از ردیابی و پیگیری مشخص می‌شود، راننده جوان که با خودروی تریلر در جاده بوده است به  وی مشکوک شده و ماشین را مورد بازرسی قرار می‌دهند.و چون کلید این محفظه در دست راننده خودرو  می‌باشد، و راننده جوان بعد از پیدا شدن مواد مخدر اعلام می‌کند که این بار دارو است، و این یک قرینه‌ای قوی بر علم و اطلاع متهم از جاسازی مواد مخدر می‌باشد.و این که عنوان می‌کند محموله دارو می‌باشد، صرفاً جهت گمراهی ضابطین بوده و همچنین انتقال مالکیت خودرو به راننده جوان بدون پرداخت هیچ وجهی قرینه‌ای محکم برای جبران مافات توسط این راننده جوان است.و از طرفی ارتباط راننده جوان با سردسته باند حکایت از فعالیت متهم در امر توزیع مواد مخدر دارد .بنابراین ارتکاب جرم توسط متهم محرز و مشخص است و وی علاوه برضبط مواد مخدر مورفین و خودرو تریلر به نفع دولت، به مجازات اعدام نیز محکوم می‌شود.

بررسی حقوقی پرونده

مسعودجوکار درزی مدیرعامل موسسه حقوقی مجدوکیل الرعایا و حقوقدان درباره این پرونده می گوید: وقتی پرونده متهم برای دادخواهی به دست وکلای موسسه حقوقی مجدوکیل الرعایا رسید و مشخص بود که متهم محکوم به اعدام است،با این چالش روبه رو بودیم که چگونه می‌توان این فرد را از مجازات اعدام نجات داد؟ و آیا می‌شود که این مجازات لغو گردد و به جای آن مجازات دیگری را برای وی جایگزین کرد؟

وی در ادامه گفت: تلاش وکلای موسسه حقوقی مجد وکیل الرعایا برای به سرانجام رساندن این پرونده که به مرحله فرجام خواهی رسیده است ادامه دارد. اما دلیلی که باعث شد به شرح این پرونده بپردازیم، بررسی حقوقی و قضایی ترانزیت موادمخدر و مجازاتی است که قانون جمهوری اسلامی ایران برای آن درنظر گرفته است. از این رو در ادامه به جرم ترانزیت مواد مخدر و مجازات آن پرداخته ایم.

جرم ترانزیت مواد مخدر و مجازات آن

مسعودجوکار درزی مدیرعامل موسسه حقوقی مجدوکیل الرعایا در این باره گفت:  ترانزیت در لغت به معنای جابه جایی است و ترانزیت مواد مخدر دسته‌ای از قاچاق مواد مخدر و روان گردان‌های صنعتی می‌باشد، که از این طریق به داخل یا خارج از کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به این جرم را دارد، دادگاه انقلاب است و یکی از پیچیده‌ترین دعاوی کیفری به شمار می‌آید.

این حقوقدان افزود: عواملی که سبب تعیین مجازات در جرم ترانزیت مواد مخدر می‌شود:

۱-نحوه که جرم به وقوع پیوسته است۲

- شرایط مجرمان نیز در نظر گرفته می‌شود.

و عواملی که سبب تشدید مجازات این جرم می‌گردد:

۱-برای عبور دادن این ترانزیت‌ها از پوشش انسانی استفاده شود.

۲- این جرم تکرار شده باشد.

۳-در صورت عدم همکاری با پلیس جهت کشف باند مواد مخدر.

مسعودجوکار درزی گفت: یکی از عوامل مهمی که به شدت این مجازات می‌افزاید این است که از نوجوانان و جوانانی که با فریب و وعده پول ،برای پوشش جرم خود استفاده کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه مجازات ترانزیت مواد مخدر بسیار متفاوت است و با در نظر گرفتن میزان و مقدار خالص مواد مخدر مورد ترانزیت محاسبه و اندازه‌گیری می‌شود افزود: در سایت اینترنتی موسسه حقوقی مجدوکیل الرعایا به صورت مفصل درباره مجازات های انواع موادمخدر مطالبی آماده شده است.

برای آشنایی بیشتر با قانون مبارزه با مواد مخدر اینجا را بخوانید.

اعتماد به موسسه حقوقی مجد وکیل الرعایا

با توجه به موضوعی که در این گزارش به صورت مفصل به آن اشاره شد، موسسه حقوقی مجدوکیل الرعایا  با داشتن بیش از چند سال سابقه و حضور وکلای مجرب با بهترین دفاعیات و منصفانه ترین حق الوکاله دربیش از صدها پرونده حقوقی ، کیفری و…  موفقیت ویژه ای کسب نموده و به همین منظور در سال ۱۴۰۱ به عنوان برترین موسسه حقوقی کشور  انتخاب شده است، و می تواند به بهترین شیوه ممکن و مورد اعتماد، کنار شما باشد.

باید به این نکته نیز اشاره کرد ،موسسه حقوقی مجد وکیل الرعایا پنجمین تندیس سال را، به عنوان برترین موسسه حقوقی کشور در اجلاس سراسری تکریم از چهره های نامی کشور نیز، از آن خود کرده و همچنین در این اجلاس  نام و عنوان مسعودجوکار درزی به عنوان یکی از مدیران جهادی که در مسیر تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی، اقداماتی صورت داده و در قالب یک سند ملی و تاریخی منوط به کتیبه نام و نشان ماندگار به صورت رسمی ثبت شده است.

ارسال نظر