زمان مطالعه: 4 دقیقه

پشت پرده ترور سردار سلیمانی برملا شد؛ اسرائیل تلفن‌های سردار را ردگیری می‌کرد

پایگاه خبری «یاهو نیوز» گزارشی تفصیلی از عملیات شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، منتشر کرد. گزارشی که جزئیات بسیار زیادی را از عملیات و شگردهای امنیتی به کار رفته در آن عیان می‌کند که گواهی بر پیچیده بودن این عملیات دارد.
19 اردیبهشت 1400
شناسه : 75117
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/75117
420+
بالا
پایگاه خبری «یاهو نیوز» گزارشی تفصیلی از عملیات شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، منتشر کرد. گزارشی که جزئیات بسیار زیادی را از عملیات و شگردهای امنیتی به کار رفته در آن عیان می‌کند که گواهی بر پیچیده بودن این عملیات دارد.

حادثه 24 - پایگاه خبری «یاهو نیوز» گزارشی تفصیلی از عملیات شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، منتشر کرد. گزارشی که جزئیات بسیار زیادی را از عملیات و شگردهای امنیتی به کار رفته در آن عیان می‌کند که گواهی بر پیچیده بودن این عملیات دارد.

در بخشی از این گزارش و درخصوص همکاری گروه‌ها و سازمان‌های امنیتی دخیل در این عملیات آمده است که «واحد مبارزه با تروریسم (سی‌تی‌جی) کردستان عراق» در ارائه اطلاعات محلی و همچنین شناسایی سردار سلیمانی به نیروهای آمریکایی کمک می‌کردند.

در این گزارش آمده است که اولین کسی که بعد از انجام عملیات به محل حادثه رفته و عکس‌برداری کرده است یکی از نیروهای «واحد مبارزه با تروریسم (سی‌تی‌جی) کردستان عراق» بوده است. همچنین در روند اجرایی این عملیات تروریستی در فرودگاه بغداد سه گروه از نیروهای ویژه ارتش آمریکا، به نام «دلتا فورس»، حضور داشتند و تعدادی از نیروها با لباس‌های مبدل در ساختمان‌ها و خودروهای کنار جاده حضور داشتند. به غیر از گروه‌های یاد شده سه پهپاد آمریکایی هم بر فراز محل در پرواز بودند. پهپاد‌هایی که دو فروند از آنها به موشک‌های هل‌فایر مسلح بودند.

این گزارش می‌گوید که هواپیمای حامل شهید سلیمانی از مبدا دمشق، پایتخت سوریه، با چندین ساعت تاخیر در فرودگاه بغداد به زمین نشست.این گزارش می افزاید: «اسرائیلی‌ها به شماره تلفن‌های سردار سلیمانی دسترسی داشتند». به نوشته این گزارش شهید سلیمانی در ساعات پایانی پیش از پرواز از فرودگاه دمشق، سه بار شماره موبایل خود را تغییر داد با این‌حال نیروهای امنیتی اسرائیل تلفن همراه او را ردگیری کردند و به مقامات آمریکایی گزارش کردند.

این گزارش هم‌چنین در شرح لحظه شهادت سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس نوشته است هنگامی که  دو خودرو حامل سردار سلیمانی و همراهانش وارد منطقه مورد نظر شدند، یکی از پهپادها دو موشک به سمت خودروی حامل سردار سلیمانی شلیک می کند در این لحظه راننده خودرو دوم که بر شدت سرعت اتومبیل افزوده اما پس از حدود صد متر، نیروهای آمریکایی به سمت این خودرو تیراندازی کردند و موشک دیگری از سوی پهپادها نیز به سمت خودروی دوم شلیک شده است.

در این گزارش تاکید شده که تصمیم به شهادت سردار سلیمانی یکی از مهم‌ترین تصمیمات سیاست خارجی دولت ترامپ بوده است. بخش‌های زیادی از این گزارش درباره روند تصمیم‌گیری درباره اجرای این عملیات است؛ از جمله مذاکرات و بحث‌های طولانی مقامات امنیتی و نظامی در دولت آمریکا.

به نوشته یاهو‌نیوز، پس از خروج آمریکا از توافقنامه برجام فهرستی از فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران تهییه می‌شود تا علیه آنها اقدامی صورت گیرد که در راس آنها نام سردار سلیمانی بوده است. در آن زمان مایک‌ پمپئو وزیر امور خارجه در دولت دونالد ترامپ بر اجرایی شدن عملیات شهادت سردار سلیمانی تاکید داشته است اما پنتاگون با این کار به دلیل تبعات احتمالی بعد از آن موافقت نمی‌کرده است.

ویکتوریا کوتس، معاون وقت مشاور امنیت ملی کاخ سفید، که در این گزارش به شرح برخی جزئیات این عملیات پرداخته است در بخشی از گفتگو می‌گوید: «مایک پومپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا، آن شب در پنتاگون بود و دونالد ترامپ نیز در عمارت «مار ئه لاگو» در پام‌بیچ فلوریدا حضور داشت.»

سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهندس المهدی، از فرماندهان میدانی حشد شعبی به همراه چند نفر از همراهان شان دی‌ماه سال ۱۳۹۸ در عملیاتی تروریستی به دست نیروهای آمریکایی به شهادت رسیدند.

ارسال نظر