زمان مطالعه: 12 دقیقه

حرف های شگفت انگیز پزشکی که از کرونا نجات یافت

یکی از پزشکان حاذق خراسان جنوبی که همه او را با تعداد اعمال جراحی و خستگی‌ناپذیری‌اش می‌شناسند، در مسیر درمان بیماران در بیمارستان به کرونا مبتلا شده و توصیه‌هایی دارد که شنیدنش خالی از لطف نیست.
26 مرداد 1399
شناسه : 56056
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/56056
509+
بالا
یکی از پزشکان حاذق خراسان جنوبی که همه او را با تعداد اعمال جراحی و خستگی‌ناپذیری‌اش می‌شناسند، در مسیر درمان بیماران در بیمارستان به کرونا مبتلا شده و توصیه‌هایی دارد که شنیدنش خالی از لطف نیست.

یکی از پزشکان حاذق خراسان جنوبی که همه او را با تعداد اعمال جراحی و خستگی‌ناپذیری‌اش می‌شناسند، در مسیر درمان بیماران در بیمارستان به کرونا مبتلا شده و توصیه‌هایی دارد که شنیدنش خالی از لطف نیست.

بیماری کرونا چند ماهی است هم نشین زندگی‌هایمان شده و گویا از چنگال آن راه فراری نیست. بیماری که زن و مرد و پیر و جوان و حتی دکتر نیز نمی‌شناسد.

کاظم قائمی، استاد تمام جراحی مغز و اعصاب دانشگاه و بنیانگذار این رشته در شرق کشور از سال ۱۳۷۵ یکی از صد‌ها پزشکی است که به این بیماری مبتلا شده است.

سرفه‌های گاه و بی گاهش حکایت از ویروسی دارد که چند هفته‌ای است در جانش نفوذ و او را که پزشکی فعال بوده و روزانه چندین عمل جراحی را بدون خستگی انجام می‌داد، خانه‌نشین کرده است.

حکایت روز‌های سخت کادر درمان

وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمان در چند ماهه گذشته زحمات بسیاری را متحمل شدند که جای قدردانی دارد.

وی با تسلیت درگذشت شهادت گونه مدافعان سلامت، افزود: این روز‌ها همکاران علوم پزشکی روز‌های سختی را می‌گذرانند.

این پزشک از سابقه خدمتی‌اش گفت و بیان کرد: بعد از اینکه منصب ریاست دانشگاه را به خاطر آموزش بخش‌های تخصصی کنار گذاشتم، در بیمارستان رازی مشغول به فعالیت شدم.

قائمی ادامه داد: روزانه عمل‌های جراحی بسیاری را انجام می‌دادم به گونه‌ای که در بازدید هیئت بورد از تنوع اعمال جراحی مغز و ستون فقرات حیرت کردند.

نمی‌توانستم مردم و دردهایشان را تنها بگذارم

 وی با بیان اینکه با انجام اعمال مختلف کوشیدم هرچه در توان دارم به صورت تجربی، علمی و عملی به دانشجویان از نقاط مختلف کشور منتقل کنم، افزود: از اسفندماه سال گذشته که آغاز شیوع کرونا در کشور بود باتوجه به نیاز استان و نیاز مردم منطقه مانند تمام پزشکان دیگر همچون گذشته به فعالیت‌هایم ادامه دادم.

رییس نظام پزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر کادر درمان در زمان شیوع کرونا کار خود را تعطیل کنند به مردم ظلم مضاعف می‌شود؛ بنابراین با توکل بر خدا هر روز اعمال جراحی مختلفی انجام دادم و بعدازظهر‌ها نیز در مطب پذیرای مردمی بودم که از اقصی نقاط ایران به امید شفا به بیرجند آمده بودند؛ من نمی‌توانستم مردم را تنها بگذارم.

قائمی از بیماری جهان گیر کرونا گفت و ادامه داد: بیماری کرونا یک بیماری پاندمیک است که جهان را در برگرفته و باید با این بیماری کنار آییم و آن را بپذیریم، بنده از روز‌های اول شیوع کرونا به مسئولان گفتم که نباید این بیماری را ساده گرفت چراکه با صور مختلف بین مردم مدت‌ها وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه وظیفه ما به عنوان مدیران اجرایی سیستم این است که به خوبی این فضا را مدیریت کنیم، افزود: چه خوب بود که مراقبت‌های ویژه از بیماران کرونایی تنها در بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند انجام می‌شد و بقیه بیماران این بیمارستان به مراکز درمانی دیگر منتقل می‌شدند تا تنها یک بیمارستان درگیر این بیماری بود.

وقتی در اتاق عمل کرونا را حس کردم

این فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب اظهار کرد: در حال عمل جراحی تومور مغز در بیمارستان رازی بیرجند بودم که سرفه‌های خشک و بی حالی‌ام ذهنم را به سمت کرونا برد.

قائمی ادامه داد: باتوجه به اینکه بعضی از پرنسل کادر درمان نیز در آن چند هفته مبتلا شده بودند، حدس زدم که بنده نیز به این بیماری مبتلا شده‌ام، تا اینکه سی تی اسکن ریه را در بیمارستان رازی بیرجند انجام دادم.

وی بیان کرد: در این سی تی اسکن مشخص شد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد یک لوب از ریه‌ام درگیر این ویروس شده که با تشخیص آن تصمیم به قرنطینه گرفتم.

استاد تمام جراحی مغز و اعصاب دانشگاه با اشاره به روز‌هایی که در خانه استراحت کامل داشت، افزود: استراحت، ماندن در خانه و تغذیه سالم، بهترین راهکار‌های مقابله با این بیماری است.

قائمی ادامه داد: از روز پنجم بیماری احساس بهتری کردم و تنگی نفسم کمتر شد، اما همچنان درد‌های عضلانی ادامه داشت، اما با رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه در منزل توانستم بر این بیماری فائق آیم.

هنوز در پیچ اول کوچه این بیماری هستیم

وی افزود: هنوز در پیچ اول کوچه این بیماری هستیم و راهی جز رعایت نکات بهداشتی نداریم و این امر جز با همراهی و آگاهی مردم امکان‌پذیر نیست.

این پزشک بیان کرد: واقعیت این است که بسیار زود احساس کردیم بر کرونا پیروز شدیم و یک باور مثبت کاذب بین مردم ایجاد شد و همین امر باعث رشد این بیماری و سیر صعودی ابتلا شد.

ساده بگیریم؛ ساده می‌بازیم

قائمی از مردم خواست به طور جدی حضور در مراکز پرجمعیت و عروسی و عزا را تعطیل کنند که امیدواریم با همراهی مردم بتوانیم این اپیدمی را پشت سر گذاریم.

وی با بیان اینکه عامل عمده انتشار ویروس این جلسات و دورهمی‌ها است، افزود: لازم است سخت گیری‌های ابتدای شیوع این بیماری ادامه یابد و اگر این سخت‌گیری‌ها انجام پذیرد، این بیماری غیرقابل علاج نیست.

این فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب بیان کرد: اگر کسی گرفتار این بیماری شد، نباید نگران باشد و باید حتی‌الامکان بدون مراجعه به بیمارستان و با رعایت اصول مراقبتی در منزل استراحت کند تا بهبود یابد و پس از بهبود نیز نکات بهداشتی را باید کاملا رعایت کند.

قائمی اظهار کرد: توصیه‌های طب سنتی نیز در این زمان و استفاده از گیاهان دارویی و محلی نیز در بهبود این بیماری موثر خواهد بود.

وی افزود: اگر درصد اکسیژن خون عددی بیش از ۹۲ را نشان داد، نباید در بیمارستان بستری شد و اگر کمتر از ۹۱ بود در آن زمان باید به فکر بستری شدن افتاد.

اقدامات تاثیرگذار سال‌های گذشته و عبور از پیچ فعلی کرونا

این پزشک با اشاره به اینکه در زمان وزارت دکتر قاضی زاده هاشمی تجهیزات بسیاری به استان وارد شد، تصریح کرد: در طول چهار سال تعداد تخت‌های بیمارستانی از ۷۰۰ تخت به حدود ۱۳۰۰ تخت رسید.

قائمی با اشاره به رشد ۳ تا ۴ برابری تخت‌های ویژه استان در طی این مدت، اظهار کرد: اقدامات پایه‌ای و با دید باز در اقصی نقاط کشور در زمان وزارت ایشان، تاثیر بسیاری در کنترل اپیدمی کرونا در این زمان دارد، در غیر این صورت مشخص نبود تکلیف مردم این استان در مواجهه با این بیماری چه بود.

وی بیان کرد: زحمات استاندار خراسان جنوبی برای پیگیری دلسوزانه مشکلات مردم نیز بر کسی پوشیده نیست و امیدواریم با توجه به نگاه توسعه‌ای استاندار، همچون گذشته حمایت‌ها از دانشگاه علوم پزشکی ادامه یابد.

این فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب با قدردانی از زحمات اصحاب رسانه که در مدت شیوع کرونا در حوزه اطلاع رسانی اخبار و آگاه‌سازی جامعه و همراهی با دانشگاه طی این مدت، اظهار کرد: هیئت مدیره نظام پزشکی نیز همواره در جلسات مختلف یک دست و یک صدا وارد عمل شدند و تصمیمات شایسته‌ای اخذ کردند.

قائمی یادآور شد: امیدوارم با همراهی مردم در کنار زحمات کادر درمان به زودی بر این بیماری فائق آییم.

این پزشک از روز‌های نبردش با این بیماری سخت گفت و توصیه‌هایی داشت که می‌تواند راهگشای همه ما باشد، توصیه‌هایی که با عمل به آن‌ها دوباره خود جانی تازه گرفت و همچون گذشته توانست فعال‌ترین پزشک جراح استان باشد. بیماران و اتاق‌های عمل انتظارش را می‌کشیدند و او اکنون از چنگال این بیماری رسته و باز هم با رعایت اصول بهداشتی کار درمانی‌اش را آغاز می‌کند.

ارسال نظر