زمان مطالعه: 8 دقیقه

قهرمان کاراته جان داد و جان بخشید

پسر کاراته‌کا و قهرمانی که زیر ‏قفسه کتاب‌هایش جان داده بود توانست جان هم ببخشد. او که در ورزش سابقه درخشانی ‏داشت توانسته بود مدال‌های زیادی را کسب کند؛ اما روزی در خانه، قفسه کتاب‌‏هایش روی سرش ریخت و دچار مرگ مغزی شد. درنهایت هم توانست بعد از ‏مرگش به چند نفر زندگی ببخشد.
21 اسفند 1398
شناسه : 30122
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/30122
873+
بالا
پسر کاراته‌کا و قهرمانی که زیر ‏قفسه کتاب‌هایش جان داده بود توانست جان هم ببخشد. او که در ورزش سابقه درخشانی ‏داشت توانسته بود مدال‌های زیادی را کسب کند؛ اما روزی در خانه، قفسه کتاب‌‏هایش روی سرش ریخت و دچار مرگ مغزی شد. درنهایت هم توانست بعد از ‏مرگش به چند نفر زندگی ببخشد.

حادثه 24 - پسر کاراته‌کا و قهرمانی که زیر ‏قفسه کتاب‌هایش جان داده بود توانست جان هم ببخشد. او که در ورزش سابقه درخشانی ‏داشت توانسته بود مدال‌های زیادی را کسب کند؛ اما روزی در خانه، قفسه کتاب‌‏هایش روی سرش ریخت و دچار مرگ مغزی شد. درنهایت هم توانست بعد از ‏مرگش به چند نفر زندگی ببخشد.

چند روز پیش بود که اتفاق تلخ رخ داد. مجتبی در اتاق خانه‌شان در بهشهر ‏مازندران بود. خانواده‌اش هم در سالن نشسته بودند. فضای خانه مانند هر روز ‏دیگری غرق در روزمرگی‌های خودش بود. ناگهان صدای فروریختن قفسه‌های ‏کتابخانه اعضای خانواده را در اتاق مجتبی جمع کرد. مجتبی زیر قفسه‌های سقوط ‏کرده کتابخانه، آخرین تصویر خودش را به اعضای خانواده نشان می‌داد. خانواده‌اش ‏از دیدن این صحنه شوکه شده بودند. قفسه‌ها و کتاب‌ها یکی پس از دیگری روی سر ‏مجتبی ریخت  و مرگ او از میان کتاب‌هایش به سراغش آمد. در ابتدا کسی ‏نمی‌توانست تصور کند قفسه‌ کتاب‌هایی که روزگاری دلمشغولی مجتبی بود، در ‏نهایت زندگی را از او خواهد گرفت و علت مرگ او خواهد شد. بلافاصله مجتبی به ‏بیمارستان منتقل شد، اما تلاش پزشکان فایده‌ای نداشت. این پسر جوان دچار مرگ ‏مغزی شده بود. سید مجتبی دژپسند سی‌وهفت ساله، کاراته‌کا در دسته سنگین وزن، ‏اسطوره ایران و جهان بود. او مدال طلای مسابقات جهانی شورین کمپو در کشور تایلند ‏را کسب کرده و برادرزاده دکتر فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی بود. اما در ‏حادثه سقوط قفسه‌های کتابخانه دچار مرگ مغزی شد. بعد از این سانحه، مجتبی را به ‏مرکز درمانی ابن‌سینا منتقل کردند و درنهایت با تلاش‌های کادر بیمارستان سینا در ‏تهران، خانواده‌اش تصمیم نهایی را گرفتند. اعضای بدن مجتبی به بیماران نیازمند ‏اهدا و روز هجدهم اسفندماه مجتبی در مازندران به خاک سپرده شد. همه او را با خنده‌ها ‏و روحیه لطیفش می‌شناختند اما حالا مازندران و مردمان آن تنها خاطرات او و ‏نفس‌هایی که به دیگران بخشید را به یاد دارند.

ابراهیم دژپسند برادر بزرگ مجتبی دژپسند درباره تصمیم خانواده برای اهدای ‏عضو او گفت: «رفتن مجتبی اتفاقی دردناک بود. هنوز هم باورمان ‏نمی‌شود که او را از دست داده‌ایم. پسر قهرمانی که برای آینده‌اش رویاهای زیادی ‏در سر داشت. البته مجتبی از قبل فشار خون داشت و شب قبل از حادثه هم به پزشک ‏مراجعه کرده بود اما قبول نکرد بستری شود. روزی که این اتفاق افتاد، او مانند ‏روزهای دیگر مشغول تمیز کردن و سرگرم شدن با قفسه‌های کتابخانه بود اما ناگهان ‏کتابخانه روی سرش سقوط کرد. اول فکر کردیم به کتف او آسیب رسیده اما سقوط ‏قفسه‌ها به مغز او فشار آورده بود و ابتدا به سکته و درنهایت به مرگ مغزی دچار ‏شد‎.»

بعد از این حادثه تیم پزشکی تلاش زیادی برای نجات جان مجتبی کرد. همه دست به ‏کار شدند. پزشکان حتی در فضای مجازی هم درحال تصمیم‌گیری بودند. ابتدا با ‏تصمیم پزشکان قرار بود لخته خون با سرنگ از مغز او خارج شود اما به این ‏نتیجه رسیدند که با این اقدام مجتبی جان سالم به در نخواهد برد. درنهایت دیگر ‏امیدی برای زنده ماندن مجتبی نبود و تلاش فایده‌ای نداشت: «وقتی این خبر را ‏شنیدیم دکترها با ما صحبت کردند. تصمیم سختی بود اما سرانجام این تصمیم گرفته ‏شد. چون ما به سابقه ایثارگری مجتبی نگاه کردیم چرا که او در زندگی همیشه کمک ‏کننده دیگران بود. او یک قهرمان واقعی بود و بعد از مرگش هم این مهربانی را از ‏دیگران دریغ نکرد. ما هم هر کاری از دست‌مان برمی‌آمد انجام دادیم. جسم مهم ‏نیست. مهم روح است که مجتبی این روح ایثارگری و فداکاری را داشت. تا وقتی ‏زنده بود سفره‌اش برای همه پهن بود و وقتی هم که رفت تنها نرفت. مجتبی به چندین ‏نفر زندگی و حیات دوباره بخشید‎.»

حساسیت‌ها به دلیل وجود ویروس کرونا بسیار بالا بود، برای همین این عمل اهدا باید ‏با بررسی‌ها و آزمایشات بیشتری انجام می‌شد. این عمل یک عمل ساده نبود، ‏بنابراین آزمایشات و تست‌ها انجام شد: «خوشبختانه تست منفی اعلام و اهدای ‏عضو به دور از مشکلات انجام شد. هنوز پرونده پزشکی در اختیار ما نیست تا بدانیم ‏ جزئیات اهدای عضو چگونه است و به چند نفر اهدا شده اما می‌دانیم که الان ‏نفسی با رفتن مجتبی زنده است. در این میان تیم پزشکی و همچنین دژپسند که ‏عموی ایشان بودند برای این کار زحمت‌های زیادی کشیدند و خوشبختانه به خوبی ‏انجام شد. جود و بخشش درون مجتبی وجود داشت و با کلام یاعلی هم که آخرین کلام ‏او بود از دنیا رفت. این قصه سرنوشت مجتبی بود که با بخشش به پایان رسید.»

وزیر اقتصاد هم در پی این حادثه گفت: «به دلیل فراگیری و شیوع ‏ویروس کرونا در کشور به‌ویژه حاد بودن این موضوع در استان مازندران، هیچ مراسم و ختمی ‏برگزار نمی‌شود. از مردم عزیز درخواست می‌کنم برای این جوان تازه در گذشته که ‏زندگی دوباره به چند انسان دیگر بخشید از خداوند طلب مغفرت کنند و برای شادی ‏روحش فاتحه‌ای همراه باکلام الله مجید قرائت کنند‎.»

دکتر ساناز دهقانی، رئیس واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینا نیز درباره ‏این اتفاق به «شهروند» گفت: «با توجه به اعلام رضایت اولیای دم، بیمار مرگ ‏مغزی به بیمارستان سینا منتقل و با تلاش تیم پزشکی کبد بیمار مرگ مغزی به ‏بیمار نیازمند اهدا شد.»‏

ارسال نظر