زمان مطالعه: 7 دقیقه

محاکمه متهمان سقوط مرگبار اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات در دادگاه تجدید نظر

14‌ماه پس از واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات در محوطه این دانشگاه که موجب جان باختن 10نفر و مصدومیت 28نفر دیگر شد پرونده این حادثه با اعتراض متهمان به دادگاه تجدید نظر فرستاده شد و صبح دیروز متهمان بار دیگر به دفاع از خود پرداختند.
13 اسفند 1398
شناسه : 29953
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/29953
795+
بالا
14‌ماه پس از واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات در محوطه این دانشگاه که موجب جان باختن 10نفر و مصدومیت 28نفر دیگر شد پرونده این حادثه با اعتراض متهمان به دادگاه تجدید نظر فرستاده شد و صبح دیروز متهمان بار دیگر به دفاع از خود پرداختند.

حادثه 24 - 14‌ماه پس از واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات در محوطه این دانشگاه که موجب جان باختن 10نفر و مصدومیت 28نفر دیگر شد پرونده این حادثه با اعتراض متهمان به دادگاه تجدید نظر فرستاده شد و صبح دیروز متهمان بار دیگر به دفاع از خود پرداختند.

روز ۴ دی‌ماه سال گذشته حادثه هولناکی در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در غرب تهران اتفاق افتاد. جمعی از دانشجویان سوار بر اتوبوس داخلی دانشگاه به سوی در خروجی در حرکت بودند که در بخشی از مسیر که شیب تند و پیچ خطرناکی دارد ناگهان کنترل اتوبوس از دست راننده خارج شد. در شرایطی که اتوبوس حدود 40سرنشین داشت راننده تلاش کرد اتوبوس را متوقف کند، اما تلاش او نتیجه‌ای نداشت و اتوبوس پس از انحراف از جاده وارد فضای سبز و واژگون شد. در این حادثه ۱۰نفر از سرنشینان اتوبوس جان خود را از دست دادند و ۲۸نفر دیگر به‌شدت مصدوم شدند.

این حادثه به قدری هولناک بود که تا چند روز در صدر اخبار قرار داشت و موجب جریحه‌دار شدن افکارعمومی شد. در این شرایط بود که رسیدگی سریع به این پرونده و برخورد با مقصران در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت. با آغاز بررسی‌های قضایی در مجتمع قضایی کارکنان دولت پیمانکار و رئیس دانشگاه به‌عنوان متهمان پرونده معرفی شدند و تحقیقات از آنان آغاز شد. بررسی‌های اولیه خیلی زود به نتیجه رسید و چند‌ماه قبل متهمان در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضایی کارکنان دولت، به ریاست قاضی عالیشاه محاکمه و محکوم شدند.

براساس رأی دادگاه رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات و پیمانکار هر دو به تحمل ۳سال حبس محکوم شدند. همچنین شرکت پیمانکار حمل‌ونقل داخلی دانشگاه، برای همیشه از عقد قرارداد برای نقل ‌و انتقالات داخلی مراکز آموزشی، نظامی، فرهنگی و فضاهای عمومی منع شد. از سوی دیگر، دانشگاه نیز موظف شد تا ۵سال قراردادهای حمل‌ونقل را با تأیید نماینده دادستان کل کشور و شهرداری انجام دهد.

صدور این رأی با اعتراض طرفین پرونده مواجه شد. از یک سو محکومان که خود را بی‌گناه می‌دانستند به رأی اعتراض کردند و از سوی دیگر حسام‌الدین نواب صفوی وکیل مدافع خانواده‌های قربانیان نیز معتقد بود به‌دلیل تعدد ارتکاب جرم از سوی محکومان باید برای آنها مجازات‌های جداگانه درنظر گرفته شود. در این شرایط بود که پرونده به دادگاه تجدید نظر فرستاده شد و روی میز قضات شعبه 69 قرار گرفت.

صبح دیروز طبق آنچه از قبل اعلام شده بود رسیدگی به این پرونده از ساعت 10صبح آغاز شد. در این جلسه که اولیای دم قربانیان، مصدومان حادثه و متهمان حضور داشتند بعد از اعلام رسمیت دادگاه ابتدا متهم ردیف اول در جایگاه ایستاد و در دفاع از خود گفت: من در این حادثه خودم را مقصر نمی‌دانم و تقصیر اصلی به‌عهده پیمانکار و راننده اتوبوس بوده است. این اظهارات موجب ناراحتی خانواده‌های داغدار شد و برای دقایقی جو دادگاه را تحت‌تأثیر قرار داد. در ادامه وکلای مدافع وی به دفاع از او پرداختند و همه تلاش خود را  برای اثبات بی‌گناهی وی انجام دادند.

در ادامه این جلسه پیمانکار در دفاع از خودش گفت: در محل وقوع حادثه یک قطعه بتونی در ابعاد 4متر در 4متر و با ارتفاع 40سانتی متر قرار داشت که مربوط به پیمانکار آب بود که دانشگاه پول آن پیمانکار را نداده و این قطعه آنجا باقی مانده بود. اگر آن زمان این قطعه آنجا نبود قطعا آسیب کمتری به اتوبوس وارد می‌شد و دانشجویان کمتری آسیب می‌دیدند. دانشگاه با نپرداختن حق و حقوق پیمانکار آب سبب شد که این حادثه شدت بیشتری داشته باشد و این فاجعه به بار آید.

با پایان دفاعیات پیمانکار ختم جلسه اعلام و قرار شد در جلسه دیگری به اظهارات شاکیان و وکیل مدافع‌شان پرداخته شود.

حسام الدین نواب صفوی، وکیل مدافع خانواده قربانیان در این‌باره گفت: از نظر ما حکمی که برای متهمان درنظر گرفته شده حداقلی است و ما به تعلیق بخش‌هایی از حکم اعتراض داریم. همچنین با توجه به تعدد ارتکاب جرم از سوی متهم ردیف اول باید برای هر عنوان مجرمانه مجازات درنظر گرفته شود که از طرف خانواده‌ها به این حکم اعتراض داریم و امیدواریم در دادگاه تجدید نظر به این اعتراض رسیدگی شود و حق به حقدار رسیده و خون قربانیان حادثه پایمال نشود.

ارسال نظر