زمان مطالعه: 4 دقیقه

واکنش سازمان هواپیمایی به فایل صوتی منتشرشده در اوکراین

به دنبال انتشار فایل صوتی از سوی تلویزیون اوکراین که ادعا می‌شد مربوط به زمان سقوط هواپیمای این کشور در ایران است، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور به این خبر واکنش نشان داد و گفت درباره جزئیات ماجرا چیزی نمی تواند بگوید.
15 بهمن 1398
شناسه : 29187
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/29187
696+
بالا
به دنبال انتشار فایل صوتی از سوی تلویزیون اوکراین که ادعا می‌شد مربوط به زمان سقوط هواپیمای این کشور در ایران است، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور به این خبر واکنش نشان داد و گفت درباره جزئیات ماجرا چیزی نمی تواند بگوید.

حادثه 24 - به دنبال انتشار فایل صوتی از سوی تلویزیون اوکراین که ادعا می‌شد مربوط به زمان سقوط هواپیمای این کشور در ایران است، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور به این خبر واکنش نشان داد و گفت درباره جزئیات ماجرا چیزی نمی تواند بگوید.

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور درباره صحت این فایل صوتی که گفته شده مربوط به گفت‌وگوی خلبان پرواز «آسمان» با برج مراقبت فرودگاه امام خمینی(ره) است، گفت: من نمی‌توانم الآن چیزی بگویم، اطلاعاتم کافی نیست.

وی البته گفت: من تکذیب نمی‌کنم، بلکه اطلاعاتم کافی نیست و نمی‌خواهم مصاحبه کنم.

جعفرزاده همین‌طور توضیحی هم راجع به صحبت‌های رضایی‌فر، مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشور که این فایل را محرمانه خوانده بود، ارائه نکرد و گفت که باید از خود آنها این مسئله را جویا شد. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت شاید در فرصت دیگری در این باره صحبت کند.

یک رسانه اوکراینی شامگاه یکشنبه ۱۳ بهمن اقدام به انتشار یک فایل صوتی کرده که مدعی است مربوط به مکالمه برج مراقبت فرودگاه امام خمینی(ره) با یک خلبان پرواز تهران-شیراز است و در لحظه اصابت موشک ضبط شده است. از محتوای این مکالمه چنین برمی‌آید که زمان آن مربوط به لحظاتی است که هواپیمای تهران-کیف از باند فرودگاه پرواز کرده و هواپیمای تهران-شیراز در حال انجام اجازه فرود از برج مراقبت است. از همین رو فایل صوتی یادشده دربردارنده گفت‌وگویی تقاطعی از برج مراقبت با خلبان پرواز  ۳۷۶۸ شرکت آسمان (شیراز – تهران) است. در این مکالمات، خلبان پرواز شیراز-تهران اظهار می‌کند که شاهد حرکت نوری شبیه موشک از شرق و بعد نوری انفجاری شده است.

پیش‌تر سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه‌ای به دلیل «انتشار اخبار غیرواقعی سقوط هواپیمای اوکراینی از همه مردم عذرخواهی کرده» و نوشته بود: «ما تحت هیچ فشار و توصیه‌ای برای کتمان واقعیت نبوده‌ایم و هیچ نیتی برای پنهان کردن واقعیت نداشته‌ایم. ما اطلاعاتی که در اختیار و به آن باور داشتیم را منتشر کردیم و از بابت اشتباه بودن آن متأسفیم.»

حالا با انتشار این فایل صوتی و تأیید تلویحی آن از سوی مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، این پرسش مطرح شده که آیا ممکن است این مکالمه از مسوولان برج مراقبت به مقامات بالاتر مانند سازمان هواپیمایی کشوری و... نرسیده باشد؟ در این صورت چه نهادی توانسته تا این حد در بدنه یک سازمان دولتی نفوذ کند؟ یا اینکه برعکس مسوولان خبر داشتند و اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

این در حالی است که مدیرکل بررسی سوانح هوایی پس از آن که رئیس سازمان هوافضای سپاه شلیک موشک به هواپیما را در روز شنبه ۲۱ دی ماه تأیید کرد، گفته بود: شخصاً به‌عنوان مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشور، این موضوع را هفت صبح امروز از طریق شبکه خبر صداوسیما متوجه شدم. وی گفته بود: وقتی به ما اطلاعاتی ندادند، نمی‌دانستیم چه اتفاقی افتاده و من وقتی این اطلاعات را در اختیار ندارم چگونه باید از آن خبر داشته باشم؟

ارسال نظر