زمان مطالعه: 10 دقیقه

جزئیات فرماندهی سردار سلیمانی در عملیات علیه تروریست / او کابوس داعش بود

جان مگ وایر، افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، درباره نبرد القصیر در سوریه که منجر به بازپس‌گیری شهر استراتژیک القصیر توسط ارتش سوریه شد، گفته بود: «این سردار سلیمانی بود که مستقیما عملیات را فرماندهی می‌کرد و آن «پیروزی بزرگ» را رقم زد.

اصغر صوفی

روزنامه نگار

14 دی 1398
شناسه : 28286
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/28286
6426+
بالا
مگ وایر، افسر سابق سی‌آی‌ای در اظهاراتی رشک آور می‌گوید: «آن آدم رده‌پایینی که ۲۵سالش است و بدون جلیقه ضدگلوله دارد در یک گروه شبه‌نظامی می‌جنگد، چگونه ممکن است انگیزه نگیرد و عملکرد خوبی نداشته باشد وقتی می‌بیند رئیسش که هم‌سن پدربزرگش است با یک پیراهن دارد در میدان جنگ و در میان شلیک گلوله‌ها قدم می‌زند. این کار یک پیام الهام‌بخش برای آن سرباز است که ترس در وجود این آدم وجود ندارد و ما هم باید همین‌گونه باشیم.»
جان مگ وایر، افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، درباره نبرد القصیر در سوریه که منجر به بازپس‌گیری شهر استراتژیک القصیر توسط ارتش سوریه شد، گفته بود: «این سردار سلیمانی بود که مستقیما عملیات را فرماندهی می‌کرد و آن «پیروزی بزرگ» را رقم زد.

حادثه 24 - همگی از دوست و دشمن بر شخصیت ضدتروریستی و به‌ویژه نقش محوری شهید قاسم سلیمانی در شکست داعش معترف بوده و هستند. با این حال دشمنان سردار از نقش‌آفرینی او در مقابله با تروریست‌های دست‌ساخته خود دل خوشی نداشتند. آنها داعش را نساخته بودند که افتخار نابودی‌اش نصیب سردار ایرانی باشد. اما برنامه‌های دشمن چنان‌که طراحی شده بود پیش نرفت. از روزی که داعش از سوریه و سپس از عراق سر برآورد، سردار سلیمانی به همراه همرزمانش بیرق مبارزه با این پدیده شوم هزاره سوم را برافراشته کردند تا روزی که آخرین سرباز داعش را به هلاکت رسانده و اعلام پیروزی کردند.

با ظهور داعش در سوریه، شهرها و روستاهای این کشور به جز دمشق به‌عنوان پایتخت و چند منطقه لاذقیه و طرطوس یکی پس از دیگری سقوط کرده و به کنترل داعش درآمد. در یک برش زمانی، بیش از نیمی از خاک سوریه در کنترل داعش بود. در همین حال، داعش در سودای گسترش قلمروی خود از مرزهای سوریه گذشت و وارد عراق شد. در زمان اندکی موصل سقوط کرد و داعش تا عمق خاک عراق و تا فلوجه، تکریت، سامرا و حتی به مرزهای ایران رسید. علاوه بر دمشق، اربیل و بغداد نیز در معرض تصرفات و کشتارهای وحشیانه و بی‌وقفه داعش قرار گرفتند.

در اینجا بود که سپاه قدس به فرماندهی سردار شهید قاسم سلیمانی و مجموعه نیروهای مقاومت در منطقه با اقدامات مستشاری و میدانی مانع از سقوط کامل سوریه و عراق توسط شیطانی‌ترین گروه تروریستی جهان شدند. مقامات عراق و اقلیم کردستان عراق و نیز مقامات سوریه بارها و بارها به نقش ایران و سردار سلیمانی در جلوگیری از سقوط اربیل، بغداد و دمشق اذعان کرده‌اند. در شکل‌دهی و مدیریت جبهه مقاومت متشکل از پاسداران انقلاب اسلامی، حزب‌الله لبنان، رزمندگان افغانستانی فاطمیون، پاکستانی زینبیون و عراقی حیدریون و سپس حشدالشعبی عراق، نقش سردار شهید ایرانی بی‌همتا بود. تصاویر حضور میدانی یک مرد میانسال با لباس‌های خاکی و بی‌آلایش و بدون هیچ‌گونه درجه و علائم نظامی در میانه و دوشادوش سربازان مقاومت از ملیت‌های مختلف امروز ماندگار است. این تصویر نماد و حضور سردار سلیمانی در خطوط مقدم مبارزه با داعش بود. تکرار این تصاویر داعش را به پایان خود نزدیک کرده بود. با به‌دست گرفتن ابتکار عمل توسط نیروهای مقاومت ورق مبارزه برگشته و سلسله شکست‌های داعش در میادین نبرد آغاز شده بود.

وعده صادق سردار

در میانه پیشروی‌های نیروهای مقاومت علیه داعش در سوریه و عراق بود که تصاویر یک واقعه دردناک در یکی از جبهه‌ها همه را متأثر کرد؛ عملیات غافلگیرانه داعش علیه یکی از پایگاه‌های مقاومت در منطقه التنف در شرق سوریه و نزدیک مرز عراق به شهادت تعدادی از مستشاران ایرانی و اسارت یکی از آنها به نام محسن حججی منجر شد. انتشار تصاویر اسارت شهید حججی و صحنه‌های شهادت او، ایران را به سوگ نشاند.

در این شرایط تنها وعده حاج قاسم بود که می‌توانست به دل‌ها تسکین دهد و امیدها برای انتقام از داعش را زنده نگه دارد؛ سلیمانی خطاب به پیکر شهید حججی وعده داد که کمتر از 3‌ماه دیگر انتقامش را از داعش بستاند و پایان داعش را در این کره خاکی اعلام کند. سردار بر عهد خود با سربازش صادق ماند. سردار سلیمانی 30شهریور‌ماه سال 96در یک سخنرانی در شهر لنگرود گفت: «ما ضربات خودمان را قاطعانه و بدون وقفه ادامه خواهیم داد. برای اینکه 3‌ماه را به 2‌ماه تبدیل کنیم تا این شجره خبیثه و این غده سرطانی خطرناک ساخته شده به‌دست آمریکا و اسرائیل را ریشه‌کن کنیم و جشن آن را در ایران و در بین همه‌ منطقه اعلام خواهیم کرد.»

وعده سردار برای نابودی کامل داعش در عملیات آزادسازی ابوکمال سوریه، آخرین شهر تحت اشغال داعش در سوریه و عراق محقق شد و پایان کاملی بر 6سال جنایات داعش در منطقه بود؛ عملیاتی که سردار سلیمانی شخصا فرماندهی میدانی آن را بر عهده گرفته بود. نبرد ابوکمال اهمیت تاریخی در پیروزی علیه داعش داشت.

به همین سبب در 30آبان 1396، سردار سلیمانی که خود را «سرباز صفر ولایت» توصیف می‌کرد در نامه‌ای به رهبر انقلاب، پایان داعش را رسما اعلام کرد. در پیام سلیمانی آمده بود: «با اتمام عملیات آزادسازی ابوکمال، آخرین قلعه داعش با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی- صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره این شجره خبیثه ملعونه را اعلام می‌کنم و به‌نمایندگی از کلیه فرماندهان و مجاهدین گمنام این صحنه و هزاران شهید و جانباز مدافع حرم ایرانی، عراقی، سوری، لبنانی، افغانستانی و پاکستانی که برای دفاع از جان و نوامیس مسلمانان و مقدسات آنان جان خود را فدا کردند این پیروزی بسیار بزرگ و سرنوشت‌ساز را به حضرتعالی و ملت بزرگوار ایران اسلامی و ملت‌های مظلوم عراق و سوریه و دیگر مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم و پیشانی شکر را در مقابل پیشگاه خداوند قادر متعال به‌شکرانه این پیروزی بزرگ بر زمین می‌ساییم.»

اعترافات دشمنان به نقش ضد‌تروریستی حاج قاسم

نقش سردار در نابودی داعش اما چیزی نبود که دشمن بتواند آن را انکار کند. سردار سلیمانی و شخصیتش، از مدت‌ها پیش از ظهور داعش موضوع تحلیل رسانه‌های آمریکایی و غربی بود؛ اما نقش کلیدی حاج قاسم در نابودی داعش، برای رسانه‌های بین‌المللی و مقامات غربی و آمریکایی پررنگ‌تر بود. سردار ایرانی در مقطعی تصویر جلد مجله آمریکایی نیوزویک بود؛ با این تیتر «دشمن نامیرا». در توضیح این تیتر آمده بود: «اول با آمریکا جنگید. حالا دارد داعش را نابود می‌کند.»

مک ‌کریستال، فرمانده سابق عملیات‌های ویژه آمریکا در عراق، درباره این نقش سردار سلیمانی می‌گوید: «با ظهور یک پدیده شرور و شیطانی به نام داعش، اکنون سلیمانی نقش شوالیه سفید را در مقابل آن پیدا کرده است.» مک ‌کریستال اضافه می‌کند: «به عقیده من سلیمانی در نجات رژیم اسد اهمیت حیاتی داشت. تقریباً غیرممکن بود که اسد اعتماد به نفس و در برخی موارد توانایی ایستادگی در مقابل توفان آن دو یا سه سالی را داشته باشد که واقعاً به‌نظر می‌رسید حکومتش دارد از هم می‌پاشد.»

رایان کراکر، سفیر سابق آمریکا در عراق و خاورمیانه نیز درباره نقش سلیمانی در مقابله با داعش می‌گوید: «حکومت بشار اسد در برخی مواقع واقعاً داشت تلوتلو می‌خورد. نیروی قدس و برخی نیروهای ایرانی به داد او رسیدند.»

اسکات بنت، تحلیلگر آمریکایی و افسر سابق جنگ روانی ارتش آمریکا در مصاحبه‌ای به نقش فرمانده سپاه قدس ایران در مقابله با تروریسم پرداخته و گفته بود: «سلیمانی در عملیات ویژه نظامی خود برای مبارزه با تجاوز و تروریسم خونین داعش، با خونسردی عمل کرد و به جهان نشان داد که ایران مخالف اخلاقی داعش در همه زمینه‌هاست و جهان به‌تدریج درک کرد که ایران نه‌تنها حامی داعش نیست، بلکه راهکار اصلی و واقعی برای متوقف کردن داعش است.»

جان مگ وایر، افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، درباره نبرد القصیر در سوریه که منجر به بازپس‌گیری شهر استراتژیک القصیر توسط ارتش سوریه شد، گفته بود: «این سردار سلیمانی بود که مستقیما عملیات را فرماندهی می‌کرد و آن «پیروزی بزرگ» را رقم زد.»

تواضع سردار سلیمانی در میان همرزمان و سربازان مقاومت موضوع دیگری بود که در جبهه‌های مقابل داعش، نظر مقامات و کارشناسان آمریکایی را به‌خود جلب کرده بود. مگ وایر، افسر سابق سی‌آی‌ای در اظهاراتی رشک آور می‌گوید: «آن آدم رده‌پایینی که ۲۵سالش است و بدون جلیقه ضدگلوله دارد در یک گروه شبه‌نظامی می‌جنگد، چگونه ممکن است انگیزه نگیرد و عملکرد خوبی نداشته باشد وقتی می‌بیند رئیسش که هم‌سن پدربزرگش است با یک پیراهن دارد در میدان جنگ و در میان شلیک گلوله‌ها قدم می‌زند. این کار یک پیام الهام‌بخش برای آن سرباز است که ترس در وجود این آدم وجود ندارد و ما هم باید همین‌گونه باشیم.» مگ وایر در ادامه اذعان می‌کند: «من واقعاً اعتقاد دارم که افرادی مانند سلیمانی احساس می‌کنند دارند تقدیرشان را رقم می‌زنند و اگر هم کشته شدند، خب کشته شده‌اند. آنها دیدگاه بسیار متفاوتی نسبت به مثلاً ما آمریکایی‌ها در این‌باره دارند و معتقدند که در حال انجام یک مأموریت الهی هستند.»

در رأس مقامات آمریکایی، باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یکی از دیدارهایش با حیدرالعبادی، نخست‌وزیر وقت عراق در سال ۲۰۱۴ پیرامون سرلشکر سلیمانی می‌گوید: «او دشمن من است، ولی من برای او احترام ویژه‌ای قائل هستم.»

حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا که سردار سلیمانی و سپاهش را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده است، نمی‌تواند به شخصیت ضد‌تروریستی سردار سلیمانی اعتراف نکند تا اینکه در جایی می‌گوید: «ایرانی‌ها حتی بیشتر از ما از داعش متنفرند.»

 

ارسال نظر