زمان مطالعه: 8 دقیقه

اظهارات کارشناس اسلحه در مورد نحوه اصابت تیر به میترا استاد

در نوبت عصر جلسه دادگاه، ماهرخ کیان زاده کارشناس اسلحه با بیان اینکه خم شدگی مچ گلوله حاکی از آن است که این گلوله به کاشی اصابت نکرده است، گفت: هر چند استخوان دست نمی‌تواند به این صورت گلوله را تغییر شکل دهد، اما خمیدگی و تغییر شکل گلوله در داخل بدن رخ داده است و نه خارج آن.
06 آذر 1398
شناسه : 27256
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/27256
3504+
بالا
در نوبت عصر جلسه دادگاه، ماهرخ کیان زاده کارشناس اسلحه با بیان اینکه خم شدگی مچ گلوله حاکی از آن است که این گلوله به کاشی اصابت نکرده است، گفت: هر چند استخوان دست نمی‌تواند به این صورت گلوله را تغییر شکل دهد، اما خمیدگی و تغییر شکل گلوله در داخل بدن رخ داده است و نه خارج آن.

حادثه 24 - در نوبت عصر جلسه دادگاه، ماهرخ کیان زاده کارشناس اسلحه با بیان اینکه خم شدگی مچ گلوله حاکی از آن است که این گلوله به کاشی اصابت نکرده است، گفت: هر چند استخوان دست نمی‌تواند به این صورت گلوله را تغییر شکل دهد، اما خمیدگی و تغییر شکل گلوله در داخل بدن رخ داده است و نه خارج آن.

او ادامه داد: پراکندگی اصابت‌ها نشان از آن دارد که هم تیرانداز و هم متوفی حالت غیر عادی داشتند.

کیان زاده درباره گلوله‌ای که به وان حمام خورده است، اظهار کرد: اگر گلوله‌ای که می‌خواست از دست خارج شود به وان می‌خورد باید سوراخی بزرگ را ایجاد می‌کرد، اما سوراخ ایجاد شده روی وان تنها ۹ میلیمتر بوده است که این نشان می دهد که گلوله در کف دست وارد شده و از پشت آن خارج شده و داخل بدن رفته است.

قاضی کشکولی گفت: آقای نجفی گفته‌اند که دو گلوله به متوفی شلیک کرده است.

کارشناس اسلحه گفت: مسیر حرکت از چپ به راست گلوله موید این است که تیر به دست خورده و از پشت آن در آمده و سپس وارد بدن شده است به همین دلیل نمی‌توان گفت که دو گلوله وارد بدن شده است.

در این زمان گودرزی وکیل نجفی با اشاره به گزارش‌های اولیه اظهار کرد: گفته شد که کمانه کردن تیر سوختگی ندارد.

 کارشناس اسلحه اظهار کرد: معمولا در محل ورودی سوختگی به جا می‌ماند البته همه این موارد به فاکتور‌هایی مانند نوع گلوله و اسلحه احتیاج دارد البته طی بررسی‌ها هیچ نوع سوختگی روی قفسه سینه نبود و سپس خون مردگی و حالت چرمی شکل روی بدن ایجاد شد.

در این هنگام وکیل نجفی ضمن اشاره به گزارش قبلی پزشکی قانونی از سوختگی روی بدن صحبت کرد که قاضی کشکولی آن را فاقد اثر دانست.

کارشناس اسلحه ادامه داد: پزشکی قانونی معاینه‌ای را انجام داده و آنچه که مسلم است این است که گلوله از چپ به راست رفته و سپس وارد بدن شده است و درباره کلمه مبادرت هم باید بگویم که در ادبیات اسلحه شناسی برای فردی که شلیک می‌کند از واژه مبادرت استفاده می‌شود.

ماهرخ کیان زاده تصریح کرد: از نظر من با توجه به پراکندگی نوع اصابت و همچنین نحوه اصابت تیر وضعیت غیر عادی که ناشی از دستپاچگی، حالت غیر عادی و به هم‌ریختگی مقتول برای دفاع از خود بوده کاملا مشهود است.

در ادامه جلسه ابراهیمی کارشناس دیگر اسلحه با اشاره به اظهارات گودرزی گفت: آقای وکیل تاکید دارند که بگویند گلوله به دیوار خورده و سپس کمانه کرده، اما گلوله‌ای که از دهانه اسلحه خارج می‌شود گرمای شدیدی دارد و مانند آهن گداخته‌ای است که با کوچک‌ترین ضربه تغییر شکل می‌دهد اگر این گلوله به دیواره حمام می‌خورد و تغییر شکل می‌داد باید تغییر می‌کرد، اما کاملا سالم بوده و محال است که گلوله به دیوار حمام برخورد کرده باشد.

وکیل نجفی خطاب به کارشناس اسلحه گفت: آیا گلوله به وسط دست خورده است و سپس با طی طریق از پشت مچ خارج شده است؟

کارشناس اسلحه اظهار کرد: بله محل ورود و خروج گلوله کمی زاویه دار بوده است.

قاضی کشکولی گفت: آقای گودرزی انتظار دارند که شما سرعت گلوله را هم برای ایشان مشخص کنید.

در ادامه قاضی از سرهنگ خلج خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و در مورد نحوه اصابت گلوله توضیح دهد.

سرهنگ خلج از کارشناسان پرونده گفت: صحبت‌های خانم کیان زاده درست است و پراکندگی گلوله‌ها در یک محیط دو متری نشان می‌دهد که کش مکش بین دو نفر رخ داده است.

 وی افزود: گلوله با فاصله به کف دست برخورد کرده است و اگر آزمایش گاز باروت از هر جایی از حمام انجام می‌شد مثبت بود، زیرا محیط حمام کوچک است.

قاضی خطاب به وکیل متهم گفت: دیوان عالی کشور از ما خواسته است که در مورد کمانه کردن گلوله رفع ابهام کنیم. شما تا الان ۱۵۰ ایراد به گزارش کارشناسی گرفته اید.

وی افزود: مقتوله از قاتل در زمان وقوع حادثه در سطح پایین تری قرار داشت که شاید نیم خیز شده بود.

در ادامه سرهنگ عباس خلج کارشناس پرونده گفت: نجفی در زمان شلیک گلوله به مقتوله اشراف داشته است.

درادامه گودرزی وکیل نجفی گفت:چگونه گلوله به کف دست برخورد کرده که خونریزی نداشته است.

قاضی پاسخ داد: خون در صحنه حمام وجود داشته و طبق گفته آقای ببری داماد نجفی حتی رد خون داخل چاه وان مشاهده می‌شد.

در ادامه قاضی از دکتر قره داغی کارشناس پزشکی قانونی خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و در مورد نحوه اصابت گلوله توضیح دهد.

قره داغی کارشناس پزشکی قانونی گفت: گلوله بعد از شلیک به کف دست مقتوله برخورد و از پشت کف دست خارج شده است و به دلیل اینکه دست با بدن دارای زاویه بوده اثر گلوله بر روی قفسه سینه بیضوی شکل است.

وی گفت: گلوله داخل بدن باقی مانده و خونی از بدن خارج نشده، زیرا تحت فشار نبود و اگر به روی قفسه سینه روی زمین می‌افتاد خون از بدن خارج می‌شد.

قره‌داغی با اشاره به سوختگی روی قفسه سینه، گفت: بحث سوختگی روی قفسه سینه و اطراف گلوله ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد؛ گاهی اوقات ممکن است بسوزد، اما گاهی اوقات ممکن است به علت ساییدگی یک حالت قهوه‌ای رنگ دور گلوله ایجاد شود، به همین دلیل یک گزارش سوختگی و یک گزارش ساییدگی مطرح شد.

سپس در ادامه جلسه کاهانی کارشناس پزشکی قانونی با اشاره به محل تیر خوردگی، اظهار کرد: اگر گلوله به استخوان جناح بخورد، تغییر شکل می‌دهد، اما اگر از نظر شما تیر به دیوار خورده و کمانه کرده است، پس باید گچ دیوار روی گلوله وجود داشته باشد و اگر روی تیر زیر وان DNA میترا استاد وجود داشته باشد، پس مسائل حل می‌شود.

قاضی کشکولی تصریح کرد: در بحث ورود تیری که در زیر وان است، باید بگویم اصلا گلوله‌ای خارج نشده که اگر بود ما آزمایش DNA را انجام می‌دادیم.

در ادامه جلسه میرویسی کارشناس پزشکی قانونی به عنوان اولین فردی که جسد را معاینه کرده است، گفت: ما فکر می‌کردیم جسد به صورت درازکش بوده، اما پس از کالبدشکافی متوجه شدیم که جسد نشسته بوده و کبودی که پشت کمر به وجود آمده برای نشسته بودن مقتول است، در صورتی که اگر مقتول ایستاده بود، تیر به سرعت از بدن او خارج می‌شد.

این کارشناس پزشکی قانونی درباره خونریزی در کف حمام، اظهار کرد: قطرات دایره‌ای شکلی وجود داشت که نشان از آن دارد خون به صورت قطره قطره ریخته است.

میرویسی ادامه داد: در معاینات انجام شده متوجه شدیم که سوراخ ورودی روی بدن به صورت بیضی شکل بوده و گزارش سوختگی که روز اول گفته شد، به دلیل آن بود که نمی‌دانستیم ساییدگی رخ داده یا سوختگی.

ارسال نظر