زمان مطالعه: 9 دقیقه

قرار وثیقه نجفی لغو شد / گودرزی: رضایت از اولیای دم کار ساده ای نبود

محمد علی نجفی درباره لغو قرار وثیقه خود اظهار کرد: اینکه قرار وثیقه بنده لغو شد به دلیل برخی از صحبت‌هایی بود که در فضای مجازی زده شد.
06 آذر 1398
شناسه : 27252
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/27252
2387+
بالا
محمد علی نجفی درباره لغو قرار وثیقه خود اظهار کرد: اینکه قرار وثیقه بنده لغو شد به دلیل برخی از صحبت‌هایی بود که در فضای مجازی زده شد.

محمد علی نجفی درباره لغو قرار وثیقه خود اظهار کرد: اینکه قرار وثیقه بنده لغو شد به دلیل برخی از صحبت‌هایی بود که در فضای مجازی زده شد.

قاضی کشکولی پاسخ داد: داماد خود شما در فضای مجازی مصاحبه کردند، دیگران نباید در روند دادرسی دخالتی داشته باشند.

در ادامه دادگاه قاضی از گودرزی وکیل نجفی درخواست کرد تا در جایگاه بایستد.

گودرزی با اشاره به صحبت‌های نماینده دادستان، اظهار کرد: اینکه نماینده دادستان مواردی را مطرح کرده و گفت که گزارش کارشناسان نشان از آن دارد که تیر به قفسه سینه خورده مطابق با نظر تیم کارشناسی نیست بلکه نظری که آقای اختیاری از آن صحبت کرده‌اند مرتبط با نظر پزشکی قانونی است.

او ادامه داد: نظریه کارشناسی با دفاعیات ما همسان است و درباره افزایش مجازات موکل خود باید بگویم که آقای نجفی ۴۰ سال به این مملکت و آموزش و پرورش خدمت کرده‌اند و برای تعیین مجازات باید خدمات متهم مورد توجه قرار گیرند.

وکیل نجفی با اشاره به صحبت قاضی مبنی بر نزدیک بودن نظریه کارشناسی تیم ۵ نفر با نظر کارشناسی اولیه اظهار کرد: با وجود آنکه شما اینگونه گفته‌اید، اما در بسیاری از جهات نظر کارشناسی تطابق ندارند و ممکن است این صحبت شما حاکی از آن باشد که رأی‌تان همان قبلی است.

گودرزی ادامه داد: کسب رضایت از اولیای دم کار ساده‌ای نبود، اما خانواده خانم استاد رضایت دادند.

 او درباره فک قرار وثیقه، گفت: شما به دلیل مواردی که در فضای مجازی مطرح شد، قرار وثیقه موکل مرا فک کرده‌اید در صورتی که نباید فضای مجازی بر تصمیمات دادگاه تأثیرگذار باشد.

قاضی کشکولی اظهار کرد: پس از صدور حکم قرار با وثیقه آقای نجفی فک شد.

گودرزی گفت: عدم رعایت تشریفات در این دادگاه مشخص است، دیوان عالی رای را نقض کرد و شما مراکز را به کارشناسی بردید و ما ظرف ۷ روز نظر خود را باید اعلام می‌کردیم و توقع داشتیم که پاسخ به رویت ما برسد.

او با بیان اینکه ما با کمیسیون کارشناسی روبرو بودیم، اظهار کرد: در این نظریه کارشناسی ابهامات بسیاری وجود دارد که اگر به آن‌ها توجه نشود در روند دادرسی تأثیرگذار خواهند بود، یکی از ابهامات این است که چرا تیم کارشناسی ۶ نفره نبود و کارشناسان پزشکی قانونی و اسلحه به یک تعداد نبودند.

گودرزی افزود: یکی دیگر از ایرادات این است که دو طرف نظر واحدی را اعلام کرده و همگی آن را امضا کردند که این نشان از آن دارد که تفکیک نظریه و تخصص انجام نشده است.

او تصریح کرد: اگر یک سری از ایرادات رفع نشوند مشکلاتی به وجود می‌آید، ما می‌گوییم گلوله به لب وان خورده ممکن است این گلوله اکنون در زیر وان وجود داشته باشد و در صورت وجود خون و دی‌ان‌ای خانم استاد روی آن تئوری‌ها تغییر می‌کنند.

گودرزی افزود: آقای دادستان گفتند که گودرزی گفته گلوله به سقف خورده، اما من نگفتم که گلوله به سقف خورده بلکه من اظهار کردم گلوله با یک جسم سخت مانند سقف برخورد کرده است.

او با اشاره به نظریه کارشناسی، گفت: در نظریه کارشناسی آمده که محل خروج تیر به مچ دست نزدیک‌تر است، اگر تیر به صورت مستقیم با کف دست برخورد می‌کرد باید از پشت بدن درمی‌آمد.

گودرزی تصریح کرد: دیوان اعلام کرده که کارشناسی مدلل نیست و آثار وارد به کف دست راست اگر وجود داشته باشد احتمال آسیب با گلوله‌های متعدد دیگر هم موجود است، ما می‌گوییم مسیر حرکت گلوله تغییر کرده و کمانه کرده است و در تمام فرهنگ‌های لغت کمانه کردن به معنای تغییر مسیر است، کمااینکه نظریه کارشناسی می‌گوید گلوله با جسم سختی برخورد کرده و افت سرعت پیدا کرده که کارشناسان این جسم سخت را استخوان دست دانسته‌اند.

او تصریح کرد: تغییر مسیر به معنای کمانه کردن است و کمانه کردن مصداق شبه عمد است.

 گودرزی با اشاره به اتهام دیگر پرونده، گفت: دیوان صراحتاٌ گفته که امکان آنکه گلوله از دست خارج شده و به سینه برخورد کند تصویر روشنی ندارد که شما هم این موضوع را گفته‌اید، باید پاسخ درستی داده شود.

او ادامه داد: گفته شد که استاد عقب عقب رفته و در وان افتاده و دست چپ خود را به سمت متهم گرفته و به صورت نچسبیده شلیک کرده است.

گودرزی با اشاره به آثار جرم گفت: حتی در کاشی کف وان هم خون وجود ندارد، زیرا گلوله از بالا وارد شده و منجر به خون‌ریزی داخلی شده است. نظر کارشناسان باید منطبق با صحنه جرم باشد.

او ادامه داد: از ۵ گلوله شلیک شده تنها ۲ مورد پیدا شده و نظریه کارشناسان این است که گلوله‌ها تجزیه شده‌اند، اما ضایعه‌ای روی سقف اندازه‌های نیم، یک و یک و نیم سانتی‌متری وجود دارد و نظر من این است که گلوله به لحاظ راویه‌دار بودن نوک آن به سقف نخورده بلکه لیز خورده است.

گودرزی ادامه داد: کارشناس گفته که بین قاتل و مقتول کشمکش رخ داده که کشمکش به معنای عدم اراده است، همچنین کارشناس تشخیص هویت گفته نجفی دستانش آزاد نبوده و هنگام شلیک کردن تعادل نداشته است و تا زمانی که نظر این کارشناس رد نشود ارزش دارد.

در این هنگام وکیل نجفی با نشان دادن عکس میترا استاد در وان حمام به قاضی، گفت: در این عکس می‌بینیم که دست راست خانم استاد در زیر او جمع شده و انگشتان او خون‌آلود است که این نشان از آن دارد گلوله به دست او برخوردار کرده است.

بعد از دفاعیات گودرزی وکیل نجفی، قاضی کشکولی خطاب به حضار دادگاه گفت: اشکال این است که ما با قاضی، رمان نویس سابق و وکیل امروز روبه رو هستیم که می‌خواهد با شیوایی تمام از موکلش دفاع کند.

قاضی اظهار کرد: کارشناسانی برای پرونده انتخاب می‌شوند که صلاحیت آن‌ها محرز شده باشد و در قانون آمده است که کارشناسان باید به قید قرعه انتخاب شوند و تعداد آن‌ها فرد باشد.

وی گفت: ما هم براساس قانون ابتدا ۶ کارشناس انتخاب کردیم که بعد ۵ نفر تایید شدند که ۳ نفر کارشناس اسلحه و ۲ نفر کارشناس پزشکی قانونی و از مسئولان اتاق تشریح هستند انتخاب شدند.

قاضی در مورد ایراد وکیل نجفی به عدم اظهار نظر یکی از کارشناسان بیان کرد: دادگاه از ابتدا ۵ کارشناس انتخاب کرده بود و این ایراد وارد نیست.

قاضی کشکولی گفت: طبق ماده ۱۳۶ آیین دادرسی کیفری باید نظریه کارشناسی ارائه و کارشناسان احرار شوند که ما هم همین کار را کردیم.

وی گفت: در نظریه کارشناسی هیچ صحبتی از کمانه کردن گلوله نشده و هدف گلوله انسان بوده است.

قاضی بیان کرد :به دلیل حساسیت موجود از نظر آقای شهریاری معاون دادستان در امور جنایی و خانم کیان زاده کارشناس اسلحه هم استفاده کردیم.

وی ادامه داد: اولین عکس از صحنه جرم توسط خانم زهرا نجفی دختر متهم گرفته شده است و صحنه جرم توسط دو نفر به هم زده شده است.

 

ارسال نظر