زمان مطالعه: 6 دقیقه

ساکنان مناطق روستایی چگونه از زلزله مرگبار نجات پیدا کردند + گفتگو با نجات یافتگان

تعدادی از مصدومان زمین لرزه ویرانگر بامداد جمعه در بیمارستان برکت امام خمینی(ره) میانه بستری هستند، این مصدومان که برخی از آنها در این زمین لرزه داغ‌دیده شده اند از لحظه وقوع زمین لرزه و نجات معجزه آسای شان می گویند.
18 آبان 1398
شناسه : 26793
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/26793
2339+
بالا
تعدادی از مصدومان زمین لرزه ویرانگر بامداد جمعه در بیمارستان برکت امام خمینی(ره) میانه بستری هستند، این مصدومان که برخی از آنها در این زمین لرزه داغ‌دیده شده اند از لحظه وقوع زمین لرزه و نجات معجزه آسای شان می گویند.

حادثه 24 - تعدادی از مصدومان زمین لرزه ویرانگر بامداد جمعه در بیمارستان برکت امام خمینی(ره) میانه بستری هستند، این مصدومان که برخی از آنها در این زمین لرزه داغ‌دیده شده اند از لحظه وقوع زمین لرزه و نجات معجزه آسای شان می گویند.

غلامرضا قربانی از اهالی روستای ورنکش توابع شهرستان میانه که دخترش قربانی زلزله اخیر شده به ایسنا می‌گوید: نزدیک ساعت 2.30 شب موقعی که اهالی خانه خواب بودند زلزله آمد. وقتی متوجه شدیم خواستیم از خانه خارج شویم اما به در نرسیده آوار روی سرمان ریخت. دختر 12 ساله‌ام در زیر آوار جان باخت ولی ما با کمک نیروهای هلال احمر و امداد و نجات و مردم محلی نجات پیدا کردیم . از زمانی که به این بیمارستان آمدیم از ما پرستاری کرده‌اند و از آن‌ها راضی هستیم.

رامین عیوضی که در بیمارستان برکت میانه عمل شده و بستری است، می‌گوید: نصف شب دور و بر ساعت 2 یا 3 از خواب بیدار شدم تا آب بخورم بعد از این‌که دوباره به رخت خواب برگشتم پنج دقیقه طول نکشید که دیدیم زمین زیر پایم می‌لرزد. خانه‌ قدیمی بود و وقتی داشتم از خانه خارج می‌شدم شیشه‌های راهرو شکست و روی دستم ریخت، سپس از پله‌ها افتادم و استخوان دنده‌ام شکست. رگ‌های بازویم ترکید و به شدت خون ریزی داشتم.

عباسعلی عابدی نیز به ایسنا می‌گوید: طبقه دوم خانه بودیم و همسرم نزدیک در خوابیده بود که یک دفعه فریاد کشید زلزله آمده. همین‌که خواستم از جایم بلند شوم آوار روی سرم ریخت و مجال بیرون رفتن را نداد. با فریادهای همسرم، من را از زیر آوار نجات دادند و الان فقط یک پایم شکسته است.

لیلا زمانی از اهالی روستای سبز توابع شهرستان میانه می‌گوید: وقتی داشتم از جایم بلند می‌شدم پتو به پایم گیر کرد و افتادم و شانه‌ام شکست بعد با کمک همسایه‌ها به بیمارستان منتقل شدم.

رقیه نصیری از دیگر مصدومان زلزله می‌گوید: با صدای زلزله بیدار شدیم و قصد خروج از خانه را داشتم که پایم به لباسم گیر کرد و وقتی داشتم می‌افتادم، کتفم به در آهنی خانه خورد و شانه ‌ام شکست.

سلمه نوروزی از اهالی روستای ورنکش که دستش در زلزله شکسته است، به ایسنا می‌گوید: خوابیده بودیم که یک دفعه صدا آمد و همسرم بعد از قرائت تشهد و سلام به من گفت که حاج خانم پاشو فرار کنیم. وقتی داشتیم بلند می‌شدیم چوبی از سقف روی سرمان افتاد و بدنمان زیر خاک ماند. پسر ها و دایی‌ام؛ من و شوهرم را از آوار بیرون کشیدند.

خانم حسن زاده که شوهرش او را نجاتش داده، می‌گوید: همین که حس کردم خانه حرکت می‌ کرد، خواستم بلند شوم اما بوفه‌ای که پر از شیشه و ظروف چینی بود رویم افتاد. شوهرم در تاریکی بوفه را کنار زد و من را نجات داد اما نمیتوانستم حرکت کنم. شوهرم من را به دوش گرفت و دم در خانه همسایه گذاشت و رویم ملافه انداخت سپس با آمبو لانس به بیمارستان منتقل شدم.

سریه موسوی نیز می‌گوید:  به محض اینکه متوجه زلزله شدم تا خواستم فرار کنم  آوار روی من ریخت و الان بدنم کبود شده و کوفتگی دارد .

خانمی که اهل ورنکش است و چشمش آسیب دیده، می‌گوید: مهمان داشتیم و من کنار پنجره خوابیده بودم که نزدیکی‌های ساعت 2.30 شب شیشه‌ها تکان خورد. وقتی داشتم فرار میکردم دیوارها ریخته بودند زیاد هوشیار نبودم من را به بیرون از خانه بردند و با ماشین به بیماستان رساندند در طول راه فقط خون استفراغ می‌کردم.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ٥.٩ ریشتر در عمق8 کیلومتری زمین در ساعت2:17 بامداد، شهر ترک در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی را لرزاند و در پی آن تاکنون 5 نفر فوت و  بیش از 500 نفر مصدوم شده‌اند. شهرهای میانه، سراب و ترکمانچای در استان آذربایجان شرقی تحت تاثیر مستقیم این زلزله قرار گرفته‌اند و تاکنون 7 روستای مناطق زلزله زده بیشترین خسارت را دیده اند و در این میان بیشترین تخریب در روستای ورنکش با تخریب 30 خانه گزارش شده است.

ارسال نظر