زمان مطالعه: 5 دقیقه

۳۱ سال حبس تاوان جعل ویزای زائران اربعین

هفت عضو یک شبکه کلاهبرداری که به اتهام جعل ویزای زائران اربعین بازداشت شده بودند به ۳۱ سال زندان محکوم شدند.
20 مهر 1398
شناسه : 26178
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/26178
2221+
بالا
هفت عضو یک شبکه کلاهبرداری که به اتهام جعل ویزای زائران اربعین بازداشت شده بودند به ۳۱ سال زندان محکوم شدند.

حادثه 24 - هفت عضو یک شبکه کلاهبرداری که به اتهام جعل ویزای زائران اربعین بازداشت شده بودند به ۳۱ سال زندان محکوم شدند.

این پرونده از پنجم آبان‌سال‌۹۵ در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت. مأموران پلیس در جریان کنترل ویزای زائران اربعین متوجه جعلی بودن بسیاری از ویزا‌ها شدند و در این باره تحقیق کردند. بررسی‌های پلیس در این باره نشان داد که همه دارندگان ویزا‌های جعلی، ویزای خود را از اعضای یک باند تهیه کرده‌اند که تحقیقات پلیس در این باره متمرکز شد. در شاخه دیگری از بررسی‌ها معلوم شد که اعضای این شبکه با همدستی چند نفر از کارکنان سفارت عراق اقدام به جعل ۱۱‌هزار ویزا برای زائران کرده‌اند که به دلیل گستردگی جمعتی که راهی سفر اربعین شده‌بودند، این ویزا‌ها کنترل نشده‌بود.

یکی از بازداشت‌شدگان گفت: وقتی برای گرفتن ویزای عراق به سفارت آن کشور رفتم جمعیت زیادی آنجا منتظر گرفتن ویزا بودند. آنجا با مردی عرب آشنا شدم که گفت حاضر است با گرفتن مبلغی پول برایم ویزا بگیرد. من و دوستانم به آن مرد اعتماد کردیم و پول را به او داده و ویزایمان را گرفتیم. حالا متوجه شده‌ایم که ویزاهایمان جعلی است.

مأموران پلیس با اطلاعاتی که صاحبان ویزا‌های جعلی در اختیارشان گذاشتند موفق شدند اعضای باند را شناسایی و دستگیر کنند. مأموران پلیس در بازرسی از خانه سردسته باند ۵ هزار ویزای جعلی هم کشف کردند.

سردسته باند گفت: مدتی قبل با یکی از کارکنان سفارت عراق آشنا شدم. او گفت به خاطر استقبال خوبی که از سفر اربعین شده است، می‌شود با فروش ویزای جعلی پول خوبی به جیب زد. من هم پیشنهاد او را قبول کردم و باندی تشکیل دادم و شروع به کلاهبرداری از زائران اربعین کردیم تا اینکه بازداشت شدیم.

با کامل شدن تحقیقات درباره فعالیت مجرمانه اعضای این باند، هفت‌متهم پرونده بهمن‌سال قبل در شعبه هشتم دادگاه کیفری‌یک استان تهران پای میز محاکمه حاضر شدند.

نمایند دادستان تهران در شرح کیفرخواست صادر شده علیه متهمان به هیئت قضایی گفت که متهمان از اشتیاق زائران اربعین سوءاستفاده کرده و بیش از ۱۱‌هزار ویزای جعلی صادر کرده‌اند و به فروش رسانده‌اند. وی ادامه داد: البته چند نفر از کارکنان سفارت عراق هم در جعل ویزا‌ها نقش داشته‌اند. آن‌ها برچسب‌های مربوط به ویزا و اوراق دیگری را از سفارت سرقت و به دست اعضای باند رسانده‌اندکه برای آن‌ها هم درخواست صدور اشد مجازات را دارم.

سردسته باند، اما وقتی در جایگاه قرار گرفت اتهام خودش را انکار کرد و گفت پنج هزار ویزای جعلی هم که در خانه‌اش پیدا شده متعلق به سایر اعضای باند بوده که جعل کرده و در خانه او پنهان کرده‌بودند! یکی دیگر از اعضای باند هم گفت: من در کار صدور ویزا‌ها فعالیت می‌کردم، اما سردسته به من نگفته‌بود که ویزا‌ها جعلی است. قاضی سؤال کرد مگر شما در اداره گذرنامه کار می‌کردید که از جعلی بودن گذرنامه‌هایی که صادر می‌کردی خبر نداشتی؟ که متهم سکوت کرد.

بعد از آن چند عضو دیگر باند هم در جایگاه حاضر شده و گفتند که از جعلی بودن گذرنامه‌هایی که صادر می‌کردند، خبر نداشتند. هیئت قضایی بعد از ختم جلسه وارد شور شدند و هر یک از متهمان را به چهارو‌نیم سال زندان محکوم کردند. رأی دادگاه بعد از بررسی در دیوان عالی کشور مورد تأیید قرار گرفت.

کلمات کلیدی:
ارسال نظر